Hihetetlen, de a Toyotát szinte egyáltalán nem érinti a máshol gyártási problémákat okozó chip-hiány

A válságkezelés egyik legfontosabb alapelve, hogy tudni kell nagyon gyorsan alkalmazkodni. A Toyota pont azáltal emelkedhet felül az év legsúlyosabbnak ígérkező autóipari krízisén, hogy szembement a működését évtizedek óta meghatározó alapelvekkel.

Jóformán még talpra sem állt a koronavírus okozta sokkból, máris új válsággal kell megküzdenie az autóiparnak. A problémát pont az elmúlt évek rohamos technológiai fejlődése okozza: integrált áramkörök százai, ezrei dolgoznak a modern autókban. Az alapvető funkcióktól kezdve a fejlett szórakoztató szolgáltatásokon át a biztonsági és vezetőtámogató rendszerekig mind több komponens igényel modern chipeket. Márpedig ahogy egy hiányosan összecsavarozott autót nem lehet eladni, ugyanúgy képtelenség legyártani egy gépkocsit, ha nem állnak rendelkezésre a működéséhez szükséges elektronikus komponensek.

Az autóipar több mint egy éve küzd az egyre súlyosbodó chip-hiánnyal. A helyzet mostanra odáig romlott, hogy az iparági szereplők csak hiányos funkcionalitással vagy egyáltalán nem képesek gyártani bizonyos típusaikat. A válság alól senki nem tudja teljesen kivonni magát, a Toyota azonban mindenki másnál sikeresebben tartja a fejét az egyre emelkedő víz fölött. A kríziskezelés titka a következetlenség – pontosabban az, hogy az autógyártó rájött, nem lehet minden helyzetben ugyanazt a receptet alkalmazni.

A Toyota hetven éve a just-in-time gyártási filozófia úttörőjeként forradalmasította a világ gyártóiparát: ahelyett, hogy hatalmas raktárkészleteket halmozott volna fel, beszállítóitól megkövetelte, hogy pontosan akkorra juttassák el a gyártás helyére a szükséges minőségű és mennyiségű alkatrészeket, amikor azokra szükség van.

A japán gazdaságot 2011-ben alapjaiban megrengető fukusimai atomkatasztrófa után azonban a cég vezetői felismerték, hogy bizonyos kulcsfontosságú alkatrészekből mégis muszáj négy-hat hónapnyi biztonsági tartalékot felhalmozniuk. Ez nem ötletszerűen zajlik: napi szinten kommunikálnak több ezer beszállítójukkal, hogy megállapítsák, milyen rövid távú trendek várhatók az egyes komponensek elérhetősége terén, illetve miből milyen mennyiségre lesz szükségük a következő időszakban.

Miközben tehát a világ autóipara a leállás szélére sodródott, a Toyotának elég volt átcsoportosítania a rendelkezésére álló készleteket, és a gyártás ütemének célzott lassításával mindenki másnál stabilabban maradt talpon. A március végén lezárult 2020-as pénzügyi évet az eredeti elképzelések szerint tudta teljesíteni, ami pedig a 2021-es terveket illeti, nemcsak talpra állásra, de új rekordra készül a Toyota: minden korábbinál több, 9,2 millió gépkocsit kíván gyártani. Ennek megvalósításában pedig kulcsfontosságúnak bizonyulhat a vállalat előrelátása.



Fotók: Toyota, Asia.Nikkei (Kosuke Imamura)