Ez történt áprilisban

Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete értékelése a 2021. évi új gépjármű forgalomba helyezési piacról

MGE 2021. évre vonatkozó új gépjármű piaci előrejelzése

2021. előrejelzés 2020-as tényhez képest

Személygépkocsik 140 000 10%

(ezen belül nulla lokális kibocsátású gépkocsi: 4000) 30%

Kishaszon járművek 25 000 13%

Nagyhaszon járművek 4 000 18%

Motorkerékpárok 4 600 7%

Autóbuszok 700 10%

Közúti pótkocsik 2 750 25%

Az előrejelzések során abból a feltételezésből indultunk ki, hogy a pandémia, a megelőző vakcina megjelenésével további gazdasági nehézséget nem okoz és az élet fokozatosan normalizálódik.

Új személygépjárművek és kishaszon járművek

A teljes első forgalomba helyezés adatai, valamint a 6 hónapon belüli kivonások2021. áprilisi forgalomba helyezés piac2021. áprilisi kivonás utáni piac2021. év autó forgalomba helyezés január-április2021. év új autó kivonás utáni piac, január-április
 dbdbdbdb
Személygépjármű10521 (70%)7988 (57%)42714 (10%)29911 (-6%)
Ebből tisztán elektromos234 (70%)
796 (22%)
Plug-in hibrid350 (250%)
1268 (116%)
Kishaszon jármű2270 (61%)1751 (67%)8089 (15%)6372 (13%)

Forrás: DataHouse Kft.

A 2021. év nehezen indult és némi visszaesést hozott a 2020. év eleji még járvány mentes év eleji időszakhoz képest a személyautók piacán. A forgalomba helyezés összességében mintegy 6%-al alatta van a 2020-as évnek, az elmaradás hónapról hónapra csökken. Továbbra is elég magas, mintegy 30% a forgalombahelyezést követő 6 hónapon belül kivont gépkocsik aránya, amelyeket export, tesztautó leállítás, bérletből visszavétel (itt nehéz lenne eltekinteni a Covid hatásától), vagy egyéb üzleti célból vontak ki a forgalomból. Annyi bizonyos, hogy az adott időszakban az első forgalomba helyezett új autók jelentős részben nem kerültek belföldi végfelhasználóhoz. Ennek a trendnek a növekedése nincs jó hatással a belföldi autópark összetételére sem kor, sem műszaki, sem közlekedésbiztonsági, de különösen nem környezetvédelmi szempontból.

Az értékesítésben a benzines autók túlsúlya érzékelhető a dieselek kárára, ami a széndioxid kibocsátás szempontjából nem jó folyamat, míg más károsanyagok oldaláról nézve kedvezőbb. A nulla lokális kibocsátású személyautók piaca a teljes személyautó piachoz képest volumenében még mindig nagyon alacsony, és a növekedés mértéke egyelőre mérséklődött, így a növekedési ütem jelentősen elmarad a várakozásoktól, annak ellenére, hogy egyre-másra jelennek meg az újabb és újabb ilyen autók. Állami támogatás nélkül ez a piac a magas árak miatt nehezen mozdul, jelenleg jelentősen (mintegy 40%-al) elmarad az igen óvatos időarányos előrejelzéstől. Jelenleg a tiszta elektromos és plug-in hibrid autók összesen a piac 5%-át képviselik, ezen belül a tiszta elektromos autók 2%-ot. Az eddigi és a várható állami támogatás ez utóbbiakra vonatkozott.

Az áprilisi hatalmas százalékos ugrás annak köszönhető, hogy 2020. áprilisában (és májusban is) a piac kb. 50% visszaesést mutatott, így e hónapok értékesítési adatait önmagában nem érdemes elemezni, inkább az időarányos adatok a reálisak.

Az áprilisi és majd a várható májusi jelentős piaci eltérések miatt 2021. április és május hónapokban havi értékelést is kiadunk a negyedéves elemzés kiegészítéseképpen.

A használt autó behozatal továbbra is felette van az új autókénak. Az első négy hónapban 40727 db, ami 10%-al alatta marad az új személyautók első forgalomba helyezésének és ugyanebben az időszakban 3935 db (kb. 55 %-al kevesebb mint új) kishaszon jármű jött az országba. Amennyiben azonban a használt személygépkocsi importot az országban maradó új autókhoz viszonyítjuk, és feltételezzük, hogy az import használt autók az országban maradnak, akkor a használt személyautó import mintegy 36-%-al magasabb, a kishaszonjárművek esetében a használt behozatal 38%-al alatta marad az új kishaszonjármű piacnak. A használt gépjármű import környezetvédelmi szempontú szabályozására első lépéseként 2021 elején megjelent jogszabály egyelőre a vizsgáztatási rendszeren keresztül kontrollálja a környezetszennyező és idős használt autók behozatalát és forgalomba engedését. Úgy tűnik, hogy ez a szabályozás valamelyest fékezi a használt autó importot, de nem azzal a hatékonysággal, amely a környezet védelme szempontjából kívánatos lenne. Egyesületünk üdvözli ezt a lépést és továbbiakat vár. Itt jegyezzük meg, hogy a 2008-as válság előtti időszakban a használt autó import jelentősen alatta maradt az új autó importnak, így akkor a magyar autópark életkora 11 év alatt volt. Mára ez a 15 évet közelíti és igen rossz összetételben, ami a károsanyag kibocsátást illeti.


TárgyhóKumulált
dbdb
Motorkerékpár550 (32%)1474 (17%)
Nagyhaszonjármű445 (191%)1553 (54%)
Autóbusz8 (-77%)86 (-67%)
Közúti nehézpótkocsi274 (497%)1099 (41%)

A kishaszonjármű területen 2021 eddig jelentős növekedést hozott, meglátjuk, hogy a következő időszakban ez milyen trendet mutat és ezt követően tudunk részletesebb elemzésbe bocsátkozni. Mivel a városi rövidtávú szállítási feladatok a járvány következtében növekednek, ez indokolja a kishaszonjárművek megnövekedett értékesítését.

A nagyhaszon jármű és közúti nehéz pótkocsi értékesítés trendjében jelentős növekedést látunk. Április végére mindkét kategóriában az értékesítés elérte az egész évre tervezett volumen 40%-át, ami a megnövekedett fuvarozási igényeknek és a gépjárművek ütemes cseréjének köszönhető.

Az autóbusz piacra továbbra is a havi alacsony mennyiség mellett jelentős százalékos

szórás a jellemző, komolyabb elemzésnek itt csak több hónap után van értelme. Az

autóbuszpark igen idős, fokozatos cseréje indokolt, erre vonatkozóan hallottunk fejlesztési

elképzelésekről, azonban a piacon ezek még nem látszanak.

A motorkerékpár piac kulcs szava 2020-ban a növekedés volt és ez 2021-ben is folytatódott, bár időarányosan egyelőre az előrejelzés alatt marad. Mivel ez a jármű jelentősen szezon érzékeny, úgy gondoljuk, hogy a tavaszi, nyári és őszi hónapokban az eladások növekedni fognak.