Hasznos tippek – Így rakd el pihenni a motorodat a fagyos hónapokra
Lassan, de biztosan közeledik a zord idő, amikor a motorosok többsége elrakja pihenni a vasakat, hogy azok a medvékhez hasonlóan téli álmot aludjanak. Ennek apropóján pedig összeszedtünk nektek pár tippet, hogy hogyan is érdemes szakszerűen elrakni a motorokat, hogy a tavasz beálltával ne ijedjenek meg a saját árnyékuktól és kimerészkedjenek a barlangból, vagyis a garázsból. (Az elektromos robogók téli karbantartásáról ITT olvashatsz bővebben)
1. Tárolás
A motorosok nagy része nem használja egész évben a gépeket, így azok jó esetben 1-2 hónapot biztosan pihennek, hogy aztán tavasszal újra ellepjék az utakat. Így az első és legfontosabb kérdés az, hogy abban a pár hónapban hol és hogyan fogod tárolni a motorodat. A legjobb megoldás természetesen, ha egy száraz és fűtött garázs áll a rendelkezésünkre, ahol semmi miatt nem kell aggódni. Akiknek azonban erre nincs lehetősége úgy elengedhetetlen egy minőségi ponyva beszerzése, amely nem engedi át a vizet, ugyanakkor megfelelően szellőzik is, hiszen a pára nem fog jót tenni ez idő alatt a motoroknak. Ha a gumiknak is jót akarsz, akkor egy állványra is felrakhatod őket, így biztosan nem fognak eldeformálódni a hosszú tél alatt. Ha viszont nincs állványod, akkor nem árt néha változtatni a pozícióján egy kicsit. Felfújni azonban mindenképpen érdemes őket és ilyenkor még az sem árt, ha egy picivel nagyobb bennük a nyomás, de arra ügyelj, hogy a maximális értéket ne lépje túl.
2. Tisztítás
Mielőtt bármihez neki kezdenénk, érdemes egy nagyon alapos mosáson és tisztításon is átesni. Fordítsunk figyelmet a motor minden elemére, így a kipufogóra és a láncokra is. A műanyagelemeket se hanyagoljuk el és az ehhez megfelelő szerekkel kezeljük le ezeket is. Tisztítás után jöhet egy alapos szárítás, majd érdemes a láncot spray-vel befújni. Arról megoszlanak a vélemények, hogy teli vagy üres tankkal rakjuk el a motorokat. Arra azonban egyre több szakember figyelmeztet, hogy az üzemanyagok szavatossági ideje 1-2 hónap, így ha ennél többet állnak a motorok, akkor lehet nem érdemes teli tankkal tárolnunk őket.
3. Szervizelés, karbantartás
Az akkumulátorok karbantartásáról és az üzemen kívüli tárolásáról már írtunk egy korábbi bejegyzésünkben, amelyet ITT olvashatsz el, így erről most nem szeretnék hosszasan szót ejteni, de mindenképpen érdemes nagyobb figyelmet szentelni nekik is a tél során. Az olajcseréről és az egész karbantartási munkákról megoszlanak a vélemények, hogy a téli szünet előtt, vagy után érdemes elvégezni ezeket. Sokan már előtte lecserélik az olajat is, hogy tavaszra készen álljanak a gépek, vannak azonban olyanok, akik csak tavasszal, az első út előtt hajtják végre ezeket a feladatokat. Azt azonban bátran kijelenthetjük, hogy ha nagyobb szervizelést vagy javítást igényelnek a motorok, akkor azokat jobb a téli álom előtt vagy alatt elvégezni rajtuk.