• Egyéb

Egyszer fenn, egyszer lenn

Tökéletesen rajtolt az idei, negyvenedik Dakar ralin a Toyota Gazoo Racing South Africa csapata, de Fortuna asszony azóta felváltva fogadja kegyeibe a versenyzőket. A TLC Toyota Auto Body ellenben hozza a papírformát.

Álomszerű kezdés után változatlanul versenyben, esélyesként folytatja a Dakar rali jubileumi kiadását a Toyota Gazoo Racing South Africa (TGRSA) mindhárom Toyota Hilux versenyautója. Nászer el-Attija az első, Bernhard ten Brinke mindössze 25 másodperccel lemaradva a második, Giniel de Villiers (-54 mp) pedig a hatodik helyen zárta a szombati első napot.

https://www.facebook.com/groups/294582433904033/permalink/1903065599722367/

Ez persze azt is jelentette, hogy másnap el-Attijának kellett elsőként rajtolnia, így a 267 kilométeres gyorsasági szakasz legjobb útvonalát magának kellett megtalálnia, míg az utána jövők követhették a többszörös bajnok keréknyomait. Éppen ezért navigátorára, Matthieu Baumelre főszerep várt volna a napon, csakhogy percekkel a rajt után váratlan betegség vett rajta erőt. Ezek után már az is emberfeletti teljesítménynek számít, hogy a páros 14 perc 51 másodperces hátránnyal fejezte be a versenyzést. Amilyen rossz napja volt Al-Attiyának, olyan jól szerepelt a dél-afrikai de Villiers: biztos előnnyel a negyedik helyen köszönt el a perui Piscótól, miközben a holland ten Brinke azzal vigasztalhatta magát, hogy első napi bravúrjával együtt még mindig kényelmesen a legjobb tíz között maradt.

A harmadik napon aztán a Dakar és el-Attija is megmutatta, hogy ki az úr. A 208 kilométeres etapot követő 296 kilométeres gyorsasági ember és gép elé egyaránt komoly próbatételt állított, a katari versenyző pedig úgy teljesítette ezeket (a szakasz elején elszenvedett defektje ellenére), mintha egész életében ezt csinálta volna. A gyorsaságin rajt-cél győzelmet aratott, de hatodik és hetedik helyezésükkel csapattársainak sem volt okuk a szégyenkezésre. Nem bírta viszont a megpróbáltatásokat a Team Land Cruiser Toyota Auto Body által a szériakategóriában benevezett két biodízel üzemű Toyota Land Cruiser egyike: a francia Christian Lavieille, aki tavaly kategóriagyőztesként zárta a Dakart, és az első három napon ehhez illően vezette is a szériaautók mezőnyét, több mint másfél órát veszített, amikor egy elakadt buggy-t kikerülve autója felült egy mélyedésben.

Ezen a ponton Nászer el-Attija az összesített harmadik helyre lépett előre. Giniel de Villiers az ötödik, Bernhard ten Brinke pedig a hetedik helyen várhatta a negyedik versenynapot – ami azonban nem sok jót tartogatott a számukra. A szervezők a Dakar történetének egyik leghosszabb homokos útvonalát tervezték be erre a napra, és ezzel még a vén sivatagi róka el-Attija sem boldogult. A világ legkeményebb dűnéin szerzett rutinja ellenére kétszer is elakadt. Csalódottságát nem enyhítette, hogy de Villiers gyakorlatilag ugyanott, a 300 kilométeres gyorsasági kétharmadánál került bajba, mint ő.

A Toyotások becsületét ezen a napon ten Brinke és a belga Overdrive Toyota színeiben versenyző argentin Lucio Alvarez mentette meg: előbbi a szakaszt a nyolcadik helyen zárva az összesítésben előre lépett egy helyet, míg az előtte végző Alvarez a nap legjobb Toyotás versenyzőjének bizonyult. Csapattársai, a holland Peter van Merksteijn (13.) és a szintén argentin Alejandro Miguel Yacopini (21.) változatlanul versenyben vannak, erősítve a Toyota Hiluxok jelenlétét. A Team Land Cruisert már csak a 35 éves Akira Miura képviseli, 4.4 V8-as versenyautójával jelenleg vezeti a szériakategóriát.

A verseny ötödik, szerdai napját el-Attija a negyedik, ten Brinke az ötödik, de Villiers a nyolcadik helyről kezdheti. A motorosok és az autósok itt elköszönnek egymástól, külön-külön gyorsaságin jutnak el az 508 kilométeres etap kezdetéhez. El-Attijának eddig a páratlan napok hoztak szerencsét, és Fortuna csókja rá is férne a kétszeres Dakar-bajnokra a pénteki pihenőt megelőző, utolsó előtti versenynapon.

Összesített eredmény a negyedik szakasz után (autók):

Fotók: Toyota GAZOO Racing, RallyZone – Edoardo Bauer

Eredmények: www.dakar.com