Forgalomba álltak hazánk első hibrid Scaniái

A HAVI Logistics Kft. és a Scania Hungaria Kft. együttműködése már jelentős múltra tekint vissza. A két cég kapcsolatában most új fejezet kezdődhet el köszönhetően annak a két innovatív hajtású teherautónak, amelyekkel teljesen elektromos üzemmódban is lehet árut szállítani a városközpontokban. Csendesen és emissziómentesen. 

A logisztikai vállalat fehér alapon kék-zöld fényezésű teherautóival és kamionjaival rendszeresen találkozhatunk a hazai utakon. A HAVI Logistics Kft. már 31 éve tevékenykedik idehaza és olyan neves partnereknek végez élelmiszerszállítást, mint például a McDonald’s, a MOL, Shell, Norbi Update a Vapiano, vagy éppen az IKEA. A vállalat 22 évvel ezelőtt szerezte be az első griffes nyerges vontatóját és azóta lényegében a svéd gyártó állandó vásárlójának tekinthető. A Scania megbízhatósága és az alternatív hajtásláncok terén beöltött vezető szerepe ugyanakkor új lehetőségek felfedezésére ösztönözte a logisztikai vállalatot.

CNG-vel kezdődött

A HAVI Logistics Kft. négy évvel ezelőtt úgy döntött, hogy nekilát a hazai flottájának károsanyag-kibocsátás csökkentéséhez. Éppen ezért 2018-ban megvásárolták első Scania G 410 típusú, sűrített földgázzal (CNG) üzemelő nyerges vontatójukat. A vállalati ökológiai lábnyomának további csökkentése érdekében a HAVI azóta már cseppfolyósított földgázzal (LNG) hajtott nyerges vontatót is üzemebe helyezett.

A folyamat azonban nem zárult le, sőt. „Szeretnénk tovább menni ezen az úton és szeretnék felfedezni az egyéb alternatív hajtású, így például a hibrid, plug-in hibrid, vagy elektromos teherautókban rejlő lehetőségeket is” – jegyezte meg Balla Zoltán, a HAVI Logistics Kft. operatív igazgatója. Így valósulhatott meg az a történelmi pillanat, amikor augusztus 4-én újabb környezetbarát Scaniák kulcsait vehették át a Scania Hungaria Kft-től.

A HAVI Logistics Kft. két darab Scania G 360 HEV teherautót vásárolt, amelyek még unikálisnak számítanak a hazai fuvarozásban. A kéttengelyes, 4×2-es hajtásképletű, valamint a háromtengelyes 6×2-es hajtásképletű G 360 -as ugyanis hibrid hajtáslánccal készül, ami lehetővé teszi az üzemanyagköltségek optimalizálását, emellett pedig lehetőséget biztosít az alacsony emissziójú zónákba történő behajtásra.  Mindkét jármű szigetelt doboz felépítményes és emelő hátfalas, a különbség mindössze annyi, hogy az egyik 5,20 méter hosszú, a másik pedig 7,20 méter hosszú hűtődobozzal készült. Ezzel összhangban a rövidebb 4350 milliméteres, a hosszabb pedig 4750 milliméteres tengelytávolsággal gördülhetett le a gyártósorról. Természetesen az össztömeg terén is mutatkozik némi különbség, mivel a kéttengelyes 18 tonnás, a másik pedig 26 tonnás össztömeggel rendelkezik. 

Tisztán elektromos üzemmódban

A Scania által kifejlesztett hajtáslánc terén azonban nincs különbség. Mindkét teherautó kilenc literes, 360 lóerős dízelmotorral készül, amelynek munkáját egy 130 kW teljesítményű elektromotor egészíti ki. A villanymotor lényegében a könnyebb és simán elindulásból veszi ki a részét, tisztán elektromos üzemmódban pedig kizárólag ez az erőforrás felel a G 360-as mozgatásárért. „Az új teherautók kapcsán mindössze két új kapcsolóval kell megismerkedniük a sofőröknek. Egyik a tisztán elektromos üzemmód aktiválását, a másik pedig a dízelmotorral történő akkumulátortöltés bekapcsolását szolgáló gomb. Tapasztalataink szerint a belső égésű motor meglehetősen gyorsan fel tudja tölteni a jármű 30 kWh-os akkumulátorát, így a sofőr akár ki is tudja kapcsolni a dízelmotort, hogy tisztán elektromos üzemmódban közelítse meg a lerakóhelyet” – hangsúlyozta Stadler György, a HAVI Logistics Kft. transport supervisora. A G 360 HEV egy feltöltéssel hozzávetőlegesen 15-20 kilométert tud megtenni, ami elegendő lehet arra, hogy a városközpontokban kizárólag elektromos üzemmódban közlekedjen.

Az akkumulátort menetközben nemcsak a motor, hanem a fékezési energia-visszanyerés, vagyis a rekuperáció is tölti. Ezt a Scania szakemberei úgy optimalizálták, hogy a lehető legmagasabb hatásfokkal működjön. Így a gépjárművezető egy hosszabb lejtőn akár jelentős mértékben megnövelheti a lítiumionos akkumulátor töltöttségi szintjét. „Az átadás óta eltelt idő alatt a sofőrjeink nagyon kedvező tapasztalatokról számoltak be. Véleményük szerint ezek nagyon intelligens és intuitív teherautók, amelyek rendszeresen adnak jó tanácsokat a vezetéssel, így például a fékezéssel és a gázadással kapcsolatban annak érdekében, hogy a lehető leggazdaságosabb üzemeltetés valósulhasson meg” – hangsúlyozta a HAVI Logistics Kft. operatív igazgatója.

A két új hibrid üzemű Scania G 360-ast a HAVI Logistics Kft. az átadás óta az ország minden pontján közlekedteti. Az újdonságokat ugyanakkor kizárólag belföldi használatra vásárolták, éppen ezért vannak ellátva nappali fülkével. Ebben ugyan megtalálható egy pihenő ágy, de a járművek minden esetben visszatérnek a telephelyre, hogy aztán ott töltsék az éjszakát. És hogy folytatja-e a HAVI Logistics Kft. az alternatív üzemű Scaniák üzembe állítását? Ezzel kapcsolatban a cég egészen konkrét elképzelésekkel rendelkezik.

„A határozott elképzelésünk, hogy a jövőben csak olyan teherautót rendelünk a Scaniától, amiben alternatív hajtás van. Úgy vélem, hogy ezen a téren a következő állomás a plug-in hibrid lehet, ami várhatóan az év végén, vagy esetleg a jövő év elején jelenhet meg a flottánkban, amihez természetesen egy töltőoszlopot is üzembe fogunk helyezni a telephelyünkön. 2023-ban pedig várhatóan hat darab teherautót fogunk lecserélni, így azoknak is meg kell felelni az elképzeléseinknek, vagyis már biztosan alternatív hajtáslánccal fognak rendelkezni. Hozzánk már sima Euro VI-os károsanyag kibocsátási normáknak megfelelő kamion biztosan nem fog érkezni a közeli jövőben” – árulta el Balla Zoltán. 

A Scania a szállítási megoldások világszinten is vezető gyártója. Partnereinkkel és ügyfeleinkkel közösen haladunk a hosszú távon fenntartható szállítási rendszerek felé vezető átalakulás útján. 2021-ben 88 930 tehergépkocsit, 4436 autóbuszt, valamint 11 786 ipari és vízi hajtásrendszert szállítottunk ki ügyfeleinknek. A nettó árbevétel meghaladta a 146 milliárd svéd koronát, aminek több mint 20 százaléka a szolgáltatásokhoz köthető. Az 1891-ben alapított Scania mára több mint 100 országban működik, és mintegy 54 ezer főt foglalkoztat. A kutatás és fejlesztés főként Svédországban összpontosul, míg a gyártás Európában és Latin-Amerikában zajlik, regionális termékközpontokkal Afrikában, Ázsiában és Eurázsiában. A Scania a TRATON GROUP tagja. További információ: www.scania.com.