Erre érdemes figyelni a targonca abroncs kiválasztásánál

Egy megfelelően kiválasztott targonca abronccsal nemcsak az üzemeltetők, hanem a targonca vezetők is jól járhatnak, hiszen egy ilyen járműnek alapvetően nincs rugózása, az útból fakadó egyenetlenségeket csak a gumiabroncsok tudják levezetni.

A megfelelő targonca abroncs kiválasztásnál először is célszerű figyelembe venni magának a gumiabroncsnak a szerkezeti kialakítását. Ezen a téren háromféle változatot különböztethetünk meg. A legegyszerűbb változat egyféle gumiból készül, általában ezek nagyon kemények, ezért szakmai berkekben „fakeréknek” is hívják ezeket az abroncsokat. Vannak olyan gumiabroncsok is, amelyek kétféle gumiból készülnek, ezek általában már jobb minőséget képviselnek, de a csúcskategóriát a három rétegű targonca abroncsok jelentik.

„A háromrétegű abroncsoknál először is van egy kemény mag, ami fenntartja az abroncsot a felnin. Erre épül a rugózó-, valamint a kopóréteg. A rugózó réteg jellege függ attól, hogy milyen felhasználási területre tervezték az abroncsot, mert ez lehet lágyabb és keményebb is” – hívta fel a figyelmet Horváth Zsolt, az ipari gumiabroncsok forgalmazásával foglalkozó Zsolaka Kft. ügyvezető igazgatója.

A targonca abroncsok nemcsak eszerint, hanem az átlagos napi terhelési idő szerint is megkülönböztethetők. Léteznek 0-6, 6-12, 12-16,16-24 órás használatra tervezett gumiabroncsok. A skála tehát rendkívül széles, így minden üzemeltető megtalálhatja az igényeinek legjobban megfelelő targonca abroncsot. „A legegyszerűbb, egyféle gumiból készülő abroncsok általában arra valók, hogy naponta egyszer-kétszer levegyenek a targoncával egy raklapot a rámpához álló teherautóról. A 0-6 órás napi terhelésre tervezett, két rétegű abroncsok viszont akár már több műszakban is használhatók. Azt azonban figyelembe kell venni, hogy ilyen gumiabroncsokkal sokkal jobban rázkódnak a gépek. Ezért ezeket olyan helyeken ajánlott használni, ahol jó minőségű talaj van. Emellett nem szabad őket túlságosan sok ideig használni, mert akkor leválnak és letöredeznek” – hangsúlyozta a szakember.

A háromrétegű, 6-12 óra, vagy efölötti igénybevételre tervezett abroncsokon belül pedig megkülönböztethetünk Budget, Economy, Economy+, Premium és Premium+ gumiabroncsokat. egy Premium+ targonca abroncs jóformán már egy fúvott gumiabroncsnak a rugózási karakterisztikáját képes nyújtani. Ez azt jelenti, hogy egy ilyen abroncs veszi a legkevésbé igénye a targoncát, emellett kényelmes és komfortos munkavégzést nyújt, mivel megfelelően vezeti le az út egyenetlenségeiből fakadó rázkódásokat.

„Ha egy üzemeltető nem a napi futásteljesítménynek megfelelően keres gumiabroncsot, akkor könnyen lehet, hogy a targonca egyes részei hamarabb mennek tönkre, ami rossz hatással lehet a szervizszámlára. Éppen ezért érdemes minden gumiabroncs vásárlás előtt átgondolni a napi futásteljesítményt, valamint azt, hogy egy abroncsot kinn, vagy benn használnak” – tette hozzá Horváth Zsolt. Hozzátette: fontos, hogy az üzemeltetők merjenek kérdezni az abroncs forgalmazótól, hogy a lehető legideálisabb targonca abroncsot választhassák ki, ami hosszútávon az üzemeltetési költségekre is kedvező hatással lehet. Véleménye szerint egy jó forgalmazó nem attól jó forgalmazó, mert a legdrágábbat akarja eladni, hanem attól, hogy az üzemeltető igényeinek maximálisan passzoló abroncsot kínálja az ügyfeleinek.