Skip to content

Egyszer már láttam autót

…és ettől már szakértő – is lehetnék

  • Kezdőlap
  • Hírek
  • Közlekedés
  • Bemutató
  • Motor
  • Technikai sportok
  • Teszt a lelke
  • Toggle search form

Elektromos autózás a rezsicsökkentésen túl – Megéri e-autót venni, vagy már nem?

Posted on 2022.08.18.2022.08.18. By AztaCARom

Az elektromos autókkal kapcsolatban néhány héttel ezelőttig az alábbi volt a helyzet: bár drágábban lehetett őket beszerezni, mint belső égésű társaikat, az olcsó fenntartási költségek, na meg a jóval olcsóbb töltés miatt mégiscsak megérte befektetni egy villanyautóba. Ez a status quo a rezsicsökkentés néhány hete bejelentett módosításával változott. De hogyan? Megéri ma elektromos autót vásárolni, vagy inkább a dízelek piacán nézelődjünk? Cikkünkből megtudod!

Az elektromos autók: a hosszútávú befektetés

Az elmúlt évtizedben egyre nagyobb népszerűségre szert tett elektromos autók úgy tűnt, lassan, de biztosan háttérbe szorítják a belső égésű autókat. Egyszerűbb, meghibásodásra kevésbé hajlamos konstrukciójuknak, nagyobb energiahatékonyságuknak, sokkal alacsonyabb fogyasztásuknak és zéró kibocsátásuknak köszönhetően magasabb áruk ellenére is úgy tűnt, jobb befektetést jelentenek, mint egy hagyományos autó. A környezetvédelmi szempontokról nem is beszélve. A magasabb vételárat ellensúlyozta az alacsonyabb szervizköltség, illetve a rezsicsökkentés miatti nagyon olcsó magyar áram. A 38 Ft/kWh-ás ár azonban 2022 augusztustól csak az átlagfogyasztásig, azaz havi 210 kWh-ig érvényes, azon felül piaci árat kell majd fizetni. Ami a villanyautósok számára rossz hír, ugyanis az elektromos autó töltésével szinte biztos, hogy az ember meghaladja a 210 kWh-s határértéket, ha otthon tervezi tölteni az autóját. A helyzet azonban ehhez képest is módosult azóta. De menjünk szépen időrendben!

Mennyivel volt olcsóbb elektromos autót üzemeltetni a rezsicsökkentés módosításáig?

Nézzük meg a konkrét számokat. Egy átlagos villanyautó 100 km-en hozzávetőlegesen 15 kWh áramot fogyaszt. Ezt a rezsicsökkentés módosítása előtti,  38 Ft-os árral számolva azt jelenti, hogy egy 100 km-es utat kb. 570 Ft-ból tudtunk megtenni. Hasonlítsuk ezt össze egy 7 liter/100 km-es átlagfogyasztású dízellel, és számoljunk a jelenleg érvényben lévő 480 Ft-os ársapkával. (Tisztában vagyunk vele, hogy az elmúlt néhány évben is sokat változott az üzemanyagár – a koronavírus pandémia elején például kifejezetten olcsón lehetett tankolni –, ezzel együtt az aktuális árak adják talán a legérzékletesebb képet a helyzetről.)

Nos, gyors számolást követően az jön ki, hogy egy átlagosan hét litert fogyasztó belső égésű motoros autóval 100 km-t 3360 Ft-ból tudunk megtenni, amely 5-6-szorosa volt a villanyautó költségének.

Most ezt nézzük meg éves szinten. Egy középkategóriás autóval ma Magyarországon átlagosan 15-20 000 km-t tesznek meg. Az egyszerűség kedvéért számoljunk 20 000 km-rel. Ezzel a számmal évi fogyasztásra az alábbi értékek jönnek ki:

15 kWh/100 km x 38 Ft/kWh x 20 000 km/év = 114 000 Ft/év

7 l/100 km x 480 Ft/l x 20 000 km/év = 672 000 Ft/év

Látszik, hogy egy átlagos autóhasználó ez alapján belső égésű motoros autójába majdnem hatszor akkora összegért tankolt, mint amennyiért egy villanyautós töltötte fel az autóját. Hónapos lebontásban számolva egy belső égésű autó tulajdonos havi 56 000 Ft-ért tankolt, míg egy elektromos autó tulajdonos 9500 Ft-os árral számolhatott.

De mi lesz a helyzet a rezsicsökkentés módosítása után?

Először úgy tűnt, hogy a havi 210 kWh fogyasztáson felül, amit még mindig 38 Ft/kWh áron tudunk majd megvásárolni, az összes fennmaradó fogyasztás esetén piaci árat fizethetünk, amely a bejelentés időpontjában 270 Ft/kWh környékén mozgott. Ez a villanyautósok körében jelentős pánikot generált – jogosan, ugyanis ilyen áramárral számolva borzasztóan megugrott volna az elektromos autózás költsége:

15 kWh/100 km x 270 Ft/kWh x 20 000 km/év = 810 000 Ft/év

Látszik, hogy ezzel drágább lett volna a villanyautózás, mint egy átlagos belső égésű autó használata.

De nem kell megijedni, ennyire nem rossz a helyzet. A kormány ugyanis a bejelentést követően hamar finomított a beígért intézkedésen, bevezetve a “lakossági piaci ár” fogalmát, és csökkentve a 210 kWh feletti fogyasztás esetén fizetendő tarifát. Ezzel az új, 70,1 kWh-s árral kalkulálva pedig már messze nem olyan tragikus a helyzet, sőt! Nézzük is:

15 kWh/100 km x 70,1 Ft/kWh x 20 000 km/év = 210 300 Ft/év

Látszik, hogy ezzel a tarifával számolva ismét visszaelőzött az elektromos autó. A júliusi bejelentésig nagyjából hatodáért “tankoltunk” elektromos autóba, a jelenlegi helyzet szerint a költség nagyjából a harmada lesz a belső égésű autókénak.

Mit mutat a nagy kép?

A fenti kalkulációk a jelenlegi állapotokat tükrözik. A világ pedig mostanában elég gyorsan változik, így lehetetlen pontosan megmondani, mit fog hozni a jövő. Az EV/belső égésű motoros autó költségeinek összevetéséhez az alábbi pár szempontot érdemes még figyelembe venni, ami alapján módosulhat a kép:

  • A kormány az adott árakat negyedévekre adja meg, a 70,1 Ft/kWh ár tehát decemberig érvényes. Lehetséges tehát, hogy utána emelnek, vagy csökkentenek ezen a tarifán.
  • A hatósági üzemanyagár sokak, többek között Hernádi Zsolt, a MOL ügyvezetője szerint is fenntarthatatlan hosszú távon. Kérdés, hogy meddig, és milyen formában marad – amennyiben visszavonják, ismét jóval nagyobb előnyben lesznek az EV-k.
  • A villanyautósok jelentős része nem hálózati áramról tölti járművét, hanem vagy nyilvános töltőket (is) használ, amelyek adott esetben ingyenesek, vagy rendelkezik otthoni napelem-rendszerrel. Ez utóbbi jelentősen csökkentheti, akár ki is nullázhatja a költségeket. Természetesen a mostani szabályozás módosításával (szaldós rendszer, stb.) itt is lehetnek változások, de fontos kiemelni, hogy az elektromos autót használók nincsenek teljesen kitéve az áram árának.

Összesítés

A mostani helyzetet nézve az alábbi konklúziót vonnánk le: bár a rezsicsökkentés módosításával némileg drágább lett az elektromos autók töltése, még mindig költséghatékonyabbak, mint belső égésű társaik. Az alacsonyabb fenntartási költség mellett jelenleg harmada áron lehet utazni velük, tehát még mindig megéri befektetni elektromos autóba, mert meghálálják az anyagi befektetést.

Ctrl+C - Ctrl+V, Hírek Tags:e-car, e-jármű, e-kocsi, elektromos, elektromos autó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: John Paul Gregoryt nevezték ki a Lotus külső tervezési részlegének vezetőjévé
Next Post: A Suzuki 5 autógyártóval közösen kutatja a jövő üzemanyagát

Kapcsolódó cikkek

  • Gyermekek hangbemondásával ünnepli a legkisebbeket május utolsó hétvégéjén a BKK Ctrl+C - Ctrl+V
  • Az életveszélyes repülős játék miatt is szopatják a következő napokban a közlekedőket Ctrl+C - Ctrl+V
  • Negyven kilométer utat újítanak fel Komárom-Esztergom megyében Hírek
  • Luxus kiegészítőket dobott piacra a Maybach – Icons of Luxury Hírek
  • A kihívások és a sikeres felújítások éve volt 2021 Hírek
  • Jókuti András, a MINI Magyarország márkanagykövete is a Szigligeti Félmaratonon futott Hírek

Keresés

@bertapress
@tesztalelkemindennek
2023. szeptember
hKscpsv
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 
« aug    
Impresszum
Tulajdonos: Berta István

A honlap tartalmáért a szerkesztőbizottság felelős!

Rendszergazda: Varga Zsolt

e-mail:
bertanyuuz@gmail.com

A honlap a Mi az a blogger lapcsoport tagja.
#azélet1
A Börzsöny Speciális Mentők Egyesület támogatót keres
  • Aranyat befektetésnek? Igen!
  • Itt az idő, hogy másként tekintsünk a fitneszberendezésekre
  • CheckINN Revitalizátor
  • Michel Houellebecq: Megsemmisülni
  • Az ORFK is felébredt és részvétét fejezte ki az elhunyt rendőr hozzátartozóinak
  • Van képünk hozzá (23.09.21.) –  Merrell Jeep Wrangler túrabakancs
  • Van képünk hozzá (23.09.20.) –  BAC Mono
  • Van képünk hozzá (23.09.19.) –  Kona Electric
  • Elmondták a magyar emberek, hogy mit gondolnak a budapesti repülőtérről
  • Van képünk hozzá (23.09.18.) –  Hyundai Sonata N
  • A laboratóriumi és klinikai tesztek mellett neuropszichológusok játékos tesztekkel vizsgálják a szellemi képességek lehetséges hanyatlását
  • Ezt a vad külsejű autonóm buszt most Európában tesztelik
  • A tesztelések után 19 eljárás indult kakaóitalpor-forgalmazók ellen
  • Határon túl is keresik a legokosabb fiatal agrártudóst a teszteken
  • Csak egyszer tesztelték ezt az Aston Martin Valkyrie AMR Pro-t
  • Borlepárlási támogatás segíti a borászatokat
  • Séflegendák és bajnokok mutatják meg, mit tudnak
  • Egymillió, kidobásra ítélt ételcsomagot mentett meg egy magyar startup applikációja
  • Tizennégy új magyar étterem kapott idén Michelin-ajánlást
  • Szeptemberben 34 termékkategóriában csökkent az árfigyelőben megfigyelt élelmiszerek átlagára
  • Begurulva a tik-tokon is!
  • Kivételes Land Cruiser 2024 First Edition podcast
  • Exkluzív Toyota Land Cruiser 2024 podcast
  • A születése óta vak Karvai Sándor megszelidítette az Acer ES 5 elektromos rollert
  • “Kissé” összeszedetlen Honor 9090okostelefon
  • Nincs megállás! A tik-tokon is elindultunk!
  • 2024-es Toyota Land Cruiser First Edition podcast
  • Toyota Land Cruiser 2024 podcast
  • A plug-in Priusszal is ismerkedtünkToyota Prius
  • A Toyota Mirait is meglestük
  • A Portugáliában épített Dax Furiosa nyerte a 2023-as Honda Customs versenyt Ctrl+C - Ctrl+V
  • A Bridgestone motorabroncsai visszatérnek a virtuális világba Bemutató
  • A Honda Adventure Roads 2024-ben visszatér Afrikába Ctrl+C - Ctrl+V
  • Fuell Fllow elektromos motorkerékpár Bemutató
  • Nincsenek véletlenek! Romlott kissé a Harley-Davidson második negyedéves eredménye Hírek
  • Honda X-ADV (Modellév: 2024) műszaki adatok Bemutató
  • A 2024-es Honda Forza 750 műszaki adatai Bemutató
  • A 2024-es Honda X-ADV tartozékai Bemutató

In memoriam Zsiska Ferenc

Youtube

NMHH

Mti hírfelhasználó

Copyright © 2023 Egyszer már láttam autót.

Powered by PressBook News WordPress theme

We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept”, you consent to the use of ALL the cookies.
Cookie settingsACCEPT
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT