Fékezés vagy vitorlázás?

– Az ID.4 intelligens energiavisszanyerési koncepciója

Fékenergia rekuperáció, más szóval lassításkor történő energia visszanyerés, amely nagyban növeli minden elektromos jármű hatótávolságát. Az új Volkswagen ID.4 esetében ez a koncepció maximális hatékonysággal társul.

Fékenergia rekuperáció, más szóval lassításkor történő energia visszanyerés, amely nagyban növeli minden elektromos jármű hatótávolságát. Az új Volkswagen ID.4 esetében ez a koncepció maximális hatékonysággal társul.

Nehéz kérdés: mi történjen, amikor egy elektromos jármű vezetője leveszi a lábát a jobb oldali pedálról és ezzel egy tolóüzemet indít el? Az elektromos meghajtásról gondoskodó motornak ekkor generátorként kell a mozgási energiát elektromos energiává alakítania vagy elektromos energia létrehozása nélkül folytassa útját a jármű, vitorlázásra használva annak lendületét?

A válasz ezekre a kérdésekre nagyban függ a gyártótól és az adott modelltől is. Vannak elektromos járművek, amelyek a tolóüzem során folyamatosan visszanyerik az energiát. Az új elektromos SUV modell ID.4 esetében – csakúgy, mint a kompakt ID.3 modellnél – a Volkswagen egy másik, még hatékonyabb stratégia mellett tette le a voksát: a vitorlázásé az elsőbbség, mert minden energiaátalakítás szükségszerűen magával hozza a veszteséget is. Ez vonatkozik a D fokozatra, amely az autó indulásakor automatikusan aktiválódik.

Vitorlázás és energiavisszanyerés

A vitorlázás funkció – amennyiben a vezető korán leveszi a lábát a gázpedálról – kiegyensúlyozott és tervezhető vezetést tesz lehetővé. Amennyiben a vezető erőteljesebben szeretne fékezni, a fékpedált lenyomva aktiválja a fékenergia visszanyerést. Közel 0.25 g erősségig – vagyis a hétköznapokban előforduló fékezési manőverek nagy részénél – az elektromotor végzi egyedül a fékezést, míg az elektromos fékrásegítő csak akkor aktiválja a kerékfékeket, amikor jelentős lassítást igénylő helyzet merül fel. A generátor alapú lassítás és a hidraulikus fékezés közötti átmenet szinte észrevétlenül történik, köszönhetően a kiemelkedően pontos és gyors fék és hajtásrendszer vezérlésnek. Ezek a rendszerek szintén szavatolják, hogy a hátsó kerekek – ahol a fékenergia rekuperáció történik – mindig rendelkeznek a megfelelő mértékű tapadással.

Hatékonyság szériakivitelben

Minden ID.4 az alapfelszereltség részeként rendelkezik a prediktív Eco Assistance rendszerével. Ez a navigációs rendszer és a jármű érzékelői által közvetített adatok feldolgozásával kínál eredményes támogatást a vezetőnek a hatékony és zavartalan vezetéshez. Amint az ID.4 egy olyan részhez ér, ahol alacsonyabb sebességgel haladhat – például településeken, kereszteződéseknél vagy kanyarokban – az Eco Assistance jelzi a vezetőnek, hogy vegye le a lábát a gázpedálról. Ettől a pillanattól a rendszer a vezető beavatkozása nélkül biztosítja az optimális vitorlázást és energia visszanyerést. Az autó hasonlóan viselkedik, mint amikor egy előtte lassabban haladó jármű mögé megérkezik.

D vagy B

A vezető a kijelző vezetési mód választó billenőkapcsolójának segítségével bármikor átválthat D állásból B (brake – fékezés) állásba. Ebben a módban az ID.4 hajtása szinte mindig visszanyeri a tolóüzem során keletkezett energiát, de addig nem, amíg a jármű meg nem áll. A határt 0.13 g értéknél állították be, amely elégséges a tisztán érzékelhető lassításokhoz, azonban nem elég ahhoz, hogy azt az egyértelmű érzést adja, a gázpedál használata önmagában elegendő a jármű gyorsításához és fékezéséhez. Ez szándékos volt, hiszen a Volkswagen nem szeretné idegesíteni ügyfeleit, a jármű egyik legnagyobb erőssége pedig éppen a jármű könnyed, intuitív működése.

Egyes ID.4 modelleknél a vezetők rendelkezésére áll egy második eszköz a vezetési mód választón túl, hogy a vitorlázás és az energia rekuperáció közötti választást befolyásolják, ez pedig a Plus sport csomag részeként elérhető vezetői profil választás lehetősége. A Sport profil a fékenergia rekuperációt támogatja a D állásban is, de nem olyan mértékben, mint a B állás esetén. Egyes helyezetekben az akkumulátor töltöttségi szintje is szerepet játszik, hiszen teljes töltöttség mellett nem tud több visszanyert energiát tárolni.

Új típusú SUV

Sportos, mégis kényelmes közlekedés az ID.4 volánja mögött: feltűnő külső formavilágával egy nagyméretű jármű belterét kínálja, kiegészítve csúcstechnikát képviselő megoldásokkal a vezérlés, a kijelzők, az infotainment és a vezetéstámogató rendszerek területéről. Az ID.4 a Volkswagen első tisztán elektromos SUV modellje és a márka első elektromos világautója. 2020. decemberében hat modell mutatkozik be a világ legnagyobb piaci szegmensében, a kompakt SUV modellek kategóriájában. Az ügyfélkívánságoknak megfelelően 52 és 77 kWh (nettó) közötti akkumulátor kapacitással rendelhető az újdonság, amely akár (WLTP ciklus szerint) 520 kilométeres hatótávolságra is képes. A piaci bevezetésnél az elektromos hajtás erőforrása 125 kW (170 LE) vagy 150 kW (204 LE) teljesítménnyel érhető el, 2021-ben pedig további motorok érkeznek a kínálatba.

A jövő mobilitása elektromos

Az ID.3 után az ID.4 a második modell az ID. családon belül. Ez az új, egyedülálló termékcsalád tovább gazdagítja a márka hagyományos modellkínálatát. Az ID. jelölés összekapcsolódott az intelligens formatervezéssel, képviselve az egyéniséget és a jövőbemutató technológiákat. A Volkswagen márka 2024-ig tizenegy milliárd eurót fordít elektromos mobilitásra a Transform 2025+ stratégia részeként.

A fent említett modellek fogyasztási értékei:

ID.4: villamosenergia fogyasztás (kWh/100 km) (NEDC ciklus szerint: 16,9 – 16,2 (vegyes); CO2 kibocsátás (g/km): 0; hatékonysági osztály: A+.

ID.3: villamosenergia fogyasztás (kWh/100 km) (NEDC ciklus szerint: 15,4 – 14,5 (vegyes); CO2 kibocsátás (g/km): 0; hatékonysági osztály: A+..