Felix Fechner Rast mérnök: „Az ABT-nél olyanok vagyunk, mint egy kis család, erős kötelékkel”

Felix Fechner a mérnök, aki René Rast ABT Audi R8 LMS GT3 evo II-jét gondozza a Team ABT Sportsline-nál a 2022-es DTM-en. Az első DTM-szezonban GT3-as autóval a háromszoros DTM-bajnok a legtöbb pontot szerző Audi-pilótaként a harmadik helyen áll a tabellán, és még mindig van esélye a bajnoki címre a szezon utolsó négy versenye előtt. A következő hétvégén a Red Bull Ring két versenye (mindkettő élőben a ProSiebenen és a ran.de-n szombaton és vasárnap délután 1 órától CEST) ezért különösen fontos a Rast és a Team ABT Sportsline számára. Felix Fechner számára ez nem ok az idegeskedésre.

Mi a köztes mérleg az idei nyolc DTM-versenyhétvége közül hatból?
A közbenső egyenleg vegyes. Volt jó néhány versenyünk, ahol defektekkel vagy balesetekkel vonultunk vissza – de olyan hétvégéken is, ahol tényleg a maximumot hoztuk ki az autóból, és mindenki jó munkát végzett. Összességében pozitív a mérleg.

A szezon kezdete előtt számítottál rá, hogy a bajnoki címért küzdhetsz René Rasttal?
Akárcsak René, én sem számítottam rá, de persze reméltem. Az első két hétvége után már nem számítottam rá, mert nehéz volt a kezdés, amire valahogy számítottunk. Számomra is ez az első év GT3-as autóval, szóval ismét amolyan újoncok vagyunk mindketten. Imola gyakorlatilag mindent megfordított.

De az első dobogó előtte jött a Lausitzringen …
Ekkor jött rá René, hogy biztosan lépést tud tartani Kelvinnel (van der Linde) és Ricardóval (Feller), sőt a hétvégén még az erősségeit is ki tudja használni, ha az adatokon dolgozik és javítja az autót. Ekkor egyértelműen éreztük, hogy ott vagyunk a keverékben.

Mekkora volt az öröm az imolai győzelem után?
Nagyon nagy! Főleg, hogy nem volt a legkönnyebb szezonunk Renével tavaly a Forma E-ben. Nagyszerű volt, hogy végre együtt ünnepelhettük az első győzelmünket.

Mekkora volt a csalódás 24 órával később a defekt miatt?
A csalódás persze óriási volt. De azt is tudjuk, hogy vasárnap 25 kilogramm plusz ballasztunk volt, és hogy az Audi az az autó a rajtrácson, amelyik a legtöbbet szenved a ballaszttól. Ezt láthatta Nico (Müller) is, akinek a nyolcadik-kilencedik helyét kellett megvédenie. Reálisan nézve ennél több nem is lett volna lehetséges számunkra. De nyilvánvaló, hogy minden elvesztett pont fáj.

Miért van annyi abroncsprobléma idén?
Végső soron minden szúrást külön-külön kell mérlegelni. De az a tendencia határozottan ott van, hogy jó néhány gumihibánk van, különösen az Audinál. Az emberek mindig megpróbálnak körüljárni a kérdést, de ez részben a BoP-nak (Balance of Performance) köszönhető. Egyszerűen a végére kell mennünk az Audival, és akkor nagyobb a veszély a többiekhez képest, akiknek nem kell annyit kockáztatniuk a beállítással.

Mennyit változott a munkád a Class 1-es korszaktól a GT3-ig?
nem annyira más. A felkészülés összetettebb volt. Többet kellett beállítani az autón, és mindannyian egy napot töltöttünk a szimulátorban. A hétvégi munka nem annyira más. Mindig igyekszünk a lehető legtöbbet kihozni a csomagunkból. A legnagyobb különbség az, hogy a tesztelést nem szabályozzák. Így egyáltalán nem függünk attól, hogy el kell mennünk a tesztelésre. Elemezzük a versenyhétvégékről rendelkezésünkre álló adatokat, hogy a következő hétvégére minél többet tanulhassunk és megvalósíthassunk.

René Rast arról ismert, hogy nagyon adatorientált és keményen dolgozik. Milyen erősségei vannak még?
A kemény munkája mellett elsősorban az a képessége, hogy elérje teljesítményét – ahogy a vasárnapi spái kvalifikáción is tette.

Amikor az autóban ül, René Rast is nagyon érzelgőssé tud válni, ami a rádióüzeneteiből is kiderül. Hogyan érheted el, hogy újra megnyugodjon?
Megnyugtatását a mérnök egyik fő feladatának tekintem, amikor egy sofőr az autóban olyan érzelmes, mint René. Először is igyekszem nem hagyni, hogy a hangom azt mutassa, hogy ideges vagyok, vagy hogy ez átkerül rám. Nagyon odafigyelek erre. A pilóta számára egyszerűen fontos tudni, hogy többé-kevésbé kézben tartjuk a bokszban.

René nemrégiben élesen bírálta a DTM vezetési színvonalát. Tényleg olyan rosszak a színvonal, vagy azért is, mert a mezőny olyan nagy és közel van egymáshoz?
Az autók száma nem könnyíti meg az áttekintést. Amikor 27 autó indul az első körben, az nagyon szoros és kihívás – ezt jól láthatja, ha az elejétől kezdve megnézi a fedélzeteket. De az is tény, hogy már nem csak a legjobb profi pilóták vesznek részt a DTM-ben, és némelyiküknek hiányzik a szabvány. Spában a versenyszervezők először léptek akcióba, és talán kicsit túlreagálták is. Véleményem szerint túl későn jött, most pedig túl kemény.

Úgy tűnik, hogy az összes Audi-pilóta csak védekező üzemmódban vezet az idei versenyeken, bár az állandó versenyteljesítmény valójában az Audi R8 LMS erőssége. Ez csak a teljesítmény mérlegének köszönhető?
Szerintem a BoP-nek nagy szerepe van ebben. Spában láthatta, hogy egy Audi gyakorlatilag egyetlen más autót sem tud megelőzni egy normál versenyen.

Mennyire frusztráló ez, amikor mindig védekező módban vagy?
Teljesen frusztráló! De ismét az én dolgom, hogy ezt ne mutassam meg. Ha nem próbálom tovább gyorsítani az autót, elindul egy lefelé irányuló spirál. De természetesen mindannyiunk számára teljesen elkeserítő, hogy mindig attól kell félnünk, hogy egy másik autó elmegy mellettünk az egyenesekben. De az is tény, hogy továbbra is a bajnokságért küzdünk. Még akkor is, ha néha nagyon nehéz, mert nincs esélyed a győzelemért küzdeni, mint például Spában vasárnap, akkor is fontos, hogy megtartsd a motivációt, és minden pontot begyűjts, amit csak tudsz. A defekt nélkül ez egész jól működött volna Spában vasárnap. De ez így nem igazán szórakoztató.

Most jön a Red Bull Ring – ez a pálya, amelyet különösen nehéznek tartanak az Audi számára. Miert van az?
Legnagyobb gyengénk a lassú kanyarokból való kigyorsulás – ezt láthattuk Spában, különösen a rajtnál. A Red Bull Ringen két kanyar – az 1-es és a 3-as kanyar – van, ahol a köridő nagyon érzékenyen reagál a gyorsulásra és az erőre. Ott meg kell néznünk, hogyan működik nálunk az új Balance of Performance.

A portimãói szezonnyitótól eltekintve az ABT Sportsline idén is folyamatosan a legerősebb Audi csapat volt. Mi a siker kulcsa?
A kulcs minden bizonnyal az, hogy három olyan versenyzőtől származó adatok állnak rendelkezésre, akik mindegyike magas szinten teljesít. Ha egy autós csapat lennénk, nem tartanánk ott, ahol most vagyunk. Mérnökként sokkal több lehetőségem van munkamenetről munkamenetre összehasonlítani és javítani. Ez tesz minket olyan erőssé.

A motorsportban nőttél fel az ABT-nél. Mitől különleges, hogy az ABT Sportsline-nál dolgozol?
Az ABT-nél olyanok vagyunk, mint egy kis család, erős kötelékkel. Az ideihez hasonló nehéz szezonkezdet után természetesen vannak súrlódások, de senki nem kérdőjelez meg senkit. Nálunk jó a hibázás kultúrája: elfogadott, hogy hibákat követnek el, amíg nem fordulnak elő kétszer. Szerintem ez tesz minket olyan erőssé csapatként.

Nagyon nagyra nőtt a különbség a bajnokságban a vasárnapi spái futam után. Még mindig úgy gondolja, hogy van esélye a bajnoki címre?
Ha Sheldonnak (van der Linde) jól sikerül, akkor nagyon nehéz lesz elkapni. De nagyon gyorsan lehet egy hétvége pont nélkül a DTM-ben. Amíg ez matematikailag lehetséges, teljes gázzal megyünk.

Idézetek a DTM-versenyek előtt a Red Bull Ringen

Thomas Biermaier (csapatfőnök): „A Spielberg környéke gyönyörű, a Red Bull Ring pedig az egyik abszolút kedvenc versenypályám. A Red Bull régóta partnere volt az ABT Sportsline-nak, így a Red Bull Ring mindig is egy kis hazai verseny volt számunkra a DTM-ben. Alig várjuk, hogy oda menjünk, bár tudjuk, hogy hihetetlenül nehéz lesz ott az autónkkal. Ezt láttuk tavaly is, amikor nem volt esélyünk. Ennek ellenére teljesen motiváltan megyünk Stájerországba.”

Kelvin van der Linde (ABT Audi R8 LMS GT3 evo II #3): „Bár ez egy nagyszerű esemény, mindig nagy támogatást kapunk a rajongóktól a Red Bull Ringen, és sok barátom meglátogat, a Spielberg iránti várakozásom korlátozott. Ez az egyik legnehezebb pálya az Audi R8 LMS-ünk számára. Ki kell hoznunk a legjobbat a tavalyi adatok alapján. Tudom, hogy egy jó csapat van körülöttem, akik mindent megadnak, mint mindig.”

Ricardo Feller (ABT Audi R8 LMS GT3 evo II #7): „Nagyon szeretem a Red Bull Ringet, de az Audival általában sehol sem vagyunk – sajnos ezért nem álltam még ott a dobogón. Ideje lenne ezen változtatni, de ez valószínűleg meglehetősen irreális. A közelmúltban az autómmal is volt néhány problémánk, amit remélhetőleg a Red Bull Ring meg fog oldani. Alapvetően mindig nagy harcok vannak ott, és a régió gyönyörű.”

René Rast (ABT Audi R8 LMS GT3 evo II #33): „A Red Bull Ring sajnos soha nem volt jó pálya az Audi R8 LMS számára, így rendkívül nehéz lesz ott. Általában véve tetszik a pálya. Nagyon szép létesítmény, mindig sok rajongó van a helyszínen. De számunkra nyilvánvalóan a siker a legfontosabb. Talán a nehéz körülmények ellenére is meg tudjuk fordítani a helyzetet a bajnokságban. A régi DTM-ben sok szép versenyem volt és sikereket is elértem. Sok pozitív emlékem van a Red Bull Ringről.”

Tudtad, hogy …

… Thomas Dreßen, a Hahnenkamm 2018-as lesiklás győztese, az ABT Sportsline csapatához látogat a Red Bull Ringen?

… Rupert Lehner, a Fujitsu vállalati ügyvezető igazgatója az ABT Sportsline vendége lesz?

… a CUPRA Austria vezetősége is bejelentette jelenlétét és több ügyfelet is hoz magával?

… Daniel Abt az ABT partner, Remus helyszínén lesz a Red Bull Ringen?

… az ABT Sportsline DTM-partnerei találkoztak Spa és a Red Bull Ring között egy Ötztalban megrendezett workshopon?

… Felix Fechner 2023-ban visszatér a Formula E-be, és újra együtt fog dolgozni Nico Müllerrel az ABT Sportsline-nál, ahogy korábban a DTM-ben tette?