• Egyéb

ES – A teljesítmény új dimenziója

A Yasuhiro Sakakibara főmérnök által vezetett mérnökcsapat számára egyértelmű volt a cél: át kell formálni az ES imázsát. Ez annyit jelentett, hogy az eddig elsősorban kényelmes és csendes kabinjáról ismert szedánt olyan autóvá kellett alakítaniuk, amelynek kategóriaelső teljesítménye nemcsak érezhető, hanem hallható is.

“Tudtuk, hogy az új ES-nek készségesnek és könnyen vezethetőnek kell lennie, méghozzá attól függetlenül, milyen úton autóznak vele. Ezt csak szilárd alapokra építkezve érhettük el.” – fogalmaz Sakakibara, hozzátéve, hogy ez az ES sokkal komolyabb teljesítményt kínál elődjeinél.

Mindehhez az új GA-K padlólemez szolgált kiinduló pontként. Ez a kivételesen merev, elsőkerékhajtású platform a torziós szilárdság tekintetében még az LC kupéban és az LS szedánban alkalmazott, hátsókerékhajtású GA-L padlólemezzel is felveszi a versenyt. Az autót tömegét jelentősen csökkentette a nagy szilárdságú acél felhasználása, ráadásul az új ES fejlett megoldásai – például az új multilink rendszerű hátsó futómű-kialakítás vagy a fogaslécre épített elektromos kormányszervo – révén az autót minden eddiginél precízebben finomhangolhatták a mérnökök. A futóművet tervező csapat sikeresen alakította ki az egyensúlyt a kényelmes futás, a kiszámítható viselkedés és a gyors reakciók között.

“Arra törekedtünk, hogy vezetési rutinjától függetlenül minden autós úgy érezze, teljes egészében uralja az ES-t. Ez olyan komfortérzetet teremt, ami messze túlmutat a kényelmes rugózáson.” – avat be Yoshiaki Ito, az ES tesztpilótája.

A még magasabb szintű menetdinamika érdekében az F SPORT modellekbe adaptív futómű kerül – hasonló szerkezet, mint ami az LC kupéban is található. Ez a berendezés 650 különböző szinten képes állítani a lengéscsillapítás erejét, így bármilyen útfelületen kimagasló kényelmet biztosít. Ugyancsak az F SPORT változat exkluzív kiegészítője az üzemmódválasztó rendszer Sport+ beállítása is, ami a lehető leggyorsabb gáz-, váltó- és futómű-reakciókat kínálja. Az ES 350 F SPORT kivitelben ezen felül motorhang-javító rendszer is működik, ami még élvezetesebbé varázsolja a lendületes autózást.

Negyedik generációs hibrid hajtás

A Nyugat- és Közép-Európában, így hazánkban forgalmazásra kerülő ES 300h modellben egy negyedik generációs, önmagát töltő hibrid hajtásrendszer működik – méghozzá rendkívül csekély üzemanyag-fogyasztással, minimális károsanyag-kibocsátással, ugyanakkor olyan tekintélyes teljesítménnyel, amit jogosan várnak el egy középkategóriás luxusszedán vásárlói. A rendszer intelligensen párosítja az ultra-hatékony, 2,5 literes, négyhengeres Atkinson-ciklusú benzinmotor és a könnyebb, kompaktabb, mégis nagyobb energiasűrűségű elektromotor erejét. A rendszer összteljesítménye 218 LE / 160 kW, kombinált ciklusban mért üzemanyag-fogyasztása pedig mindössze 4,7 l/100 km. A 2,5 literes erőforrás teljesen új fejlesztés, és gyors égési technológiájának köszönhetően ez az egyik legkedvezőbb termikus hatásfokú egység a sorozatgyártású motorok között. Ez a tulajdonsága az emisszió vagy az üzemanyag-fogyasztás növekedése nélkül is magasabb teljesítményt eredményez. Mindezt egyenes vonalú szívónyílásokkal, javított szelepelrendezési szögekkel és lézeres megmunkálású szelepfészkekkel érték el a tervezők. A változó átfolyású olajszivattyú, a többfuratú injektorok, a szívóoldali szelepek VVT-iE vezérlése és a változó hűtőrendszer szintén hatásosan járultak hozzá az erőforrás hő- és égésvezérlésének tökéletesítéséhez. A vezetési érzet általános javítását szolgálja a kifinomultabb hibrid rendszervezérlő számítógép alkalmazása, aminek köszönhetően a hajtásrendszer működése jobban emlékeztet a szokványos benzinmotorok reakcióira. Még a nikkel-metál-hidrid akkumulátor is kompaktabb méretű lett, így teljes egészében elfér a hátsó üléssor alatt, és nem foglal helyet a csomagtérből.

Benzinmotorok és új, nyolcfokozatú Direct Shift automata sebességváltó (Magyarországon és Nyugat-Európában nem kínálják)
Oroszországban és más keleti piacokon az ES különféle benzinmotorokkal lesz kapható. Az ES 350 modellt egy 3,5 literes V6-os benzinmotor hajtja, amit úgy terveztek, hogy magával ragadó gyorsulással és izgalmas motorhanggal nyűgözze le az autó utasait. A D4-S üzemanyag-befecskendező rendszer továbbfejlesztett változatával működő, sima járású erőforrás teljesítménye 250 LE/183 kW, vagyis jóval komolyabb erőt kínál, mint az előző generációs V6-os egység. A teljesítmény és a nyomaték növekedése mellett az ES 350-ben egy új fejlesztésű, nyolcfokozatú Direct Shift automata sebességváltó is megjelenik. Az új váltómű ultra-vékony nyomatékátalakítóján és soktárcsás tengelykapcsolóján keresztül sokkal hatékonyabban jut el a vonóerő az első kerekekhez. A szerkezetet arra tervezték, hogy a pedálmozdulatokra gyors, precízen időzített fokozatváltásokkal reagáljon. A szélesebb fokozatkiosztásnak köszönhetően az alacsony fordulatszám-tartományokban nagy nyomatékot biztosító sebességfokozatok segítik a lendületes startot, nagy sebességnél pedig hosszú áttételek javítják az üzemanyag-fogyasztást.
Az ES 250 modell gépházába egy vadonatúj, rendkívül takarékos 2,5 literes, négyhengeres benzinmotor kerül, amihez egy új, 8 fokozatú Direct Shift automata sebességváltó kapcsolódik. A kis tömegű, hosszú löketű alumínium blokk lézeres megmunkálású szívóoldali szelepfészkei és intelligensen változó szelepvezérlése (VVT-i) gyorsabb égést eredményeznek. A motor termikus hatásfoka 38 százalék, ami kiváló értéknek számít.

Páratlan biztonsági jellemzők

A hetedik generációs ES nyugat-európai vásárlói alapáron, a kelet-európai vevők pedig opcióként rendelhetik meg a Lexus Safety System + legújabb változatát. Ez az aktív biztonsági technológiákból összeállított csomag új képességekkel ruházza fel az autót, még több közlekedési helyzetben kínálva biztonságot a vezető és az utasok számára, illetve megelőzve az esetleges balesetek bekövetkeztét. Az új megoldások közé tartozik, hogy az ütközés előtti biztonsági rendszer (PCS) nappali megvilágítás mellett immár a kerékpárosokat is képes azonosítani. A PCS már eddig is felismerte az autó előtt feltűnő járműveket és gyalogosokat, s e kiegészítéssel ezentúl még hatékonyabban védi ki a leggyakoribb közúti baleseteket. A radar érzékenységének tökéletesítésével és dinamikus hatósugarának javításával sikerült elérni, hogy a rendszer éjszaka az eddigieknél is hatékonyabban érzékelje a gyalogosokat. Az ES kétlépcsős adaptív távfényvezérlése (AHS) szintén új biztonsági megoldás. Ez a rendszer nemcsak automatikusan kapcsolja ki és be a távolsági fényt, hanem a fényszóróban elhelyezett 24 külön LED-fényforrás segítségével úgy teríti szét a fénypászmát, hogy a szembejövők elvakítása nélkül is a lehető leghatékonyabban világítsa meg az utat.

Mark Levinson PurePlay: a világ legkerekebb zenei élménye

A 2019-es ES-ben mutatkozik be a 17 hangszórós Mark Levinson PurePlay rendszer. Az új hifit arra tervezték, hogy az autó utasai – a kabinban elfoglalt helyüktől függetlenül – az eddigi legerőteljesebb, legprecízebb és legtisztább hangélményt élvezhessék. A PurePlay számos egyedülálló megoldással biztosít kimagasló teljesítményt: ilyen például a precíziós állomáskeresés, a hangszórók világszínvonalú tervezése és elhelyezése, valamint a páratlan hangolási és dekompressziós technológiák. A hangszórók vállmagasságban kaptak helyet a kabinban, ami javítja az akusztikát és kellemes hang-szinergiát eredményez. A tökéletes elhelyezés egyenletes hangszínt teremt az összes középhang- és a magashang-sugárzó között, s gyakorlatilag két egyforma (első és hátsó) hallgatási zónára osztja a kabint, így minden utas egyforma minőségben élvezheti a hangzást.

Új fejezet nyílik az ES történetében

A hetedik generációs ES új korszakot nyit a márka legrégebbi és legnépszerűbb modelljeinek történetében. A Lexus zászlóshajójához, az LS-hez hasonlóan az új ES szedán is szélesebb vásárlóközönséget szeretne megszólítani. Éppen ezért az autó mindent tud, amit a hagyományos Lexus-vásárlók elvárnak – emellett viszont sok olyan dolgot is kínál, amelyek azok számára lesznek vonzók, akik eddig nem számoltak a márkával. Az erőteljesebb stílus, a dinamikusabb teljesítmény, a legmagasabb szinten kidolgozott utastér és a legmodernebb biztonsági technológiák igazán újszerű és meglepő módon formálják át az ES imázsát.