• Egyéb

Eképpen zajlott a Yaris GRMN fejlesztése

A Toyota rendkívüli várakozások övezte kompakt sportautójából, a Rali Világbajnokság (WRC) futamain remekelő Toyota Yaris WRC által inspirált limitált szériás Yaris GRMN-ből mindössze 400 darab kerül forgalomba egész Európában, ebből 3 darab érkezik Magyarországra. A kompresszoros feltöltésű, 1,8 literes, 212 lóerős VVT-i motorral szerelt utcai sportgép fejlesztéséről, és az ennek során a Lotussal megvalósított együttműködésről a modell kutatás-fejlesztési programjának európai irányításáért és koordinálásáért felelő Stijn Peeters mesél.

A minden apró elemében a motorsport szellemisége által áthatott, ám a páratlan országúti teljesítményre tervezett Yaris GRMN révén a Toyota fontos szereplővé lép elő az ferdehátú izomautók európai piacán. Ez a precíziós tervezésű autó a lehető legmagasabb szintű vezetési élményt nyújtja. A járműdinamika és teljesítmény intenzív fejlesztése egy kifejezetten erre a célra létrehozott Toyota-létesítményben folyt a Nürburgring közelében. A munkát egy európai és japán szakemberekből álló csapat végezte, amelyben mesterpilóták is dolgoztak: ők tesztelték az autót a versenypályán és a környékbeli országutakon. A koncepció körvonalazásától a sorozatgyártásra kész modell megalkotásáig a projekt mindössze két évet vett igénybe.
A YARIS GRMN fejlesztése Európában folyt: azon a kontinensen, ahol a B-szegmensű izomautók piacát a legélesebb küzdelem és a legmagasabb szintű vásárlói elvárások jellemzik. Az első tanulmányautó 2015-ben jelent meg, ezt követően pedig azonnal elkészült az európai gyártású prototípus is, amit átszállítottak egy kifejezetten erre a célra létrehozott Toyota-üzembe, ami Németországban, a legendás Nürburgring versenypálya közelében működött. Itt egy európai és japán specialistákból álló csoport tökéletesítette az autó irányíthatóságát és teljesítményét, s az eredményt újra meg újra letesztelték a hírhedten kemény Nordschleife szakaszon, valamint a környékbeli országutakon – méghozzá nemcsak az ultragyors német autópályákon, hanem a szűk és kanyargós hegyi utakon is. A Toyota meggyőződése volt, hogy ha egy autó itt jól teljesít, akkor már a világon bárhol megállja a helyét. A GRMN név már önmagában is garanciát jelent arra, hogy az autót a legjobb szakemberek fejlesztették, hiszen ez a négy betű a ‘GAZOO Racing tuned by the Meister of Nürburgring’ kifejezés rövidítése. A kiválóan képzett mérnökök ráadásul a TOYOTA GAZOO Racing gazdag tapasztalatára is támaszkodhattak, hiszen a csapat rendszeresen rajthoz áll hosszú távú futamokon, amelyeket itt rendeznek. A fejlesztési program számos nehézséget tartogatott; többek közt át kellett tervezni az autó kipufogórendszerét, ami most már a hátsó diffúzor közepén bukkan elő, új a motor hűtőrendszere, minden szerkezetet strapabíróbbá formáltak, mindeközben pedig folyamatosan ügyelni kellett az autó súlyára is.
Az alábbiakban Stijn Peeters európai műszaki projekt-igazgató felel a fejlesztési folyamattal kapcsolatos kérdésekre, az ő feladata volt a Yaris GRMN kutatás-fejlesztési programjának európai irányítása és koordinálása.

Milyen részarányban és mely területeken vettek részt a Toyota európai szakemberei a Yaris GRMN fejlesztésében?

„A TOYOTA GAZOO Racing márkának a motorsporton kívül nem voltak európai tapasztalatai, de Japánban már az ötödik generációnál tart a GR-márkájú autók evolúciója. Ez azt jelenti, hogy míg japánban az új Yaris (Vitz) GRMN csupán egy evolúciós lépcsőfok, addig az európai piacon forradalmian új modellnek számít. Ez volt az első alkalom, amikor lehetőséget kaptunk arra, hogy megtervezzük egy ilyen jellegű jármű sorozatgyártású változatát. Mindez a gyártás szempontjából is egészen újszerű feladatot jelentett számunkra. Ráadásul Európában sokkal élesebb a verseny az izomautók piacán, mint Japánban, ezért valami igazán jó dologgal kellett előrukkolnunk, hogy versenyképesek legyünk; hogy mást ne mondjak, 200 lóerős teljesítmény alatt itt labdába sem rúghatunk. A TMMF valenciennes-i üzemében már folyik a háromajtós Yaris gyártása, így logikus volt, hogy erre épüljön a GRMN-változat. A projektet az én részlegem tervezte meg a Toyota Motor Europe-nál, hiszen a Yaris fejlesztése során már rengeteg tudást és tapasztalatot szereztünk. A hajtáslánc ugyancsak európai ötlet volt. A Toyota egy időben 2ZR motorokat szállított a Lotusnak, és rájöttünk, hogy ez a blokk a Yaris kicsi motorterében is elférne. Azt javasoltam, hogy vizsgáljuk meg ennek lehetőségét, és a Lotussal együttműködve elkészítettünk egy megvalósíthatósági tanulmányt. Miközben Európában elkészült a tanulmányautó, japán kollégáink olyan részegységeken dolgoztak, mint a fékek és a futómű, így a prototípusok elkészítésekor ezek már rendelkezésre álltak. Maga a projekt Európában zajlott; az alapkoncepció kitalálásától kezdve a megvalósíthatósági tanulmányon át egészen a termék végleges jóváhagyásáig körülbelül hat hónap telt el.”

Hogyan zajlott a projekt?

„A tanulmányautó-szakasz a vártnál is simábban futott le, ami annak is köszönhető, hogy az érintett szakemberek nagyon lelkesek voltak, és mindent beleadtak a munkába. A csapatok kifejezetten kreatívnak bizonyultak, és elmélyült szakértelmüknek köszönhetően gyorsan megszülettek azok a részegységek, amelyek az autó megfelelő teljesítményét biztosítják. Az autó teljesítménye már egészen a kezdetektől fogva lenyűgöző volt, és mindenki egyetértett abban, hogy ez az egyik legjobb tanulmányautó, amit valaha vezethettünk. Ilyenkor elég gyakran okoznak problémát az egymáshoz nem illő alkatrészek vagy az autó nyersessége, de a Yaris GRMN-nél semmi ilyesmi nem történt, így biztosak lehettünk abban, hogy az autó pontosan olyan teljesítményt nyújt majd, amilyet szeretnénk. Maga a gyártás persze tartogatott nehézségeket, hiszen a TMMF-nél olyan autók készülnek, amelyeket sokezres sorozatokra terveztek, a Yaris GRMN-ből viszont csak napi hét darabot építettünk négy hónapon át – ugyanazon a szerelőszalagon, amelyen a standard Yaris is készül. Ugyanezzel szembesültek az értékesítéssel és marketinggel foglalkozó szakembereink is, hiszen mindössze 400 autó kedvéért nem indíthattak több millió eurós kampányokat. Ugyanakkor ez remek gyakorlat volt egy új márka bevezetésére.”

Milyen volt a közös munka a Lotussal?

„Azonnal megtaláltuk egymással a közös hangot, hiszen a Lotus nagyon sok Toyota-részegységet használ a járműveiben, ezért jól ismerik már ezek teljesítményjellemzőit. Sok információt kaptunk tőlük a minőségi elvárásokról és a vásárlók szemléletéről, ráadásul értékes tapasztalatokkal rendelkeznek a nagy teljesítményű autók kis szériás gyártásában. A Toyota-modelleket kifejezetten arra tervezik, hogy sokféle vásárló számára feleljenek meg, ezért nagyon hasznos volt megismerni egy szűkebb szegmens, a nagy teljesítményű sportkocsik vásárlóinak különleges igényeit. Az is kifejezetten hasznos volt számunkra, hogy betekintést nyerhettünk a kompresszoros töltésű motorok alkalmazásába és a kis szériás gyártási folyamatok megszervezésébe. A Lotus már a kezdetektől lelkesen együttműködött, és sok mérnöki szolgáltatással segítette a munkát, mivel a két márka mindig is jó kapcsolatban állt egymással.”

Milyen értékes tanulságokat szűrtek le a projektből, és ezek közül mennyit tudnak majd hasznosítani a későbbiek során?

„Bebizonyosodott, hogy igazunk volt: a Toyota képes ilyen jellegű termékek előállítására, és arra is, hogy a gyártásukhoz szükséges teljes folyamatot megszervezze. Láttam, milyen szenvedélyt ébresztett az emberekben ez az autó, és hogy ez milyen fontos szerepet játszott a projekt sikerében. Mindez jól mutatja, hogy a TOYOTA GAZOO Racing nemcsak a vásárlókat inspirálja, hanem az egész vállalatot is, arra ösztönözve minket, hogy újra átgondoljuk, mire is vagyunk képesek valójában. Nagyon elégedett vagyok azzal, hogy a Yaris Hybridet sikeresen megalkotó csapat most egy sportkocsit épített meg sikeresen – méghozzá ugyanarra a platformra. A szervezés terén is sokat tanultunk, hiszen rájöttünk, hogy a Yaris GRMN gyártása összehangolható a már meglévő gyártósor működésével, méghozzá anélkül, hogy a minden dolgozónkat be kellett volna tanítani, hogyan kezeljék beépítendő különleges részegységeket. Egy kis létszámú, erre kiképzett csapat felállításával egy kis szériás modellsorozat még a tömeggyártás keretein belül is majdhogynem kézi munkával elkészíthető. A Yaris GRMN csak a kezdet, hiszen ezt a modellt több másik követi még, és ezek gyártásában minden eddigi tapasztalatunkat sikeresen hasznosíthatjuk majd.”

A Toyota Yaris GRMN képességeit bemutató látványos videó az alábbi linken tekinthető meg:
https://www.youtube.com/watch?v=6ConomUMel8