Felsővezetékes üzemmódban közlekedhetnek a BKK járatai a Baross utcában

Trolifejlesztés Budapesten

A Budapesti Közlekedési Központ és a közbeszerzési eljárás nyertese, a DUNAGÉP Zrt. aláírta a kivitelezésre vonatkozó vállalkozási szerződést, ezért elkezdődhet a munka, amelynek eredményeképp megbízhatóan üzemeltethető, hosszú és állandó trolibuszkapcsolat jön létre az Orczy tér–Kálvin tér–Deák Ferenc tér–Zugló vasútállomás útvonalon.

A fejlesztés részeként a Baross utcai – jelenleg használaton kívüli – troli-felsővezetéket ismét bekötik a hálózatba. Így a Harminckettesek tere–Kálvin tér közötti útvonalon is felsővezetékes üzemmódban, gazdaságosabban közlekedhetnek a trolibuszok. Az elektromos terhelésnövekedés miatt fejlesztik a villamos betápláló kábeleket, új felsővezeték-szakaszokat építenek, a Kálvin téren új felsővezetéktartó oszlopokat telepítenek, a Szabó Ervin téren lévő oszlopokat pedig megerősítettre cserélik.

Az M3-as metró középső szakaszának felújításához kapcsolódóan a 72M trolibusz már 2020 ősze óta – ideiglenes jelleggel – az Orczy tér felől érkezve, a Baross utca–Szabó Ervin tér–Üllői út útvonalon, önjáró üzemmódban éri el a Kálvin teret, majd halad tovább a Múzeum körúton a Bajcsy Zsilinszky út irányába.

A Budapesti Közlekedési Központ a Budapesti trolibusz-járműbeszerzés és kapcsolódó infrastruktúra-fejlesztés elnevezésű közlekedésfejlesztési beruházás keretében – európai uniós források felhasználásával – 2018-ban beszerzett 10 szóló és 11 csuklós trolibuszt a Solaris–Škoda gyártótól. A trolibusz-közlekedés üzembiztos és gazdaságos üzemeltetéséhez ugyanakkor megfelelő felsővezeték-hálózat is szükséges.

A helyszíni kivitelezési munkák megkezdéséről és a közösségi közlekedést érintő változásokról a BKK folyamatosan tájékoztatást ad. A műszaki átadás-átvételi eljárás várhatóan idén év végén kezdődhet. A trolibusz-felsővezetékhálózat fejlesztése nettó 169,2 millió forintból valósul meg.

A „Budapesti trolibusz-járműbeszerzés és kapcsolódó infrastruktúra-fejlesztés” (IKOP-3.1.0-15-2017-00016) a Fővárosi Önkormányzat és a Budapesti Közlekedési Központ egyik kiemelt közlekedésfejlesztési beruházása. A teljes projekt megvalósítását az Európai Unió az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program keretében a Kohéziós Alapból 3,891 milliárd forinttal támogatja. A Támogatási Szerződés teljes összege a fővárosi önrésszel nettó 3.991.598.801 forint.