Gyári festékréteg vastagság és mért értékek

A rutinosabbak jól tudják, hogy használtautó vásárlása esetén érdemes magunkkal vinni egy rétegvastagság-mérőt. Ez a nagyon hasznos műszer megmutatja az eladó által esetlegesen be nem vallott vagy nem ismert töréseket, újrafestéseket is. Mit jelentenek az adott értékek, és mire figyelj oda?

Általános gyári festékréteg vastagság értékek

A gyári festékréteg vastagsága a 70-150 mikronos tartományban szokott mozogni a nagy karosszériaelemeknél. (Egy mikron a milliméter ezredrészét jelenti).

Emellett tartsd észben, hogy minden autónál vannak vastagabban és vékonyabban lakkozott felületek is. A sárfelverődésnek kitett elemeket vastagabban lakkozzák, a motortérben és az ajtónyílások belső részein pedig vékonyabb, 40-80 mikronos értékeket mérhetünk. A pontos értékek függnek a gyártótól és az évjárattól is.

Milyen rétegvastagság mérőt vegyél?

Bár már pár ezer forintért is kapni bóvlit, ha nem akarsz mellényúlni, érdemes néhány tízezer forintot rákölteni egy jobb műszerre. 20-30 000 forintért már használható mágneses modelleket kaphatsz, a profibb kombinált festékréteg-vastagság mérők pedig valahol 50 000 Ft táján kezdődnek.

Mivel tud többet egy kombinált eszköz? Az egyszerű mágneses rétegvastagság-mérők csak mágnesezhető fém elemeknél működnek. Egy kombinált mérő örvényáramos mérésre is képes, tehát az alumínium karosszériákba sem törik bele a bicskája. Nem kell tehát aggódnod, hogy vettél egy mérőt, amit az autók egy részénél nem fogsz tudni majd használni.

Mire figyelj oda?

Egy ideális világban minden autó szervizkönyvezett és minden eladó márkaszervizbe hordta a járgányát. A valóság azonban ettől elég távol van, és sok eladó próbálja jobb fényben feltüntetni az eladásra kínált járművet. Bár nem feltétlenül tragédia, ha javítottak egy autót, nagyon nem mindegy, hogy mit javítottak rajta és hogyan, milyen minőségben.

A festékréteg vastagságát minél több ponton érdemes megmérni. Így hamar kiderülnek a potenciális egyenlőtlenségek.

  • Kétszáz mikronig nem kell aggódni, maximum egy-egy karcolást javítottak a felületen.
  • Kétszáz mikron felett valószínűleg már kicsit komolyabb felületi javítást végeztek a karosszérián. De még ez sem feltétlenül nagy probléma.
  • Háromszáz mikronig még jó minőségűnek számít egy fényezés.
  • A háromszáz feletti értékeknél már gyanúsabb a dolog, ilyenkor sok esetben mély horpadásokat, karcolásokat töltöttek fel és festettek újra.

Gyakran előfordul sajnos, hogy idővel előbukkannak a sérülések, mert bár a lakk ápol és eltakar, ez nem tart örökké. Az idősödő autóknál a gyakori korrodálási pontokat is fontos ellenőrizni (sárvédőívek, küszöbök stb.), mert lehet, hogy egy elkorrodálódott részt próbáltak meg lakkal kozmetikázni.

Gyári festékréteg vastagság újrafestett autók esetén

Érdekes szituáció, amikor egy autót vagy részeit úgy festik újra, hogy eltávolítják a gyári festékréteget. Ezekben az esetekben jó, ha a normális gyári festékréteg vastagságnál vastagabb az új festékréteg, mert a vékonyabb festékréteg nem olyan tartós, mint a gyári festés, és könnyebben lekopik.

Amikor biztonsági kockázatot rejt az újrafestés

Egy újrafújt lökhárítónál sokkal aggasztóbb, ha a komoly teherviselő elemeken mérsz nagyobb értékeket. A hossztartókat, a zárhidat és a váznyúlványokat mindenképp ellenőrizd. Ha ugyanis komolyan megtörték az autót és utána újrafestették, messze nem lesz ugyanolyan biztonságos. Sőt. A Nyugatról behozott autók gyakran ezért vándorolnak Közép-Kelet-Európába, ugyanis kinn már nem ítélik őket biztonságosnak.

A javítást bízd a profikra!

Ha megsérült autód karosszériája, sokkal jobban jársz, ha egy profi szervizre bízod a javítást. 

schiller