Ez már a XXI. század! Új Railjet vonatok közlekedhetnek Bécs felé
Együttműködési megállapodást kötött a MÁV és a MÁV-START az Osztrák Szövetségi Vasúttal (ÖBB) a közlekedési kapcsolatok javításáról a berlini InnoTrans 2024 Nemzetközi közlekedési szakkiállításon. A megállapodás a személy- és áruszállítási szolgáltatások színvonalának emelésére, és a műszaki területeken történő együttműködésre egyaránt kiterjed.
Megnyitotta kapuit az InnoTrans Berlinben, ahol jelentős és előremutató megállapodást kötött a MÁV-VOLÁN-csoport és az ÖBB Holding AG vezetése. Az Együttműködési Megállapodást, amely egyaránt kiterjed a nemzetközi személyszállítás színvonalának emelésére, karbantartási feladatok ellátására és a vasúti árufuvarozás versenyképességének javítására, magyar részről Hegyi Zsolt, a MÁV Zrt. vezérigazgatója, Dr. Mosóczi László a MÁV-START Zrt. vezérigazgatója, osztrák részről pedig Andreas Matthä, az ÖBB Holding AG igazgatóságának elnöke írta alá.
A megállapodás értelmében a két ország vasúttársasága Budapest és Bécs között a két órás menetidő elérését veszi alapul, ehhez próbálják igazítani a menetrendi struktúrát és a nemzetközi személyszállító vonatok megállási rendjét. Ugyan a menetidő jelentős csökkenése csak a Hegyeshalom és Bécs közötti vasútvonal felújítását követően, 2028-tól lehetséges, de addig is mindkét fél törekszik olyan menetrendi változtatások bevezetésére, amelyek alapján évről-évre egyre több személyszállító vonat közlekedhet rövidebb menetidővel, hegyeshalmi és tatabányai megállás nélkül. Jelenleg napi két pár Railjet vonat halad át hegyeshalmi megállás nélkül a magyar-osztrák határon a MÁV-START mozdonyvezetőivel egy pilot projekt részeként. Ennek kiterjesztése érdekében mind a MÁV-START, mind az ÖBB közösen biztosítják a mozdonyvezetőket és az ehhez szükséges vonatkísérő személyzetet. Az ÖBB törekedni fog arra, hogy ebben az új menetrendi modellben gyorsabb menetvonalon, új járművekkel közlekedhessenek a Budapestről induló és a Bécsen túl közlekedő Railjet vonatok. Ezzel együtt az utaselégedettség javítása érdekében olyan minőségbiztosítási rendszer kidolgozását vállalja a MÁV és az ÖBB, amely üzemzavarok esetén is lehetővé teszi a gyors és hatékony információcserét a cégcsoportok között.
A MÁV és az ÖBB vezetése egyetért abban, hogy a környezetbarát árufuvarozás előmozdításához a kombinált fuvarozás fejlesztése és a vasúti árufuvarozási kapacitás növelése szükséges. Ennek érdekében közösen olyan programot dolgoznak ki, amely lehetővé teszi, hogy a kombinált fuvarozást a Magyar Állam is támogassa. Közös cél továbbra is a vasúti egyeskocsi-fuvarozás támogatása, valamint a záhonyi átrakókörzet forgalmának a fenntartása.
A vasúti pályaépítési munkálatok, és az ezekkel járó korlátozások jelentős fennakadásokat okozhatnak a nemzetközi, közvetve pedig a belföldi vonatok közlekedésében. A MÁV és az ÖBB – a német vasút bevonásával – azon dolgozik majd, hogy az utasoknak mind a menetjegyvásárlásnál, mind az utazásnál a lehető legkevesebb zavartatással kelljen szembesülniük.