Finnország első LNG-üzemű tehergépkocsija hálózatról tölthető, akkumulátorról működő elektrohidraulikus daruval

A Kuuskuljetus Oy finn fuvarozóvállalat élen jár azzal, hogy egy cseppfolyósított gázzal hajtott és elektrohidraulikus rakodódaruval felszerelt Scania G 410 tehergépkocsit üzemeltet. Biogázt tankolva a fuvarozóvállalat akár kilencven százalékkal is csökkentheti a jármű szén-dioxid-lábnyomát.

Ez Finnország első LNG-üzemű tehergépkocsija hálózatról tölthető, akkumulátorról működő, elektrohidraulikus daruval felszerelve. Erre a szokatlan párosításra a Kuuskuljetus által a Renta Group cégcsoportnak végzett fuvarfeladatok kapcsán esett a választás. A Renta állványzatokat szállít ki a fővárosban, Helsinkiben, méghozzá a hajnali órákban is, amikor a lakosok alszanak. Mivel a gázüzemű teherautó sokkal csendesebb, zavartalanul pihenhetnek a lakók.

A csendes tehergépkocsin túlmenően a HIAB X-HiPro rakodódaru szinte hangtalanul üzemel, ugyanis akkumulátorokról működik a hidraulikát hajtó villanymotorja. „Az akkumulátorokat éjszaka töltjük, ami általában elegendő a napi munka elvégzéséhez” – mondta a Kuuskuljetus ügyvezető igazgatója, Janne Voitto. „Ha mégis elfogy az áram, akkor a daru hagyományosan, a motorról hajtva is működtethető.”

Egyre jobban terjed a gázüzem

Janne Voitto fontolóra vette ezt az összeállítást, de először szeretett volna alaposabban tájékozódni, mielőtt elkötelezi magát egy gázüzemű tehergépkocsi beszerzése mellett. „A gazdaságosság mindig elsődleges egy fuvarozónak. Most már meggyőződésem, hogy a gázüzemű járművek egyre jobban elterjednek majd a jövőben a nehézsúlyú fuvarozásban.”

A döntéshozás előtt egyeztetett az ügyféllel, a Renta cégcsoporttal, és felhívta az ügyvezető igazgatóját. „Ő éppen a Tesla autójának a volánja mögött ülve vette fel a telefont, és mivel hasonlóan gondolkodik, nem jelentett problémát megállapodnunk a költségeket illetően.”

Szoros együttműködés

Mivel a tehergépkocsi elsőnek számított a maga nemében, szoros együttműködésre volt szükség a Scania, a felépítményező és az ügyfél között. Az alvázat kifejezetten erre a célra tervezték, valamint arra, hogy el lehessen helyezni rajta a nehéz, 800 kilogramm tömegű akkumulátort, így a két LNG-tartály egyikét el kellett hagyni a járműről.

Habár a tehergépkocsit éppen nemrég vitték szervizbe, Janne Voitto már egy újabb ötleten töpreng. „Azt vizsgálom, hogy lehetne-e a hidraulikus rendszerben áramló olaj segítségével tölteni az akkumulátorokat.”