Harmadszor is a Toyota-csoport a világ legnagyobb autógyártója

A tovább gyengülő világpiacokon minimalizálni tudta veszteségeit, és ezzel megőrizte elsőségét a Toyota-csoport.

Január végére a világ legnagyobb autógyártói összesítették globális eladásaikat, így kiderült, hogy melyik cégcsoport hogyan teljesített a 2022. esztendőben. Bár regionális előrelépések vannak, az autóipar összességében továbbra sem képes magára találni; a koronavírus-járvány és a félvezetőhiány okozta visszaeséseket a tavalyi évben az egész világot sújtó gazdasági visszaesés súlyosbította. Így az eladások tovább csökkentek, a személygépkocsik és könnyű haszongépjárművek iránti kereslet 2022-ben 3,9 százalékkal maradt el a 2021-es eredménytől.

A világszerte eladott 77,58 millió könnyű gépkocsi 13 százalékát a Toyota-csoport gyártotta és értékesítette. A 10,1 millió eladott gépkocsi 1,6 százalékos visszaesést jelent az egy évvel korábbihoz viszonyítva, azaz a Toyota eladásai kisebb mértékben zsugorodtak, mint a világpiacok. Így a japán központú cégcsoport továbbra is a világ legnagyobb autógyártója, megőrizve 2020-ban megszerzett pozícióját.

A második helyen a Volkswagen áll, messze elmaradva a Toyota-csoport teljesítményétől. A német vállalat összes jelentős piacán kétszámjegyű forgalomcsökkenést regisztrált, egyedül Ázsiában tudta marginális 0,5 százalékkal növelni eladásait. A Hyundai Európán kívül képes volt minimalizálni veszteségeit, így a kisebb mértékű visszaesésnek köszönhetően 2022-ben megelőzte a rangsorban a Renault-Nissan szövetséget, amely Kelet-Európa és Afrika kivételével sehol nem tudott erősíteni.

Az ötödik helyen álló Stellantis csoport csaknem másfélszer annyi autót adott el Délkelet-Ázsiában, mint egy évvel korábban, ám a hazai piacain, azaz Észak-Amerikában és Európában tapasztalt piacvesztés semmissé tette a távol-keleti növekedés hatását. A hatodik és nyolcadik helyen az autóipar egykori óriásai, a General Motors és a Ford állnak; utóbbi szorosan megközelítette a hetedik helyét megőrző, de fájdalmasan nagy visszaesést elkönyvelő Hondát.

A Top 10-es rangsort a Suzuki és a BMW zárja. Az előbbi az egyetlen a legjobb tíz között, amely 2022 során növelni tudta eladásait. A gyarapodás kizárólag a márka ázsiai piacain elért, 8,1 százalékos erősödésnek köszönhető; Európában harmadával estek vissza a kisautó-specialista eladásai.

 2022. globális eladások
(millió gépkocsi)
2021-2022 változás
(%)
Toyota-csoport10,10-1,6
Volkswagen-csoport7,85-7,3
Hyundai-Kia6,83-5,3
Renault-Nissan6,39-15,0
Stellantis6,34-8,2
General Motors5,84-8,0
Honda Motor3,74-19,9
Ford3,67-6,1
Suzuki2,89+4,9
BMW2,33-8,1

* A cikkünkben szereplő adatok a Focus2Move szervezet által összeállított statisztikákon alapulnak. Ezek a világ 159 országában mérik a könnyű gépjárművek (személygépkocsik és könnyű haszonjárművek) eladásait, nem veszik ugyanakkor figyelembe a nehéz teherjárművek, buszok és egyéb ipari járművek forgalmát, ezért az adatok nem minden esetben egyeznek meg a gyártók által kommunikált értékekkel.

Fotók: Toyota