EX90 formaterv

Minden egyes Volvo gépkocsi a forma, a funkció és a műszaki innováció tökéletes harmóniáját kínálja. Ez hatványozottan igaz a hamarosan bemutatkozó, tisztán elektromos Volvo EX90 modellre.

 Skandináv formatervezési filozófiánk lényegre törő. Új modellünket azzal a céllal hoztuk létre, hogy olyan nagyméretű, elegáns, takarékos, tisztán elektromos családi autót kínáljunk ügyfeleinknek, amely minden eddigi Volvo modellnél biztonságosabb.

Azonban ahogy saját formatervezőink, és a skandináv dizájnerek egymást követő generációi újra és újra bebizonyították, a praktikumnak és a biztonságnak nem kell az esztétikum rovására mennie.

Ennek egyik leglátványosabb példája a Volvo EX90 esetében alapfelszerelésként kínált Lidar rendszer integrációja. A Lidar egy olyan távolsági érzékelő rendszer, amely pulzáló lézer segítségével képes pontosan meghatározni tárgyak távolságát – a gyalogosokat például akár 250 méterről észleli.



Azon dolgozunk, hogy idővel megvalósítsuk a felügyelet nélküli, teljesen autonóm vezetést, és ebben a Lidar az egyik legfontosabb biztonsági támaszunk.

„Formatervezési szempontból komoly kihívás volt úgy beépíteni a Lidar egységet, hogy jól is nézzen ki, és optimálisan lássa el biztonsági feladatait.” – mondta T. Jon Mayer, a Volvo Cars külső dizájnért felelős vezetője. „A Lidar az autó szeme, és bár elhelyezhettük volna a hűtőmaszk környékén, ez olyan lett volna, mintha a térdünkön volna a szemünk. Érdemes minél magasabban elhelyezni a rendszert, hogy a lehető legtöbbet lássa a világból. Mérnökeinkkel konzultálva ezért úgy döntöttünk, hogy a legjobb hatásfok érdekében a tető vonalában helyezzük el a szenzort.”

Áramvonalas kialakítás a maximális hatótávolság érdekében
Az elektromos járművek külső formatervének kialakításakor lehetőségünk nyílik a dizájnon keresztül takarékosabbá tenni a gépkocsit.

A jó villanyautók karosszériáját áramvonalas, sima, letisztult felületek alkotják: a légellenállás a takarékosság ellensége. A Volvo EX90 tervezésekor ezért arra törekedtünk, hogy a lehető legkedvezőbb hatótávolság érdekében csökkentsük az autó légellenállását.

A kecses, lekerekített orrkialakítás a síkban illesztett üvegfelületekkel és ajtókilincsekkel együtt azt eredményezi, hogy a menetszél akadálytalanul áramlik a jármű hátulja felé. Ezek azok a tényezők, amelyek befolyásolják az autó közegellenállási együtthatóját.

A különleges külső formai részleteknek köszönhetően a Volvo EX90 közegellenállási együtthatója 0,29 – ez a nagyméretű, hétszemélyes szabadidőjárművek mezőnyében kifejezetten versenyképes értéknek számít.

„A Volvo EX90 szépséges, kecses arányainak kialakítása során a hajótervezés világából merítettem ihletet.” – árulja el T. Jon Mayer. „Az orr magabiztos, prominens – a dizájnt az a képzet inspirálta, ahogy a vitorlások orra az óceán háborgó hullámait hasítja. Ugyanakkor az általános forma lekerekített, így a levegő kisebb ellenállással áramlik a karosszéria körül.”

Higgadt, visszafogott magabiztosság
A Volvo EX90 tervezése során hozott döntések jelentős része skandináv gyökereinkre volt visszavezethető.

A skandináv nyár hosszú, fényben úszó nappalai, amelyek ellenpontjaként az évszakok változásával beköszönt a tél sötét, borús időszaka, arra késztették dizájnereinket, hogy panoráma napfénytetővel, valamint a lehető legtöbb ablakfelülettel szereljék fel az autót, hogy a belső tér minél világosabb legyen.

Azok a bizonyos téli éjszakák pedig nem csak sötétek, de dermesztően hidegek is, aminek egy kandalló otthonos melege a legjobb ellenszere.

„Kiemelt figyelmet szenteltünk a Volvo EX90 belső világításának. Olyan barátságos, meleg környezetet kívántunk létrehozni, amely ellenpontozza a valamivel hűvösebb külső dizájnt.” – mondta T. Jon Mayer. „Az egész szervesen kapcsolódik ahhoz a képhez, ami a külvilágban él a skandináv emberekről. Higgadt, visszafogott magabiztosságuk első pillantásra távolságtartónak, hűvösnek tűnhet, ám amint alaposabban megismerjük egymást, kiderül, hogy valójában egytől egyig meleg szívűek. Ugyanezt a magabiztosságot igyekszünk megtestesíteni autóink megjelenésében.”