Hatalmas előnnyel áll az élen a WRC-ben a TOYOTA GAZOO Racing

A TOYOTA GAZOO Racing World Rally csapat immár harmadik győzelmét és újabb kettős dobogós eredményét ünnepelheti az idei szezon négy futamából. Elfyn Evans nyerte meg a Portugál Rallyt, míg Sébastien Ogier a harmadik lett, amivel 79 ponttal továbbra is ő áll a pilóták világbajnoki mezőnyének élén, 2 ponttal csapattársa, Evans, és 22 ponttal a harmadik helyen álló, versenytárs autóval versenyző Neuville előtt. A csapat tovább növelte előnyét az autógyártók mezőnyében is: a TOYOTA GAZOO Racing immár 183 ponttal, 37 pontos előnnyel áll élen a konstruktőri világbajnoki címért folytatott küzdelemben.

Evans és navigátora, Scott Martin kiegyensúlyozott és intelligens autózással szerezték meg az első helyet szombat délután, így az utolsó napot a második helyezetthez képest 10,7 másodperces előnnyel kezdték. Az első szakaszt 8,9 másodperccel gyorsabban teljesítették mindenki másnál, amivel megduplázták előnyüket. Délelőtt még további két szakaszt is megnyertek (így összességében már hat szakaszgyőzelemnél tartottak), majd 28,3 másodperces előnnyel fejezték be a rallyt. WRC-karrierje során ez volt Evans negyedik győzelme, és a harmadik, mióta 2020 elején csatlakozott a Toyotához. Ogier és navigátora, Julien Ingrassia jól kezelték azt az előnytelen helyzetet, hogy pénteken elsőként kellett végighaladniuk a laza murvával borított szakaszokon. Összesítésben a harmadik helyen állva igyekeztek a lehető legtöbb pontot biztosítani a gyorsasági szakaszon, ahol a harmadik legjobb időt elérve három jutalompontot szereztek, így Ogier két ponttal továbbra is Evans előtt áll a bajnokságban, aki csak az ötödik leggyorsabb volt ugyanitt, de bebiztosította győzelmét.

Gyors és egyenletes hétvégi teljesítményével Takamoto Katsuta eddigi legjobb eredményét érte el a fantasztikus negyedik helyezéssel, amit a TOYOTA GAZOO Racing WRC Challenge Program keretében indulva szerzett. Miután műszaki problémák miatt ki kellett állnia szombat délután, Kalle Rovanperä újra rajtolt vasárnap délelőtt, kihasználva a lehetőséget a további tapasztalatszerzésre, majd a gyorsasági szakaszon a negyedik legjobb időt érte el.

Akio Toyoda (a csapat alapítója)

Gratulálok Elfynnek és Scottnak, és köszönöm nekik, hogy értékes pontokat szereztek a csapatnak. Erőt merítettek a horvátországi csalódásból, és megvillantották tudásukat a nehéz portugáliai utakon. Szeretném szurkolóinknak is megköszönni szenvedélyes támogatásukat, amit az egész hétvégén érezhettünk.Takamoto, gratulálok neked karriered eddigi legszebb eredményéhez! Amikor a rally közepe felé rápillantottam a pillanatnyi eredményekre, alig másfél másodperccel voltál a harmadik helyen álló Seb mögött. Nagyon imponált, amikor Horvátországban sikerült legjobb időket elérned, de még jobban imponál a fejlődés, amit most mutattál. Arra számítok, hogy a jövőben is okozol még nekünk meglepetéseket! Ahogyan Takamoto csúcspilótává fejlődik, olyan környezetben találja majd magát, amit korábban soha nem tapasztalt még, és ez aggaszthatja vagy nyomaszthatja. De bízhat bennem és a csapatomban, mert a csapatunkban mindig a pilóták fejlődése az első számú szempont, és osztozunk velük a fejlődés miatt érzett örömben is. Kimentem ezen a hétvégén a Fuji Speedway pályára a 24 órás hosszútávú futamra, ahol egyfajta ’varázsszót’ használtam a csapat körében. Hallottam, hogy Jari-Matti szintén használta ezt a szót a csapatnál Portugáliában. Mindig úgy érzem, hogy Jari-Matti és én szorosan egymás mellett dolgozunk, dacára a földrajzi távolságnak. Nagyon nagyra értékelem a csapat kemény hétvégi munkáját. Kiitos! Most késlekedés nélkül nekilátunk, hogy a felkészüljünk Szardíniára, szóval folytatjuk az intenzív közös munkát.”

Jari-Matti Latvala (csapatfőnök)

Nagyon-nagyon örülünk ennek az eredménynek. A rally elején nem úgy nézett ki, hogy mi fogunk győzni, de a rallysportban az utolsó szakasz utolsó kanyarjáig tart a verseny, és végül mi lettünk az elsők, ami mindig fantasztikus érzés. Elfyn nyújtotta a legkiegyensúlyozottabb teljesítményt a hétvégén, ami igen erős is volt egyben. Összességében remek munkát végzett a csapat a hétvégén, és ez sok pozitívumot hozott: Seb harmadik lett, ezzel fontos pontokat szerezve a csapatnak, és Takamoto is eddigi legjobb eredményét érte el a negyedik hellyel. Ugyanakkor ez futam sajnos csalódást hozott Kalle számára, de biztos vagyok benne, hogy nagyon motivált lesz majd a javításra.”

Sébastien Ogier (az 1. rajtszámú autó pilótája)
“Ma arra koncentráltunk, hogy bebiztosítsuk a harmadik helyet összesítésben, és szerezzünk pár jutalompontot a gyorsasági szakaszon. Nem sikerült maximális pontszámot elérnünk, de a három pont is jobb, mint a semmi, és összesen 18 pont a csapat számára nem rossz eredmény. Nem szeretem, ha nem tudok versenyben lenni a győzelemért, de azért nem is volt meglepetés, mert a bajnoki mezőny első helyezettjeként elsőként kellett végigmennem az úton. Mindenesetre megtettük, amit lehetett. Tovább kell dolgoznunk, hogy javítsunk a tempónkon a következő rallyra. Meglátjuk, hogyan sikerül majd, bár arra számítok, hogy ott is nehéz dolgunk lesz. Minden alkalommal, amikor hasznos pontokat szerzünk, egy lépéssel közelebb kerülünk a bajnoki címhez.”

Elfyn Evans (a 33. rajtszámú autó pilótája)

Nyilván fantasztikus érzés győztesként végezni. Egyáltalán nem volt könnyű dolgunk a hétégén. Lehet, hogy nem mi voltunk a leggyorsabbak, de azért jó tempóban mentünk, és eléggé egyenletes teljesítményt nyújtottunk. Ma délelőtt tudtuk, hogy nem túl nagy az előnyünk, ezért mindent bele kellett adnunk, és pontosan ezt tettük. Sikerült pár jó időt elérnünk, és kicsit növelni az előnyünket. Horvátországban eléggé megviselt minket, hogy lecsúsztunk a győzelemről, ezért jól esik, hogy ezt most sikerült viszonylag kevés dráma mellett behúznunk.”

Kalle Rovanperä (a 69. rajtszámú autó pilótája)

Számomra csalódást hozott ez a hétvége. Sok gondunk volt, és ezért fontos pontokat vesztettünk, de ilyen a rally, szóval tovább kell lépnünk. Ma lehetőségünk nyílt kipróbálni különböző beállításokat az autón, ami jól jön majd a következő futamokon. Sajnos nem voltak olyan jók az abroncsaink a gyorsasági szakaszon, mint néhány más autónak. Nagyon igyekeztem a maximumot kihozni a helyzetből, és az jó, hogy sikerült legalább két pontot szereznünk. Egyszerűen nem lehetett jobb időt menni azokkal az abroncsokkal, amik az autón voltak.”

A Portugál Rally végeredménye

1 Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota Yaris WRC) 3 ó 38 p 26.2 mp

2 Dani Sordo/Borja Rozada (Hyundai i20 Coupe WRC) +28.3 mp

3 Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (Toyota Yaris WRC) +1 p 23.6 mp

4 Takamoto Katsuta/Dan Barritt (Toyota Yaris WRC) +2 p 28.4 mp

5 Gus Greensmith/Chris Patterson (Ford Fiesta WRC) +4 p 52.7 mp

6 Adrien Fourmaux/Renaud Jamoul (Ford Fiesta WRC) +5 p 03.4 mp

7 Esapekka Lappi/Janne Ferm (Volkswagen Polo GTI R5) +9 p 37.2 mp

8 Teemu Suninen/Mikko Markkula (Ford Fiesta Rally2) +11 p 20.0 mp

9 Mads Østberg/Torstein Eriksen (Citroën C3 Rally2) +12 p 01.5 mp

10 Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov (Volkswagen Polo GTI R5)+12 p 35.8 mp

22 Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota Yaris WRC) +22 p 10.2 mp


Mi következik?

A Szardínia Rallyn (június 3-6.) apró szemű, homokos murvával borított, gyors és keskeny szakaszok várnak a versenyzőkre. Ezt fokozatosan lesodorják az áthaladó autók, így egyre sziklásabb és barázdáltabb lesz az útfelület. A kiálló kövek és az útszéli faágak veszélyt jelenthetnek a figyelmetlen pilótákra. Gyakran nagyon meleg az idő, ami fokozottan igénybe veszi az autókat és az abroncsokat is.