Hatékonyabbá vált a jegyellenőrzés

Közel 2 millió forint volt 2022 legnagyobb egyösszegű pótdíjbefizetése, több mint 200 ezer pótdíjazási eljárás indult tavaly és sikerült felszámolni egy hamisjegy-gyárat is. A BKK az elmúlt évben tovább fejlesztette és egyszerűsítette a jegyellenőrzés és pótdíjazás folyamatát, december óta pedig mozgó biztonsági egységek segítik a rend fenntartását a járatokon és megállókban.

Ma már minden BKK jegyellenőr rendelkezik olyan készülékkel, amely a jegyek és bérletek érvényességét elektronikusan ellenőrzi, pótdíjazás esetén pedig rögzíti és tavaly óta zárt rendszerben, egy applikáció segítségével továbbítja az utas adatait a BKK követeléskezelő rendszerébe. Így minden érintett fél számára jelentősen egyszerűbbé vált a pótdíjazás folyamata, ahogy a fizetésé is, ugyanis a jegyellenőröknél lehetőség van a pótdíjat bankkártyával kiegyenlíteni.

Technikai újítások a pótdíjazásban

Az utólagos díjrendezésben is történt újítás az elmúlt években: a pótdíjasszisztens rendszer – az e-mail-cím megadása esetén – figyelmezteti a pótdíjazott utasokat fizetési kötelezettségükre, hogy késedelem miatt ne növekedjen a fizetendő összeg, illetve bankkártyás fizetésre lehetőséget adó linket küld az e-mailben.

Tavaly vezette be a társaság, idén már minden jegyellenőr használja azt az adatkiolvasási technológiát is, amely révén az elektronikus adathordozóval ellátott személyazonosító igazolványokból egy mozdulattal rögzíthetők a szükséges adatok. Az új megoldásnak köszönhetően tovább rövidült a pótdíjazás ideje, és javult a rögzített adatminőség is, hiszen csökkent az esetleges elütésekből származó hibák száma.

Járőröző biztonságiak felügyelnek a rendre

A technológiai fejlesztések mellett a BKK más módon is igyekszik utasbaráttá és hatékonnyá tenni a jegyellenőrzés folyamatát: a munkatársak beosztásakor figyelembe veszi a menetrendi és hálózati változásokat, valamint az ügyfelek visszajelzéseit, a metróbejáratoknál ellenőrzést végző kollégák (preventív ellenőrök) pedig utastájékoztatási feladatokat is ellátnak.

A BKK ügyfelei és a járművezetők védelmének érdekben 2022 decembere óta mozgó biztonsági őrök felügyelik a rendet a társaság járatain és a megállókban. A párosával szolgálatot teljesítő őrök BKK Biztonsági Szolgálat feliratú neonsárga mellényben járőröznek – jellemzően a legforgalmasabb vonalakon.

A fentiek eredményeként jelentősen javult a hatékonyság a területen, az ellenőrzési számok még a stagnáló ellenőri és utaskoordinátori létszám (átlag napi 100 fő) mellett is emelkedést mutatnak. 2022-ben 217 ezer pótdíjazási eljárást indítottak el a jegyellenőrök (és HÉV-jegyellenőrök). A preventív ellenőrök 302 olyan jegyet és bérletet foglaltak le, amelyek a helyszíni vizsgálatok során hamisnak tűntek.

Lefülelt jegygyáros és milliós büntetés

A BKK és a BRFK együttműködésének köszönhetően tartóztatták le tavaly azt a budapesti férfit, aki lakásában „hamisbérlet-gyárat” működtetett: a BKK automatáiból lopott biztonsági papírra nyomtatta a hamis bérleteket megrendelői számára.

Követeléskezelési eljárás végén és végrehajtási eljárásban került sor a 2022-es év legnagyobb egyösszegű pótdíjbefizetésére (amely magában foglalta a peres és végrehajtási eljárások költségeit is) A 40-es éveiben járó budapesti hölgynek 39 rendezetlen pótdíjazási ügyben összesen 1.774.000 forintot kellett kifizetnie. A BKK szándéka az, hogy ügyfelei számára egyértelmű legyen: a bliccelés helyett megéri inkább bérletet vásárolni.

Budapesti Közlekedési Központ

Exkluzív podcastok a BEGURULVA és a PODCARS oldalakon!