E-autó kisokos

Az elektromos autók töltése egyre népszerűbb téma, ami nem is csoda, hiszen az ilyen járművek száma is egyre szaporodik. Cikkünkben sorra vesszük az elektromos autó töltők típusait. Kitérünk arra is, mire érdemes figyelni az elektromos autó töltése közben otthon, illetve az utcán. Végül azt is áttekintjük, mennyire éri meg áramot tankolni benzin helyett.

Az elektromos autó töltők típusai

Az alábbiakban vázlatosan áttekintjük a legfontosabb elektromos autó töltő típusokat. Fontos azonban tisztázni egy kérdést. A köznyelvben a fali töltőpont, töltőállomás és töltő csatlakozó, illetve elektromos autó töltőkábel egyaránt a “töltő” névre hallgat. Ez valójában téves elnevezés, ugyanis a töltőberendezés, amely vezérli a töltést, az autóba van beépítve.

Ezért fontos vásárlás előtt jól átgondolni, mekkora teljesítményű ez a berendezés, mivel utólag ezen már nem lehet változtatni (ellentétben például a töltőkábellel, amelyből vásárolhatunk nagyobb kapacitásút).

Visszatérve a “töltő” fogalmára: a fentiek ellenére mi is az említett terminológiát követjük ebben a posztban, mert az autós közvélemény is ezt használja, ha az elektromos autók töltése kerül szóba. Tehát a fali aljzatokra, töltőállomásokra, kábelekre és csatlakozókra egyaránt töltőként fogunk hivatkozni.

Mode 2 típusú elektromos autó töltő

Ez a “normál” sebességű vagyis a többi típushoz képest lassú töltő, amely tulajdonképpen az autóhoz adott gyári elektromos autó töltőkábel. Ezeknek a töltőknek az egyik végén klasszikus villásdugó van, amit a háztartási konnektorba csatlakoztathatunk. A kábelen van egy doboz, ami a töltést vezérli és ledekkel jelzi a töltés állapotát. A kábel másik vége pedig az autóhoz csatlakozik (vagyis a tulajdonképpeni töltőhöz).

A gyári töltő előnye, hogy mindig magaddal viheted és szinte bárhol töltheted vele az autót, ahol van 230 V-os konnektor. Persze nagyon fontos, hogy a hálózat és az aljzat megfelelően földelt legyen, modern, és teljes mértékben üzembiztos, illetve a rácsatlakozó többi fogyasztót is figyelembe kell venni.

Ez a töltő jellemzően 10A áramot szolgáltat, vagyis a teljesítménye 2,3 kW. A legtöbb ilyen töltőkábellel egy éjszaka alatt gond nélkül megtörténik az elektromos autó töltése. Hátránya, az elektromos autó töltési ideje itt a leghosszabb, viszont az akkumulátorhoz kíméletesebb, mint az egyenáramú gyorstöltés.

Mode 3 típusú elektromos autó fali töltő (utcai gyorstöltő)

Az utcán található fali töltő elektromos autóhoz általában ilyen típusú, de magáncélú használatra is felszerelhető otthon, például a garázsban. Ez a típus is 230 V-os váltóárammal működik. Míg az otthonokban inkább kisebb, 3,7 kW-ost, a hazai utcákon , (illetve szupermarketek, szállodák parkolóiban stb.) 11, illetve 22 kW-os töltőállomásokkal találkozhatunk. Ezeken általában nincsen kábel, csak csatlakozó aljzat, így a kábelről az autósoknak kell gondoskodniuk.

A Mode 3 típusba tartozó berendezések 1 vagy 3 fázisú elektromos autó töltök, fázisonként 10-16 A áram átvitelére képesek. Ennek köszönhetően a töltési idő is lecsökken, akár 6-8 órára, miközben ez a töltési mód is kíméli az akkumulátort, így növelve annak élettartamát.

Mode 4 típusú utcai villámtöltő

Ez a típus az eddigiekkel ellentétben jellemzően egyenáramú (DC) töltő, amely 400-1000 V-os feszültséggel és 150-400 amperes áramerősséggel üzemel. Így a teljesítménye is jóval nagyobb: minden 40 kW-nál erősebb berendezést idesorolunk.

A villámtöltők feladata valójában az, hogy hosszabb utakon a lehető legrövidebb idő alatt minél több áram felvételét tegyék lehetővé. Ezért jellemzően autópályákon, útmenti benzinkutaknál találkozhatunk velük. Általában elmondható, hogy 45 percen belül feltöltik az elektromos autó akkumulátorát 80%-ra. Tehát ha létezik elektromos autó gyorstöltő, akkor ez az.

Mivel óriási árammenyiséget közvetítenek, elővigyázatossági okokból fix kábellel telepítik őket, csak így lehet hozzájuk csatlakoztatni az autót. Sok elektromos autónak egyébként éppen ezért külön aljzata van az egyenáramú töltéshez, bár a kombinált megoldás is létezik, amikor egy csatlakozóban van az AC és a DC töltő. Az akkumulátor töltési idő tehát itt a legkevesebb. A gyors töltés azonban intenzíven igénybe veszi az akkumulátort, ezért csak szükség esetén érdemes alkalmazni.

Az elektromos autó töltése otthon

Egy Mode 2 típusú töltő egyszerűen bedugható az otthoni konnektorba. Azonban ez a töltési mód is hosszabb ideig és viszonylag jelentősen terheli meg az otthoni elektromos hálózatot. Ezért az elektromos autó otthoni töltése előtt érdemes szakemberrel ellenőriztetni, hogy a hálózat elbírja-e a töltéssel járó többletterhelést – főleg, ha más, nagy fogyasztású berendezés is van a háztartásban. Praktikus lehet egy ipari kivitelű, speciális érintésvédelmi kapcsolóval ellátott konnektor kialakítása is, ami üzembiztosan kiszolgálja a megnövekedett fogyasztást.

Ez különösen igaz a Mode 3 típusú fali töltő kiépítésére, hiszen ebben az esetben akár az otthoni hálózat kibővítésére is szükség lehet. Egy ilyen elektromos autó töltő kiépítése otthon ugyanis azt jelenti, hogy nem konnektort, hanem egy, az elektromos hálózatra fixen rákötött fali töltőt használunk. Ebben az esetben az áramütés és a túláram elleni védelem kiépítése elengedhetetlen.

Az otthoni fali töltő kilépítésén nem érdemes spórolni, mert a szakszerűtlen kivitelezés életveszélyes lehet, az autóban pedig akár milliós károkat is okozhat.

Az elektromos autó töltése az utcán

Közterületen utcai gyorstöltőkkel (Mode 3 típus) és villámtöltőkkel (Mode 4) is találkozhatunk. Az előbbieken jellemzően nincsen elektromos töltőkábel, így csak akkor tudod használni őket, ha van saját kábeled. Ez a típus AC töltő, tehát váltóáramos, így Type 1 vagy Type 2 típusú csatlakozó kell hozzá.

A villámtöltő DC töltő, vagyis egyenárammal működik. Ehhez nem szükséges külön elektromos töltőkábel, ezzel minden esetben ellátják. Ezek esetében is figyelni kell rá, hogy az autóval kompatibilisek legyenek. Ugyanis kétféle szabvány is létezik: a CHAdeMO a japán és dél-koreai autókra jellemző, míg a CCS egyes európai típusokra. (A CCS töltő egyébként a DC töltés mellett AC töltésre is képes, tehát váltóáram felvételére is alkalmas.)

Az utcai gyorstöltőkre is érvényes, de a villámtöltőkre különösen igaz, hogy csak addig parkolj előttük, amíg a töltés folyik. Így biztosíthatod, hogy más is hozzáférjen a továbbhaladáshoz szükséges áramhoz. A villámtöltőknél az akkumulátor töltési idő viszonylag rövid, nem érdemes az autót ennél tovább magára hagyni a töltőállomáson.

Az elektromos autó töltés ára

Fontos kérdés, hogy mennyibe kerül az elektromos autó töltése otthon, illetve az utcai töltőpontokon.
A legolcsóbb az otthoni töltés, még akkor is, ha normál tarifa mellett pörög a villanyórád. Ha pedig A2-es, kedvezményes tarifát igényelsz, az ár még kedvezőbb, még úgyis, hogy ehhez ki kell építeni az előírásoknak megfelelő töltőpontot. Általánosságban elmondható, hogy nagyjából 1,5 l benzin árából, 400-700 forintból kijön 100 km megtett út otthoni elektromos autó töltés esetén.

A nyilvános töltőállomásokon már nem ennyire kedvező a helyzet. Ugyan a mai napig lehetséges az ingyenes elektromos autó töltés, de az e-autók terjedésével egyre kevesebb az ilyen töltőpont. Néhány szupermarket, bevásárlóközpont parkolójában (pl. Aldi, Lidl, Penny, IKEA), önkormányzati töltőpontokon azonban még találkozhatsz vele.

Ami a fizetős töltést illeti, az elektromos töltőállomás árak Magyarországon 60 Ft/kW és 280 Ft/kW között mozognak. Az ár függ a töltés módjától (AC vagy DC töltés) és a szolgáltatótól is. Ennél mégis bonyolultabb a képlet, mert van, ahol valamivel olcsóbb a tarifa, de perc alapon is felszámolnak meghatározott összeget a töltésért. Léteznek csak percalapú tarifák is, azonban sok esetben ezek díjcsomagok keretében érhetőek el a szolgáltatóknál, amelyeknek külön fix áruk van.

Összességében elmondható, hogy az elektromos autó töltése otthon éri meg a legjobban. Az ingyenes töltőpontok használatával, illetve a kedvezményes díjcsomagok és tarifák igénybevételével azonban az utcai feltöltéssel együtt is sokkal jobban megéri, mint tankolni.

Schiller autócsalád