Gazdasági körforgás az erőforrás-hatékonyság érdekében

A károsanyag-kibocsátás módszeres csökkentése mellett az erőforrások hatékony felhasználása is a BMW Group üzleti stratégiájának egyik központi pillére: hosszú távon például az elektromos mobilitás nem támaszkodhat csupán az eddig alkalmazott anyagokra. Az erőforrások tekintetében változtatásra van szükség. Az újrahasznosítási lánc átláthatósága érdekében a BMW Group célul tűzi ki a kimagasló minőségű másodlagos anyagok megtalálását és a nyersanyagok szélesebb körű alkalmazását. „A cél egyértelmű: minél szorosabb anyaghasználati körforgást alakítunk ki, annál hatékonyabban tudjuk őket felhasználni és annál jobban védjük a természet véges erőforrás-készletét” – fogalmazott Oliver Zipse.

A járművek 95 százalékának már most újrahasznosíthatónak kell lennie, a másodlagos anyagok használata azonban viszonylag alacsony. A vállalatcsoport célja ezért, hogy 2030-ig jelentős mértékben növelje új autóiban a másodlagos anyagok használatát és ezzel messzire mutató forgatókönyveket valósítson meg. A másodlagos anyagok alkalmazása jelentősen alacsonyabb széndioxid-kibocsátást garantál, mint a korábban használt anyagok megmunkálása: az alumíniumhoz viszonyítva háromszor-négyszer, míg a kobalthoz, a nikkelhez és a lítiumhoz viszonyítva kétszer-háromszor. Az erőforrások megőrzése és a tévedések lehetőségének csökkentése érdekében kulcsfontosságú az új nyersanyag-kitermelések minimalizálása is, kiváltképp a ritka nyersanyagok tekintetében.

A gazdasági körforgás a hálózatról tölthető modellek nagyfeszültségű akkumulátorait tekintve alapvető fontosságú, hiszen előállításukhoz számos ritka nyersanyagra van szükség. Jóllehet, az Európai Unió a nagyfeszültségű akkumulátorok tömegtermelésében minimum 50 százalékos újrahasznosítási arányt követel meg, a BMW Group a németországi székhelyű újrahasznosítási szakértőként dolgozó Duesenfeld vállalattal kötött együttműködést, hogy együtt egy olyan termelési megoldást fejlesszenek ki, amely 96 százalékos újrahasznosítási arányt valósít meg – a grafitot és az elektrolitokat is beleértve. A bajor prémiumgyártó az autóiban elhasznált nagyfeszültségű akkumulátorok mindegyikét visszaszállítja magához, még akkor is, ha ez nem kötelező. Ezek az energiatároló egységek az újrahasznosítás előtt a lakossági villamosenergia-hálózathoz kapcsolt akkumulátortelepeken kezdenek második életet, ahogyan például a BMW Group lipcsei gyárának területén is.

Nyersanyagai, alkatrészei és termékei folyamatos nyomon követése, illetve ellenőrzése érdekében a BMW Group digitális technológiai eszközökkel is kísérletezik. A PartChain projekt például lehetővé teszi a teljes beszállítói hálózat adategységének hamisítatlan, következetes átláthatóságát. Hosszú távon így a rendkívül ritka nyersanyagok követése is lehetővé válik, a bányáktól egészen a kohókig.