• Egyéb

Győzi menmt Portugáliába a Toyota

A TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team most hétvégén, május 17-20. között rajthoz áll a Portugál Rallyn, arra törekedve, hogy fenntartsa az argentínai győzelemmel megszerzett lendületet. Ott Tänaknak – a dél-Amerikai győztesnek – ez volt az első győzelme a csapat színeiben. Esapekka Lappival és Jari-Matti Latvalával együtt most mind úgy indulnak Portugáliába, hogy bíznak a Toyota Yaris WRC fejlesztésében elért, már Argentínában is jól látható haladás eredményében.

A Portugál Rallyt az ország északi részében rendezik meg. A szervizpark a Porto közelében fekvő Matosinhos mellett lesz, és a futamokra homokos és kavicsos felületű utakon kerül majd sor. Amikor a pilóták először autóznak itt, a tapadással lehet majd gondjuk, a második áthaladáskor pedig már a mély barázdák és a kiálló kövek is megnehezítik dolgukat. A rally csütörtök este kezdődik a Guimarães kastélynál tartandó rajtceremóniával, amit a Lousada rallycross-pályán követ majd a super special szakasz. Pénteken északon, a spanyol határ közelében következik két hurok három szakaszra osztva, majd a nap végén két utcai szakasz Porto utcáin. A szombati program helyszíne a Cabreira hegység lesz, ezután pedig vasárnap a Fafe régió öt szakaszával – köztük az ikonikus Fafe Power Stage szakasszal – zárul majd a rally.

Tommi Mäkinen (csapatfőnök)

„Az argentínai győzelmünket követően úgy gondolom, hogy jelenleg elég magabiztos a csapat, és nagyon várjuk a Portugál Rallyt. Úgy néz ki, hogy a múlt héten jól sikerült a verseny előtti tesztelés, és minden rendben volt. Bízom benne, hogy ismét jól szerepelünk majd Portugáliában, mert az ottani körülmények nagyon hasonlítanak az Argentínában látottakra. Versenyzői pályafutásom során kétszer győztem Portugáliában, és azt mondanám, hogy ez a verseny valamivel könnyebb, vagy legalábbis nem annyira kiszámíthatatlan; elsősorban azért, mert nincs annyi kő az utakon. Itt nem kell annyira precízen vezetni, ahogyan Argentínában kellett. Mindkettő gyors rallynak számít, de azt mondanám, hogy Portugáliában kicsit több hely van a manőverezésre. Emiatt normális esetben nem kellene annyira komoly kihívást jelentenie, mint Argentínának, de persze mindig nagy a tét, ha a győzelemre hajtunk. Mindemellett biztos vagyok benne, hogy ismét jól fogunk szerepelni.”

Jari-Matti Latvala (a 7. rajtszámú autó pilótája)

„Bár számomra korán véget ért a rally, voltak pozitív dolgok Argentínában: az autó tényleg nagyon jól ment, és a gyorsasággal is nagyon elégedett voltam, mielőtt fel kellett adnom a versenyt. Mindez nagy önbizalmat ad a Portugál Rallyhoz. Úgy hiszem, Portugáliában ismét elég jól megy majd az autónk. Ez a rally eléggé hasonlít az előző versenyre. A fő különbség az, hogy itt simább az útfelület, és az kanyarok valamivel kevésbé élesek, ezért nem látok okot arra, hogy miért ne menne jól az autó Portugáliában. Múlt héten két napon keresztül teszteltünk ott és nagyon elégedett voltam az eredménnyel. A tesztelésen a tesztpilótánk, Juho Hänninen is velem volt: együtt dolgoztunk az autó beállításain, és úgy érzem, hogy nagyon jól sikerült.”

Ott Tänak (a 8. rajtszámú autó pilótája)

„Egyértelműen jó érzéssel megyünk Portugáliába, mert tudjuk, hogy milyen jól megy az autónk. Minden rendben volt a múlt heti tesztelésen, ahol csak apró finomításokra törekedtünk, hogy kicsivel még jobb legyen az autó teljesítménye. Portugália mindig is a kedvenc versenyhelyszíneim egyike volt. Igazán jó érzés ott szerepelni, mert nagyszerű a hangulat. Ráadásul ez az a hely, ahol minden elkezdődött számomra a 2009-es WRC alkalmával. Az a célunk, hogy ugyanolyan jól szerepeljünk, mint Argentínában, de majd meglátjuk, hogy sikerül.
Úgy gondolom, a pénteki nap kulcsfontosságú lesz a pozíciónk szempontjából: két autó lesz majd előttünk, ezért lesz egy csapás, amit követhetünk. Fontos, hogy ismét jó eredményt érjünk el az összetettben: Argentínában sikerült valamivel csökkenteni a hátrányunkat, és most Portugáliában is erre fogunk törekedni.”

Esapekka Lappi (a 9. rajtszámú autó pilótája)

„Tavaly Portugáliában kezdtem el a versenyzést a World Rally Car mezőnyében, ezért úgy gondolom, hogy innentől mindennek picit egyszerűbben kellene mennie. Az idény első részében voltak hullámvölgyek, de meglepett, hogy egyes futamokon milyen gyorsak voltunk. Sok pozitívummal is találkoztunk, a negatívumokból pedig igyekszünk tanulni, hogy jobban szerepeljünk az év második felében. Az is segít majd, hogy már vezettem ezt az autót az előttünk álló futamokon. Ez különösen igaz Portugáliára, mivel lényegében ugyanazokon az utakon vezetünk majd, mint tavaly. Az autó beállításai szempontjából Argentína is jól sikerült, de úgy gondolom, hogy most a verseny előtti tesztelésen még tovább tudtuk javítani a gépet. Eléggé magabiztos vagyok ahhoz, hogy már az első szakasztól kezdve kemény tempót diktáljak, szóval más lesz a hozzáállásom, mint Argentínában volt. ”

Statisztika (Portugál Rally):

Év

Jari-Matti Latvala

Ott Tänak

Esapekka Lappi

2017

9

4

10

2016

6

DNF

12

2015

1

5

2014

14

DNF

10

2013

3

2012

13

14

Mi történt tavaly?
Tavaly az akkor első alkalommal három versenyzőt nevező Toyota mindhárom autója az első tízben végzett a Portugál Rallyn. Juho Hänninen hetedik lett, míg Jari-Matti Latvala a kilencedik helyen végzett annak ellenére, hogy nem volt teljesen egészséges. Esapekka Lappi élete első WRC-versenyén a tizedik helyen ért célba, és első gyorsasági szakaszán is pontokat szerzett a Yaris WRC-vel. Tavaly Lappinak sikerült egy látványos ugratás a híres Fafe felett, amit később a rajongók szavazatai alapján a 2017-es idény leglátványosabb pillanatának minősített a FIA.