Ezért érdemes már most bejelentkezni a gumishoz

Ez történik a nyári abroncsokkal 7 Celsius-fok alatt

Sokan az utolsó pillanatig halogatják a téli abroncscserét, amikor pedig végre rászánják magukat, akár hetekig is kell várniuk a gumisra. A Hankook Tire Magyarország Kft. anyagfejlesztési menedzsere elmagyarázza, miért érdemes időben cselekedni, és már a megfelelő gumikkal várni az első hideget.

A nyári- és téli gumik között az alapvető különbség az összetételükben és mintázatukban van. A téli gumik mintázatát sűrűbben elhelyezkedő lamellák alkotják, amik oldalirányú elhelyezésük miatt kifelé terelik a kerék alá kerülő havat és csapadékot, jobb tapadást biztosítanak a csúszósabb felületeken is. Speciális anyagösszetételük miatt a téli abroncsok akár extrém hidegben is rugalmasak tudnak maradni. Ezzel szemben a nyári gumikat értelemszerűen melegebb időre, forróságra tervezték. A hidegben sokkal merevebbé válnak, veszítenek a tapadásukból, megnő velük az autó fékútja és fogyasztása is.

Az általános szabály, hogy 7 Celsius-fok alatt le kell cserélni az autógumikat. Ezt általában azért szokta tudni az, akinek autója van, én viszont a munkámból adódóan azt is pontosan tudom, hogy mi történik a gumikkal, amikor 7 fok alá csökken a hőmérséklet. Tudom, hogyan változik meg a szerkezetük, és ez hogyan befolyásolja az autó tapadását és a féktávot is. Én éppen ezért nem várom meg a legelső fagyokat, minden évben biztosra megyek. Még időben bejelentkezem a gumishoz, hogy biztosan bejussak, és mire megérkezik a hideg, már téli abroncsok legyenek az autómon” – mondja Oláh Szabolcs, a Hankook Tire Magyarország Kft. anyagfejlesztési menedzsere.

Az Országos Meteorológiai Szolgálat adatai szerint az országos átlagos havi középhőmérsékletben 1971. és 2000. között októberben 10, novemberben azonban már csak 5 Celsius-fok volt.1 Éppen ezért érdemes már ilyenkor gondoskodni az abroncscseréről. Egy hirtelen jött hőmérsékletesés idején a nyári gumik szerkezete jelentősen megváltozhat, csúszós, jeges utakon pedig szinte lehetetlen közlekedni velük.

Egy, a Magyar Közút jegyzőkönyvei alapján készült becslés alapján a személyi sérülésekkel járó balesetek 3%-át az autó megcsúszása okozza, 21%-át pedig a relatív sebesség meg nem tartása2, vagyis az, amikor például a vezető nem jól méri fel, hogy az adott útviszonyok mellett milyen sebességgel hajthat még biztonságosan. Az időjárási viszonyoknak megfelelő, jobb tapadást biztosító gumiabroncsok mindkét balesettípus elkerülésében segítséget jelenthetnek.

A nem időjárásnak megfelelő abroncshasználat növeli a balesetveszélyt, és ha még szerencsésen, személyi sérülés nélkül meg is úszunk egy koccanást, akkor is sokat bukhatunk azon, hogy nem cseréltük le a nyári gumikat: ha ugyanis az évszaknak nem megfelelő gumik használata mellett okoz az autó balesetet, a felelősség részben vagy akár egészben az autó vezetőjét terheli, a biztosító pedig egyes esetekben meg is tagadhatja a kártérítést3. Már csak ezért is érdemes a hűvösebb hónapok legelején időpontot kérni, és nem halogatni sokáig a gumicserét.

1 Hőmérséklet – Általános éghajlati jellemzés – met.hu

2 Totalcar – Magazin – Papíron a gyorshajtás a fő baleseti ok, de a valóság sokszor mást mutat

 Baleset nyári gumival – meg is tagadhatja a fizetést a biztosító! – https://mabisz.hu/szemle

3