Hidrogén üzemanyagcellás teherjárművekhez fejleszt töltő-technológiát a Toyota

Hat globális nagyvállalat – három üzemanyag-specialista és három járműgyártó – konzorciumot hozott létre, hogy szabványos hidrogéntöltő-technológiát fejlesszenek ki üzemanyagcellás teherjárművekhez.

A Toyota, a Hyundai és az elektromos teherjárműveket fejlesztő, észak-amerikai Nikola Motor, továbbá a francia iparigáz-gyártó Air Liquide, a norvég Nel Hydrogen és a holland Shell olyan globális konzorciumot hozott létre, amelynek közvetlen célja, hogy alkatrészeket fejlesszenek ki hidrogén üzemű haszonjárművek tankolásához, illetve, hogy ezen keresztül elősegítsék a töltő infrastruktúra szabványosítását, ezáltal költséghatékony elterjesztését. A vegyesvállalat nem csupán a 700 bar üzemi nyomásnak ellenálló, nagyméretű hidrogén tárolótartályok fejlesztését tűzte ki céljául, hanem a tartályban tárolt hidrogénnek a járműbe történő áttöltését lehetővé tevő töltőcsonkok, csatlakozók és vezetékek szabványosítását is.

A személyautók piacán mára lezajlott a hidrogéntöltő infrastruktúra globális sztenderdizálása, ami nagyban megkönnyíti az olyan, úttörő FCEV személygépkocsik piaci bevezetését és elterjesztését, mint a Toyota Mirai vagy a Hyundai Nexo – a haszonjárművek szegmensében azonban még várat magára ez a lépés. A probléma egészen egyszerű: a személygépkocsikhoz tervezett rendszerekkel túlságosan hosszú időt venne igénybe a tankolás, illetve jóval nagyobb hidrogén tartályokra volna szükség. Az együttműködő partnerek célja, hogy gyorsabb, ugyanakkor biztonságosabban is használható töltő- és tárolórendszereket fejlesszenek ki.

A Toyota hidrogén üzemanyagcellás fejlesztéseit elsősorban a Mirai szedán kapcsán ismeri a nagyközönség, ugyanakkor a japán autógyártó FCEV-portfoliójában haszonjárművek is találhatók. 2020 nyaráig, azaz a nyári olimpiai játékok kezdetére több mint száz darab Sora üzemanyagcellás buszt terveznek forgalomba állítani a tokiói térségben. A japán piacon kategóriájában elsőként szerzett típusbizonyítványt a Mirai módosított hajtásláncát alkalmazó utasszállító jármű; a 22 ülő- és 56 állóhellyel rendelkező busz maximális teljesítménye 2 x 154 LE, a két villanymotor forgatónyomatéka egyenként 335 Nm. A 10,5 méter hosszú busz 10 darab 70 MPa névleges üzemi nyomású hidrogéntartállyal rendelkezik, ezek össztérfogata 600 liter. A Sora (a név a sky-ocean-river-air, azaz ég-óceán-folyó-levegő kifejezés betűszava) különlegessége, hogy áramforrásként is használható: a 9 kW maximális teljesítménnyel működő berendezés alkalmas például természeti katasztrófáktól sújtott területek energiaellátására.

Ami a teherjárműveket illeti, a Toyota 2017 tavaszán, az Egyesült Államokban indította útjára a Project Portal elnevezésű programot. Ennek keretében a Long Beach-i teherkikötőn belül – illetve később a környező településeken is – üzemanyagcellás nehézjárművekkel igyekeznek megvalósítani a zéró CO2-kibocsátású áruszállítás álmát. A Kenworth által fejlesztett vontató legnagyobb teljesítménye meghaladja a 670 lóerőt; a maximális forgatónyomaték 1800 Nm. A teherjármű két darab Mirai üzemanyagcellát alkalmaz, így akkumulátora viszonylag kicsi lehetett; normál teherkikötői használatban, rövid távolságokon közlekedve mintegy 320 kilométert képes megtenni egy teljes feltöltéssel, miközben működésének mellékterméke víz.