A 350-es Honda Forza erőforrása

21YM HONDA FORZA 350
  • Kereken 330 cm3-es hajtómű 3 kW-tal nagyobb csúcsteljesítménnyel 7500-es percenkénti fordulatszámnál (4,3Nm-rel több forgatónyomaték 5250 f./percnél)
  • Csúcssebessége 137 km/óra, míg álló helyzetből indulva 0,7 másodperccel gyorsabban tesz meg 200 métert
  • Az eSP+ technológia révén mindössze 3,33 L/100 km-es átlagfogyasztással büszkélkedhet a modell
  • 10%-kal könnyebb főtengely
  • 2 mm-rel nagyobb fojtószelep-átmérő (34 mm helyett 36 mm)
  • 1 mm-rel nagyobb szívószelepek a hengerfejben (27 mm helyett 28 mm)
  • Hatékonyabb motorolaj-fúvóka hűti a dugattyút, nagyban hozzájárulva ezzel az optimális égés eléréséhez
  • Továbbfejlesztett szívó- és kipufogócsatorna felel a hatékonyabb működésért
  • Módosított, három helyett kétkamrás kipufogódob
  • Tovább csökkenti az erőforrás belső súrlódását a hidraulikus vezérműlánc-feszítő és olajszivattyú
https://www.facebook.com/autoforum.hu/posts/3531795753540184

Hála a súrlódást csökkentő technológiának, a Forza 350 új „enhanced Smart Power+” erőforrása egyszerre környezetbarát és kifejezetten nyomatékos. Noha a hengerűrtartalom 279-ről 330 cm3-re gyarapodott, a hajtómű tömege nem változott. A folyadékhűtéses, elektronikus üzemanyag-befecskendezésű, négyszelepes, SOHC-vezérlésű egység – hétezres percenkénti főtengelyfordulatnál leadott – csúcsteljesítménye 25,16 LE-ről (18,5 kW-ról) 29,24 LE-re (21,5 kW-ra) nőtt kereken, legnagyobb forgatónyomatéka 31.5 Nm (5250 f./perc). Mérőpadon vizsgálva szembetűnő, hogy az új Forza 350 teljesítmény és forgatónyomaték terén is felülkerekedik elődjén, különösen 3500-as fordulatszám felett.

Ennek kézzelfogható hatása, hogy a végsebesség 8 km/órával, egészen pontosan 137 km/órára nőtt, és álló helyzetből indulva 0,7 másodperccel gyorsabban, 10,4 másodperc alatt tesz meg 200 métert.

A nagyobb hengerűrtartalom abból fakad, hogy a furat 72 mm-ről 77 mm-re bővült és hosszabb úton jár a dugattyú – a lökethossz immáron 77 mm, a sűrítési viszony pedig 10,5:1. Persze a nagyobb henger önmagában nem elég a teljesítménynöveléshez, ezért a megváltozott értékekhez igazították a szelepnyitás mértékét és idejét is. A kipufogószelep 5˚-kal később nyit és zár, de a szívószelepnek csak a zárási időzítése módosult ugyanennyivel, a szelepemelés mértéke 0,3 mm-rel nagyobb.

Nem maradt érintetlen a főtengely sem. A lelkiismeretes mérnöki munka eredményeként 10%-kal csökkent az alkatrész tömege. Lényeges részlet, hogy a fejlesztés során nem változott a főtengelycsapok átmérője, azaz a nagyobb teljesítmény és a súlycsökkentés sem ment a tartósság és merevség rovására. A görgős szelephimba, a siklócsapágyas főtengely és a zárt forgattyúház egyaránt garancia a tartósságra, egyben a kiemelkedő teljesítményre. Immáron a CRF450R enduróból származó olajfúvóka hűti a dugattyú alját és szoknyáját, ami eltérő gyújtásidőzítést tesz lehetővé, így nagyobb energia szabadul fel az égés során. Mindezt az olajteknő módosítása nélkül érték el a mérnökök, azaz továbbra is csupán 1,7 liter kenőanyag szükséges a motor működéséhez.

Változott a fojtószelep-átmérő is (34 mm-ről 36 mm-re), de nemcsak ez, hanem az 1 mm-rel nagyobb (28 mm-es) szívószelep-átmérő és az 5,5 literes űrtartalmú légszűrőház is hozzájárult a hatékonyabb működéshez. Természetesen a szívó- és kipufogócsatornák kialakítása is módosult – a szívóoldalon keletkező erősebb áramlás előnyeit kihasználva sokkal egyenletesebbé vált az égés a hengerben. Persze az ívelt konstrukció helyett alkalmazott, teljesen egyenes kipufogócsatorna is fokozza a hatékonyságot.

Hogy a kipufogórendszerből is könnyen távozhasson az égéstermék, a korábbi három helyett csak két részre osztott a Forza 350 kipufogódobja, s változott a leömlőcső, valamint a katalizátor mérete és elhelyezése is.

A főtengely középvonalától 5 mm-rel eltolt dugattyú kevésbé súrlódik a henger falán, ezáltal még hatékonyabb a motor működése, s ugyanezt szolgálja a hidraulikus vezérműlánc-feszítő, továbbá a kenőanyag-szivattyú alkalmazása. Ez utóbbit főként nagy teljesítményű gépekben láthatjuk, és azt szolgálja, hogy csökkenjen az olaj habosodása, a hajtómű súrlódási és szivattyúzási vesztesége, valamint mérséklődjön az erőforrás belsejében uralkodó nyomás. Újdonság a Forza 350be épített kiegyensúlyozó tengely is, ami azért felel, hogy kiszűrje a zavaró rezgéseket és hozzájáruljon az élvezetes, zavartalan motorozáshoz.

Az erőforrás 29,24 LE-s teljesítménye V-Matic erőátvitelen keresztül jut el a hátsó kerékre, az automatikus váltót úgy hangolták, hogy rendkívül gyorsan reagáljon a gázadásra kis sebességnél, ami a vehemens, mégis kiszámítható gyorsulás záloga.

Szintén a biztonságos és egyenletes gyorsulást szolgálja az alapáras Honda Selectable Torque Control (HSTC) kipörgésgátló. A rendszer roppant egyszerű és hatékony: ha fordulatszám-különbséget észlel az első és hátsó kerék között, villámgyorsan kiszámítja az eltérés mértékét, és – az üzemanyag-befecskendezés módosításával – a hajtott kerék visszanyeri tapadását. Eközben a műszeregységen felvillanó narancssárga T jelzés tájékoztatja a vezetőt arról, hogy a kipörgésgátló aktív. Ha a pilóta úgy dönt, nincs szüksége a segédletre, a kormány bal oldalára felszerelt kapcsolóval kiiktathatja a HSTC-t.

Köztudott, hogy 2020. január elsején életbe lépett a korábbinál szigorúbb, Euro 5-ös környezetvédelmi norma, aminek természetesen megfelel a Forza új egyhengerese. Röviden úgy lehetne összefoglalni az új szabályozás lényegét, hogy kötelező nagymértékben csökkenteni a szénmonoxid-kibocsátás mértékét és 40%-kal mérsékelni a motorkerékpárok teljes szénhidrogén-kibocsátását. Emellett az Euro 5-ös minősítés megköveteli a részecskeszám (PM) felső határértékének betartását is, szemben a sokkal megengedőbb Euro 4 előírásaival.

Mivel a robogó üzemanyagtartálya 11,5 literes és az új erőforrás mindössze 3,33 litert fogyaszt száz kilométerenként (WMTC szabvány szerint), az elméleti hatótáv meghaladhatja a 345 kilométert.