Skip to content

Egyszer már láttam autót

…és ettől már szakértő – is lehetnék

  • Kezdőlap
  • Hírek
  • Közlekedés
  • Bemutató
  • Motor
  • Technikai sportok
  • Teszt a lelke
  • Toggle search form

Egy furcsa új-zélandi győzelmei a felhők felett

Posted on 2017.07.19. By AztaCARom

A Pikes Peak Colorado állam egyik leggyönyörűbb helye. Sokan vélik úgy, hogy a Sziklás-hegység déli részének legmagasabb, 4300 méter magas csúcsa az Egyesült Államokat felkereső turisták számára is az egyik legvonzóbb látványosság. Többségük fogaskerekű vasúttal megy fel a csúcsra. Mások egy kényelmes autót választanak, hogy így élvezzék a Colorado Springs-i táj szépségét, míg Rod Millen, a legendás versenyző, ötször indult el a Pike csúcsára a világ leghíresebb hegyi versenyén Toyota versenyautóval, és minden esetben a győzelem volt az egyetlen elfogadható eredmény, egyetlen esetet kivéve ez sikerült is.
2011 óta a Pikes Peak Highway felülete aszfalttal borított, de ez nem mindig volt így. Korábban több mint száz éven át az utat a Pikes csúcsára kő, apró gránittörmelék és murva, valamint – nagyon sokszor – sár borította. A Pikes Peakre vezető úgynevezett felfutó verseny ötlete 1916-ban született meg. Egy bizonyos Spencer Penrose találta ki, hogy a nehéz és rendkívül veszélyes utat a lehető legrövidebb idő alatt megtegyék, az ötlet számos autóst és motorost megihletett. A Felhők Versenyének is nevezett Pikes Peak International Hill Climb (PPIHC) első megméretetésének győztese a 22 éves, Washington DC-ből származó Rea Lentz volt; 125 lóerős Curtiss repülőgépmotorral hajtott Romano Demon Special-ja 20 perc és 55,6 másodperc alatt tette meg az utat. A csúcson nemzeti hősként fogadták. A 2000 dolláros díj akkoriban egy fél életre elegendő vagyonnak számított. A magas nyereménynek és a folyamatos életveszélynek köszönhetően a verseny azonnal legendássá vált; az Egyesült Államok és a világ számos versenyzője tűzte ki célul az indulást. Minden valamirevaló versenyző, szerencsehuszár és adrenalinfüggő itt akart nevet szerezni.
A PPIHC 20,2 kilométeres útvonala 156 kanyarból áll. A startvonal a Pikes Peak highway hetedik mérföldjénél van, a cél pedig – 1616 méterrel feljebb, a Zebulon Pike által 211 évvel ezelőtt felfedezett csúcson. Az elképesztő kanyarkombinációkból álló út átlagos meredeksége több mint hétszázalékos.

Egy furcsa új-zélandi felveszi a kesztyűt
Az 1951-es születésű Rodney „Rod” Millen Új-Zélandról származik. A hetvenes években az NZRC bajnokságokban szerzett számos kimagasló eredményt. Ezután az évtized vége felé az Egyesült Államokba költözött, ahol sikerrel folytatta a versenyzést, navigátorával, Tony Sicombe-bal együtt részt vett WRC futamokon és az Ázsiai-Csendes-óceáni régió versenyein, újabb bajnoki kupákat gyűjtve be. Ezzel párhuzamosan a kaliforniai Tustinban létrehozta a Millen Motorsports céget (később Millen Works). Millen több évtizedes autósportos tapasztalata lehetővé tette számára rendkívül magas szintű tuning-projektek megvalósítását, de egy idő után már nem volt számára elegendő a kihívás.
Ezért a nyolcvanas években Millen ambiciózus cél tűzött ki maga elé: olyan autót fejleszt, amivel nem egyszerűen eredményesen szerepelhet, hanem azonnali győzelmet szerezhet a Pikes Peak International Hill Climb-on. Ebben az időben a világhírű versenyt a B csoportos raliautókat gyártó európai márkák uralták. A győzelmeket az Audi pilótái, köztük a világbajnoki ezüstérmes Michelle Mouton (Pikes Peak győzelem 1984-ben és 1985-ben), valamint a Peugeot versenyzői (Robby Unser, Ari Vatanen) aratták. A kilencvenes évek elején a játszmába bekapcsolódott a Suzuki csapata is. Millen úgy érezte, itt az idő, és 1992 végén felvette a kesztyűt. Pikes Peak-i autójának alapja egy 22 ezer dollárért vásárolt Toyota Celica All-Trac Turbo volt (az USA-n kívül: Celica GT-Four ST185). A 4×4-es hajtású Celica akkoriban a WRC ralikon számos győzelmet szerző modellként volt ismert. Az autó a Carlos Sainz által megnyert kétszeres rali-világbajnoki címnek, valamint Kankkunen és Auriol számos győzelmének köszönhetően vált legendává.
Celica Millen Motorsport
A Pikes Peak-i verseny sajátosságai számos módosítást tettek szükségessé a Celicán. A tesztek után Millen alkatrészeire szedte szét az autót, és tulajdonképpen egy „célszerszámot” épített. A sorozatgyártású motor teljesítménye (200 LE) kevésnek bizonyult a győzelemhez az extra gyors coloradoi „hegymászáson”. Bár a kupé kialakítás filigrán benyomást keltett, Millen úgy ítélte meg, hogy szükség van némi fogyókúrára, és a karosszériát könnyű és ellenálló szénszálból újjáépítette. Az egyedi karosszéria az akkoriban új ST205 sorozatú modellre emlékeztetett. Ezután az autó testét egy tágas molibdén-acél keretre szerelték. Mindez összhangban volt az USA-ban általános „silhouette cars” elképzeléssel, mely szerint a versenyautó csak nevében emlékeztetett sorozatgyártású elődjére.
A grammokért folytatott küzdelemben eltávolították az utastér elemeinek többségét. A futómű állítható feszességű Penske lengéscsillapítókat kapott. A gyári helyett egy a Traction Products cég által gyártott, ötfokozatú kézi sebességváltót építettek be, a verseny útvonala által támasztott követelményekhez szabott áttételekkel. Az összkerék-meghajtás a szériaautóból származott, de ezt sem hagyták érintetlenül. A Toyota mérnökeivel együttműködve Millen megerősítette a hajtás szerkezeti elemeit. Az autóhoz passzoló speciális gumiabroncsokat a BFGoodrich szállította, mely egyben a projekt szponzorainak egyike volt.
A négyhengeres, soros, 1998 cm3-es hengerenként négy szelepes motor waste-gate típusú turbófeltöltőt kapott. A motorba többek között kovácsolt dugattyúkat, valamint nagyobb olajhűtőt építettek be. A „megerősítő terápia” után a Millen Motorsportnak egy körülbelül 850 lóerős Toyota Celica állt rendelkezésére. A versenyzésre kész, a Celica ST185 és ST205 elemeit, valamint a Millen egyedi megoldásait ötvöző jármű mindössze 885 kilót nyomott, ez egy akkoriban egészen elképesztő 0,96 LE/kg teljesítmény súlyarányt eredményezett. A projektet többek között a kaliforniai Torrance-beli Toyota Motor Sales USA, valamint a Pennzoil olajipari konszern támogatta.
A július 4-ikei győztes
Az Egyesült Államokban július 4-én ünneplik a Függetlenség Napját – 1994. július 4-én hétfőn a Pikes Peak Highway mentén szurkolók ezrei ünnepelték a maguk módján a nemzeti ünnepet, csak itt rezesbanda helyett a világ leghíresebb hegyi versenyének gépei adták meg az alaphangot. Rod Millen az USAC Unlimited Division-ben indult, és nem hagyta cserben rajongóit. A starttól számított 10 perc és 4 másodperc múlva a sárga Toyota Celica áthaladt a Pike csúcsának célvonalán. Millen ezzel az eredménnyel természetesen megnyerte a világ leghíresebb versenyének 72. évadát, és új időrekordot állított fel, melyet csak 13 évvel később sikerült megdönteni. A csúcsot majdnem feleannyi idő alatt érte el, mint Rea Lentz, az 1916-os első verseny győztese.
E siker után a Toyota felajánlotta Millennek a gyári csapattal történő indulást az SCCA North American Touring Car sorozatban, melyet többek között a Lime Rock Park pályán tartottak. Az új-zélandi úr ugyan beült a Camry versenyautó szűk fülkéjébe, de igazi lételeme a hegyi versenyzés maradt. Az első győzelmet követő évben Millen a második helyet érte el a Pikes Peak-en, majd a Felhők Versenye következő, 74. évadában, 1996-ban Toyota Celicája újra a leggyorsabb kocsinak bizonyult (10 perc 13,641 másodperc). A Toyota és a Millen Motorsport együttműködésének köszönhetően a járművet tovább tökéletesítették, kiküszöbölve a konstrukció minden gyenge pontját. Ennek köszönhetően az új, 2.2 literes erőforrás már több mint 850 lóerős teljesítményt nyújtott.
Az USA nemzeti ünnepe 1997-ben Rod Millen és a Toyota harmadik győzelmével zárult a Pikes Peak-en. A 10:04:540-es eredmény azt jelentette, hogy az új-zélandi minden versenytársat maga mögé utasította, köztük a híres Nobuhiro „Monster” Tajimét is.
Kupékarosszériás verseny pick-up
1995 februárjában a Toyota amerikai részlege bemutatta az új, Tacoma modellt. A közepes méretű kisteherautó amerikai vásárlók tízezreinek szívét hódította meg. Rod Millen, látva a Tacoma üzleti sikerét, azt javasolta, hogy az autót alakítsák át a Pikes Peak-i verseny követelményeinek megfelelően. Az első megbeszélés után mindenki értetlenül nézett a másikra, hogy ezt a korántsem versenyzésre szánt autót vajon hogyan lehet átalakítani egy ilyen kihívásra.
Első lépésként a sorozatgyártású, acélból készült, platós karosszériát teljesen új, karbon keretre felszerelt, szénszálas karosszériára cserélték. Így a szögletes pick-up valódi, áramvonalas kupévá alakult át. Az optimális tömegelosztás érdekében a négyhengeres, 2.1 literes űrtartalmú motort középen helyezték el. A Millen Motorsportnál elvégzett teljesítmény-tuning után a négyszelepes, turbófeltöltős DOHC erőforrás körülbelül 1000 lóerős teljesítményt ért el. Az elképesztő teljesítmény elképesztő fékeket igényelt, ezért az olasz Brembónál rendelték meg a fékrendszert, minden kerék nagy hőtűrésű, speciális – négydugattyús – tárcsákat kapott. A Toyota Tacoma Millen Motorsport 98 tömege mindössze 885 kiló volt, teljesítmény/tömeg aránya 1,12LE/kg volt.
1998. július 4-én Millen esélyt sem adott a 76. Pikes Peak International Hill Climb-on induló több mint száz versenytársának, a Tacoma „kisteherautóval” mindössze 10 perc és 7,70 másodperc alatt ért a csúcsra. A célban Rod nem rejtette véka alá örömét, bár azt is elmondta, hogy legfontosabb célja a táv tíz percnél rövidebb idő alatt történő megtétele volt. Egy évvel később Rod Millen ötödször (és másodszor a Tacoma volánja mögött) nyerte meg a legendás Felhők Versenyét.
Millen Works az új évezredben
Pontosan 2000-ben mutatták be az 500 lóerős motorral és négykerék-meghajtással felszerelt, a modell 7. generációján (T230 sorozat) alapuló Celica Millen prototípusát. A projektben részt vettek a Toyota Racing Development mérnökei is. Az autót „egy közúti használatra való Celica GT-S és egy INDY formula-versenyautó elképesztő keverékének” nevezték. 2006-ban a Millen Works cég a Five Axis Models-szel együttműködve megépítette a Fuse koncepcióautót, az amerikai piacra szánt Scion márkához. Ugyancsak Millen műhelye tuningolta a Toyota FJ Cruisert a legendás kaliforniai Baja 1000 versenyre. A volán mögé maga Rod Millen ült be, navigátora pedig fia, Ryan volt. Kevesen tudják, de Millen győztes Toyotái eredeti állapotukban fennmaradtak, és kiállították őket a Goodwood Festival of Speed-en.
Pikes Peak a Toyota konszern számára mindig is különleges jelentőségű helyszín marad. 2013 júliusában a verseny során tesztelték az elektromos meghajtású Toyota TMG EV P002 prototípusát, két évvel később pedig – a Lexus RC F GT tanulmánymodellt. A versenycsapat tagja volt Justin Bell, a Le Mans-i verseny győztese és a FIA GT-sorozat bajnoka. Nem kizárt, hogy a Toyota győzni fog még Colorado Springsben, mint azokban az években, amikor a volán mögött egy furcsa új-zélandi úriember ült…
 
Fotók: Toyota, Wikipedia

Ctrl+C - Ctrl+V, Hírek, Technikai sportok Tags:autósport, Lexus, Pikes Peak, sport, technikai sport, Toyota

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Nem vicc! Bombafenyegetés miatt átvizsgálják az összes nemzetközi vonatot
Next Post: Újraindulhattak a bombafenyegetés miatt leállított nemzetközi vonatok

Kapcsolódó cikkek

  • Többen sérültek az M1-esen, amikor öt autó ütközött Hírek
  • Megállították Brüsszelt és egyre hosszabban állnak dugóban az autósok Hírek
  • Halálos versenybaleset miatt szakadt félbe a Miskolc rali Technikai sportok
  • Új extrafelszereltségi opció, a BMW Drive Recorder Hírek
  • A Colosseum mellett is versenyeznek Olaszországban Ctrl+C - Ctrl+V
  • Honda CB650R stílus és felszereltség Bemutató

Keresés

2023. június
hKscpsv
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930 
« máj    
Impresszum
Tulajdonos: Berta István

A honlap tartalmáért a szerkesztőbizottság felelős!

Rendszergazda: Varga Zsolt

e-mail:
bertanyuuz@gmail.com

A honlap a Mi az a blogger lapcsoport tagja.
A Börzsöny Speciális Mentők Egyesület támogatót keres
  • Székely Bertalan lovának csontváza is megtekinthető lesz a Múzeumok Éjszakáján, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen
  • FLASH: A villám is bemutatkozott
  • Fókuszban a biztonság
  • Ipari méreteket öltött a telefonok feltörése
  • A 60 éve meggyilkolt John F. Kennedyről jelent meg könyv
  • Van képünk hozzá (23.06.08.) –  Toyota Prius 24h Le Mans Centennial GR Edition
  • Kibővített kapacitás és minőségi szolgáltatások a nyári szezonban
  • Van képünk hozzá (23.06.07.) –  Megújul a Toyota Yaris
  • A nyaralás mindig a repülőtéren kezdődik
  • Van képünk hozzá (23.06.06.) –  Toyota Tacoma Trailhunter
  • A dokkban végzett tesztek után folytatódik a kínai szállodahajó építése
  • Dróntaxikat teszteltek Izraelben
  • Irodát nyitott Budapesten az Amazon Web Services – tesztelhetnek az ügyfelek
  • Versenykörülmények között teszteli folyékony hidrogén hajtású technológiáját a Toyota
  • Fél évnyi tesztelés után országszerte minden SPAR-ban és INTERSPAR-ban elérhető a Munch-ételmentés
  • Országszerte minden SPAR-ban és INTERSPAR-ban elérhető a Munch-ételmentés
  • A SPAR szupermarketek mától több mint 1200, az INTERSPAR hipermarketek több mint 1100 akciós ajánlattal várják vásárlóikat
  • A 4. az Anyukám Mondta
  • Idén a nyári emlékek ihletik a Debrecziner Gourmet Fesztivál fogásait
  • Szigorúan ellenőrzi a magyar hatóság az ukrán gabonát
  • Anita és Sanyi a Hypermotion RUNKIE 16” (“klasszikus”) rollerrel támad
  • A Ssangyong Rextonnal is megismerkedtek
  • Nincs megálás! Anita és Sanyi is kipróbálta az OKAI Neon elektromos rollereket
  • Rexton tesztnek indult, OKAI Neon e-scooter próba lett belőle
  • Anita és Sanyi találkozott a Honda CB650R motorral (is) – VIDEÓ
  • E-Tech Renault Captur
  • Rextonról röviden
  • Honda CMX1100T Rebel
  • Röviden a Honda CB650R-ről
  • Ismerkedés az OKAI Neon elektromos rollerrel
  • Az új Yadea F200 robogót a Porschével tervezték? Bemutató
  • Az Icons motorkollekció új tagja visszavisz a 60-évekbe Bemutató
  • 100 éves sikertörténetét ünnepli a BMW Motorrad Ctrl+C - Ctrl+V
  • A HD bemutatja a Fast Johnnie kollekciót Bemutató
  • Az új BMW R 18 Roctane Bemutató
  • Honda EM1 e képgaléria Bemutató
  • A BMW Motorrad bemutatja az új R 12 nineT modellt Bemutató
  • Honda EM1 e műszaki adatok Bemutató

In memoriam Zsiska Ferenc

Youtube

NMHH

Mti hírfelhasználó

Copyright © 2023 Egyszer már láttam autót.

Powered by PressBook News WordPress theme

We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept”, you consent to the use of ALL the cookies.
Cookie settingsACCEPT
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT