• Egyéb

DRIVECO – Tudatos vezetésre tanít a Toyota hazai képviselete

Aki vezetett már hibridet, tudja, az amúgy is takarékos hajtáslánc szinte minden sofőrt a még szerényebb fogyasztás és emisszió elérésére ösztönöz. A Toyota hazai importőre most mért adatokkal mutatja, hogyan lehetséges.

A hibridek kapcsán sokakban fogalmazódik meg a kérdés, hogy hány kilométert tudnak megtenni elektromosan, azaz emissziómentesen. Erre nagyon nehezen adható objektív, tényekkel alátámasztott válasz, mert bár az igaz, hogy a Toyota full hibrid modelljei egyhuzamban jellemzően csak néhány – általában három-négy – kilométernyi elektromos futásra képesek, ugyanakkor városban akár az út felét benzinégetés nélkül teszik meg. Ez mégis hogyan lehetséges?

A Toyota hibrid modelljei leállítják benzinmotorjukat, amint nincs szükség dinamikus gyorsításra, sőt, a fogyasztást leginkább befolyásoló elindulásokat is megoldják villanymotorral, így dugóban hosszan képesek elektromosan és teljes mértékben emissziómentesen araszolni. Az elektromos hajtás sokszor, rövid időtartamokban (távolságon), a legnagyobb terheléskor működik, kiváltva a belsőégésű motort. Aki sokat vezetett már hibridet, magától is tudja ezt, aki viszont még csak ismerkedik a témával, annak hasznos, ha erről kézzelfogható vizuális bizonyítékot is kap.

Bár a Toyota hibrid modelljeinek fedélzeti rendszere menet közben is mutathatja, hogy éppen elektromosan vagy hibridként, benzinesen és elektromosan mennek-e – egy új autóval ismerkedve ennek figyelemmel kísérése aligha várható el. A Toyota ezért most hazai márkakereskedői hálózatának teszt- és ügyfélautóit ellátta egy olyan, DRIVECO névre keresztelt eszközzel, ami a hibrid modellek OBD portjára csatlakozva folyamatosan kapja azok központi számítógépéből az adatokat, amelyeket egy központi szerverre küld (SIM-kártya segítségével), majd egy okostelefonos alkalmazáshoz továbbít.

Így a tesztvezetés után nemcsak az látható, hogy az útvonal és a menetidő hány százalékát tettük meg elektromosan, hanem az is, hogy hol és milyen tempóval, milyen hajtással, a benzinmotor milyen fordulatszámával és ez alatt milyen CO2-kibocsátással közlekedtünk.

A megtett tesztkör után egy diplomát kapnak a tesztelők, és rendelkezésre állnak vezetési tippek is, hogy miként lehetnénk még takarékosabb sofőrök, ugyanakkor azt is láthatjuk, hogy a többi tesztvezetőhöz képest hol végeztünk, az út mely részén voltunk jobbak vagy éppen rosszabbak másoknál.

A hazai piacon az autóinak 38 százalékát már ma is hibrid hajtáslánccal értékesítő, egyben a legtöbb hibrid személyautót eladó Toyota ezzel a forradalmi szolgáltatással érthetően és egyszerűen demonstrálja azt, hogy full hibrid autóink valós üzemben is a lehető legkisebb emisszióval közlekednek” – emelte ki Krajcsovits Sándor, a DRIVECO program vezetője.

Abban, hogy a világszerte több mint 12 millió, hazánkban pedig már közel tízezer új környezetbarát hibrid elektromos autót értékesítő Toyota és Lexus ma a hazai hibrid eladások 80 százalékát jegyzi, a technológia fejlesztésében szerzett évtizedes előny mellett meghatározó szerepe van annak is, hogy a két márka kínálja a piac legszélesebb, világszerte 35, Európában és Magyarországon 16 modellből álló hibrid modellportfólióját.

A városi kisautó Toyota Yaristól a kompakt Aurison, a crossover C-HR-en és RAV4-en át a Priusig, illetve prémium márkánk, a Lexus esetében a CT-től a crossover NX-en és RX-en, a sportkupé RC-n és LC-n át az IS és LS luxuslimuzinokig gyakorlatilag nincs olyan személyautó-szegmens, amelyben ne kínálnánk környezetbarát hibrid elektromos hajtású modelleket.

Beszédes emellett az is, hogy azon modellek esetében, ahol elérhető a hibrid hajtás, egészen kimagasló a hibrid arány: a Lexus modelleket szinte kizárólag (97%) ezzel a hajtással értékesítjük, a Toyota Yaris esetén 25%, az Auris-nál 50%, a C-HR és a RAV4 esetében pedig 85% a hibrid eladások aránya” –  tette hozzá Varga Zsombor, a Toyota és Lexus márkák magyarországi kommunikációjért felelős vezető.

A hibridhajtású modellek vezetését már csak azért is érdemes alaposabban megismerni és elsajátítani, mert a velük szerzett rutin hozzájárul a környezetkímélő és biztonságos autózáshoz. Igaz, a Toyota által néhány év múlva gyártásba ígért és hatótáv szempontjából forradalminak mondott száraz elektrolitos akkumulátorokkal már az azokkal megtehető kilométerek száma is jóval nagyobb lesz, mint az a mai villanyautóktól megszokott.

Fotók: Toyota Central Europe