Exkluzív Heritage modellel búcsúzik a Land Cruiser 200-as

A Land Cruiserek legrégebbi és legmodernebb generációit a legendás megbízhatóság, a strapabíró felépítés és a hűséges ügyfélkör köti össze. A legnagyobb, legexkluzívabb sorozat, a 200-as a 2021-es modellévre különleges kivitelt kapott: bizonyos piacokon már rendelhető a hétüléses Heritage sorozat.

Azt gondolhatnánk, a Land Cruiser csak egy a sok terepjáró közül. Nem ez a helyzet, a Toyota legendás modellje különleges pozíciót vívott ki magának 1955-ös  gyártásának megkezdése óta.

A 65 év alatt számtalan változatot megélt és eddig több mint tízmillió példányban értékesített Land Cruiser evolúciója szerteágazó kínálatot hozott létre kezdve a szigorúan vett munkaautóktól a családi felhasználásra alkalmas, tágas ötajtósokon át a luxusigényeket is kielégítő, ám terepen is magabiztos 200-as sorozatig. Ez utóbbi kap most egy különleges felszereltségi szintet: ez lesz a Heritage Edition.

Az új, exkluzív kivitel több különleges felszereltségi tételt is megkap, ilyen például a kétüléses harmadik üléssor. A hétüléses kivitelek gyártása 2020 szeptemberében indul be, ára egyelőre nem ismert. Az alapmodellé ugyanakkor igen: az Egyesült Államokban 85 ezer dollárért, azaz mintegy 24 millió forintért lesz kapható.

Ám nem egyedül a hétüléses opció különbözteti meg a Heritage kivitelt a Land Cruiser 200-as família többi tagjától. A modell történelmét ünneplő változat két új fényezést is kapott: az egyik neve Éjfekete metál, a másiké Hóvihar gyöngyház. Ezenfelül a klasszikus Ezüstmetál és Mágnes szürke metál teszi teljessé a színpalettát. A hűtőmaszk fekete betéteket kapott, míg a 18 collos, ballonos gumikkal szerelt BBS felnik bronzszínűek. A Heritage modell azonosítását segíti a D-oszlopon elhelyezett Land Cruiser embléma is, amelynek betűtípusa a régi időket idézi.

Ami nem romlott el, azt ne javítsd meg, tartja a mondás. A Land Cruiser 200-as sorozat műszaki alapjait ezért nem érinti érdemi változás. A különböző piacokon összesen kétféle motor körül választhatnak a vevők: a benzines 5,7 literes, 381 lóerős, 543 Nm nyomatékú erőforrás, amely selymes járásáról és kimagaslóan hosszú élettartamáról vált híressé.

Emellett a 200-ast kínálják még szintén V8-as dízellel, amely 4,5 literes és 245 lóerős. Mindkét motorhoz nyolcfokozatú, elektronikusan vezérelt automatikus váltó csatlakozik, az összkerékhajtási rendszerben TORSEN önzáró differenciálmű is helyet kapott, s természetesen van kétfokozatú felező is.

Noha a 200-as sorozat az évek során valódi luxusmodellé nőtte ki magát a Land Cruiserek között, terepképességei fikarcnyival sem rosszabbak, mint a család többi tagjáé. A masszív létraváz, az igényes felfüggesztés mellett – elöl kettős keresztlengőkaros, hátul négylengőkaros, csavarrugós – az alapáron beszerelt Kinetikus Dinamikus Felfüggesztési Rendszer (KDSS) is fokozza a Land Cruiser képességeit. Utóbbi hidraulikusan állítja az első és hátsó stabilizátor rudakat, így épített úton a gördülés finomságát, terepen pedig a szükséges mértékű rugóutakat is képes garantálni.

Noha a Land Cruiser 200-ast utastere és felszereltsége igazi luxusautóvá teszi, számos olyan segédberendezést kap alapáron, amelyek révén viszonyítási pontnak számít a legjobb terepjárók között is. Olyan modern vezetéssegítő technológiákról van szó, mint a Lejtmenetvezérlés (Downhill Assist Control), vagy az emelkedőn való elindulást segítő Hill Start Assist.

A CRAWL Control állandó, alacsony sebességet tartva segít a vezetőnek átjutni különösen nehéz szakaszokon, míg az Off-Road Turn Assist ugyanebben az üzemmódban kisebb sugarú fordulókört garantál. A Multi-Terrain Select rendszer segítségével a vezető maga állíthatja be a kerekek kipörgésének mértékét attól függően, hogy milyen talajon, milyen tapadási körülmények között szeretne előrejutni.

A Multi-Terrain Monitor terepen, szűk ösvényeken segíti a vezetőt a közel 360 fokos kameraképpel, s szintén a Land Cruisert óvják a felfüggesztés elemeit, a hűtőt, az üzemanyagtankot és a váltóházat védő lemezek.

Tekintettel arra, hogy profi terepes felhasználók mellett a Land Cruiser-t szép számmal választják olyanok, akik elsősorban városi forgalomban használják a modellt, teljes az aktív és passzív biztonsági arzenál is.

A Toyota Safety Sense P (TSS-P) szériafelszerelés: a milliméteres hullámhosszú radar és a kamera érzékelik a közelgő gyalogosokat és járműveket, s szükség esetén automatikus fékezéssel segítik a vezetőt.
A rendszer része a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, valamint az utánfutó belengésére figyelmeztető és azt megakadályozó egység. Emellett van dinamikus sebességtartó automatika, és automatikus távolságifény-vezérlés. A TSS-P mellett szériatartozék a Holttérfigyelő és a Hátsó keresztirányú forgalomra figyelmeztető aktív biztonsági rendszerek is.

Az utastér luxusát a szellőztethető első ülések, az elektromosan állítható kormányoszlop és napfénytető, a 28 szellőzőrostéllyal ellátott négyzónás klímaberendezés, kulcs nélküli nyitás és nyomógombos motorindítás fokozzák.

Ez mind-mind érv a Land Cruiser mellett, ám a tipikus felhasználó számára nyilván legalább ennyit ér a Trailer Towing Package (vontatási csomag), amellyel felszerelve a Land Cruiser nem kevesebb, mint 3.675 kg-ot vontathat. Épp ez az, ami miatt például az ausztrál piacon a Land Cruiser – noha modellciklusa végén jár -, reneszánszát éli.

A koronavírus okozta általános autópiaci visszaesés ellenére megnövekedett a kereslet a modell iránt, hiszen ilyen vontatási képességekkel kevés autó büszkélkedhet. A hírek szerint közeleg az utód, az LC300 bemutatása, amelyben már a Toyota hibrid rendszere fog dolgozni.

Ez a megoldás biztosan kimagaslóan kedvező fogyasztási és emissziós értékeket garantál az új modell számára, ám a vonatatási kapacitás valószínűleg valamivel kisebb lesz, hiszen a hibridakkumulátorok megfelelő hűtését ilyen igénybevétel mellett szinte lehetetlen megoldani. Akinek tehát nehéz utánfutót kell rendszeresen mozgatnia, még beszerezhet egyet a legendás LC200-as most bemutatott Heritage változatából.

Fotók: Toyota