Elérhető a RAV4 GR SPORT

Már sportkivitelben is kapható a világ legnépszerűbb szabadidőjárműve

Újabb taggal bővült azoknak a Toyota modelleknek a családja, amelyeket a Gazoo Racing sportrészleg vett kezelésbe. A RAV4 GR SPORT nem csak megjelenésében, de felszereltségében is többet nyújt, ráadásul a futóművét is áthangolták.

RAV4 podcast >>>

Yaris, Yaris Cross, C-HR, Corolla, Hilux: ezek azok a típusok, amelyeket sportosabb kivitelben is megvásárolhatnak a Toyota európai ügyfelei. A GR Sport csomag a teljesítménynövelés kivételével teljes körű tuningot kínál, amely a külső és belső optikai módosításokon túl funkcionálisan is többet nyújt azoknak, akik autójuktól többet várnak el, mint hatékony, biztonságos és takarékos helyváltoztatást.

A Toyota globális motorsport-programjaiért felelős, a márkának többek között WRC, WEC és Dakar bajnoki címeket is hozó Gazoo Racing ezúttal a márka egyik legnépszerűbb típusát, a világ első számú szabadidőjárművét: a Toyota RAV4-est vette kezelésbe. A recept a szokásos, viszont a modell adottságainak köszönhetően a megvalósítás újdonságokkal is szolgálhat.

Ami a külső megjelenést illeti, a dizájnerek nem bízták a véletlenre a RAV4 GR SPORT azonosíthatóságát: az orron és a csomagtérajtón a szokásos GR logó hirdeti, hogy nem átlagos kivitelről van szó. Aki hozzáértőként veszi szemügyre az újdonságot, számos, a Gazoo Racingre jellemző részlettel találkozhat.

Podcast(ok)ban a “testvérmodell” is >>>

A GR modellek számára fenntartott, egyedi rácsozatú hűtőmaszktól és ködlámpakerettől kezdve a lökhárítók ezüst helyett sötétszürke színű alsó idomán át a hátsó szélvédőt a rendszámtáblától elválasztó, fényes fekete sávig számos egyedi stíluselem emeli a modell rangját.  A hátsó lökhárítón légkivezető nyílások javítják a karosszéria aerodinamikai jellemzőit. Szintén fényes fekete a 19 colos, dupla küllő keréktárcsa, amelynek most első ízben alkalmazott, speciális marási eljárással adtak különleges, sávos megjelenést.

A Gazoo Racing hivatalos színvilága köszön vissza a piros, fehér és fekete karosszériaszínekben – aki visszafogottabb csomagolásban kéri sportos szabadidőjárművét, ezüst, szürke és kék színt is választhat. A fekete kivételével az összes fényezéshez kérhető kontrasztos, fényes fekete tetőlemez, tetőoszlopok, illetve hátsó légterelő.

Az utastérben lemondtak a kézenfekvő, de harsány piros-fekete színpárról; helyette szürke részletekkel és ezüst öltésekkel oldják a fekete alapszín szigorúságát. Az első fejtámaszokat dombornyomott GR logó díszíti. A máshol krómozott elemek sötétszürke felületkezelést kaptak, a kormányon és a padlószőnyegen a már ismerős GR logó köszön vissza.

Nem kifejezetten sportos, inkább terephasználathoz köthető funkcióval bővült a panoráma kamerarendszer tudása: mostantól az első kerekek pozícióját megjelenítő „talajnézeti kép” is kapcsolható. A digitális tolatókamera képe élesebb és részletgazdagabb, mint a korábbi, analóg rendszeré.  A 12,3 colos digitális műszeregység, illetve a 10,5 colos érintőképernyővel, fejlett hangvezérléssel és vezeték nélküli szoftverfrissítéssel felvértezett infotainment rendszer széles körű tudása megegyezik a RAV4 más csúcskivitelein megismerttel; ahogy az egyes fedélzeti funkciók okostelefonos alkalmazásból való ellenőrizhetősége, vezérelhetősége is adott.

A határozottan sportos külcsínhez és vezetői környezethez dinamikusra hangolt futómű társul. Az elöl MacPherson rugóstagokat, hátul kettős keresztlengőkarokat alkalmazó konfiguráció megmaradt. A Gazoo Racing mérnökei azonban feszesebb rugókat építettek be elöl és hátul, ezekhez hangolták a lengéscsillapítókat. Az öntöltő hibrid és a plug-in hibrid modelleken eltérő mértékben változtatták a rugórátákat, hiszen a kétféle hajtáslánchoz eleve más feszességű futóművet rendelt a Toyota.

A “suzukisított” RAV4-ről is meséltünk >>>

A GR Sport kivitel mindkét hibrid verzióhoz társítható; a hajtásláncok teljesítménye nem változott. A full hibrid egység rendszerteljesítménye 222 lóerő, a modell álló helyzetből 8,1 mp alatt gyorsul 100 km/órára, átlagos üzemanyag-fogyasztása 5,8 l/100km, a szabványos CO2-kibocsátás 132 g/km. A plug-in hibrid változat összesített 306 lóereje 6,0 másodperces gyorsulást tesz lehetővé 0-100 km/óra között; az autó akár 75 kilométert tud megtenni tisztán elektromos üzemben, akár 135 km/órával haladva.

Szintén megfelelőnek értékelték a Toyota fejlett, intelligens elektromos összkerékhajtási rendszerét a sportmodellekhez. Az AWD-i technológia minden téren többet kínál a hagyományos, mechanikus rendszereknél: csendesebb, takarékosabb, gyorsabban reagál, ha át kell csoportosítani a hajtóerőt, továbbá könnyebb és kevesebb helyet foglal. A Toyota RAV4 alapértelmezésben elsőkerékhajtással közlekedik, de szükség esetén a rendelkezésre álló nyomaték akár 80%-a átcsoportosítható hátra.

A RAV4 GR SPORT is megkapja a Trail Mode néven ismert, részlegesen önzáró differenciálművet, amely csúszós útfelületen – például terepen – is maximális tapadást és erőátvitelt szavatol. A rendszer megfékezi az esetleg elforgó kereket, és a nyomatékot a talajjal érintkező kerekekhez csoportosítja át.

A Toyota RAV4 egyik nagy erőssége a modell kiemelkedő biztonsági szintje. A GR SPORT ezen a téren hiánytalanul élvezi a Toyota T-Mate csomag minden tudását, beleértve a fejlett vezetőtámogató funkciókat, az autó útvonalát keresztező járműveket és gyalogosokat előre észlelő, az ütközést elkerülő, kibővített tudású PCS rendszertől az akadályt aktívan kikerülni képes ESA vészhelyzeti kormányrásegítésig.

Fotók: Toyota Gazoo Racing