Hogyan közlekedjünk a metró középső szakaszán a következő másfél évben?

A BKK megvizsgálta, várhatóan miként rendeződik majd át a forgalom az érintett hálózaton, és ez alapján részletesen, a városrészeket lakótérségekre bontva dolgozta ki mobilitási terveit. A BKK a tervezéshez felhasználta a felújítás elmúlt három évének tapasztalatait is, hiszen a metrópótlást segítő korábbi intézkedések bizonyítottan jól működtek: az északi és a déli szakaszon a metrópótlás a rekonstrukció kezdete óta zavartalan, a pótlóbuszok a rendelkezésre álló közúti kapacitás maximális kihasználásával, a csúcsidőben rendkívül gyakran, folyamatosan közlekednek. Az eltelt három évben a BKK a metrópótló buszokkal, valamint az aktuálisan lezárt metrószakaszt elkerülő, alternatív irányokba nyújtott többletkapacitással maradéktalanul kielégítette a felmerülő közlekedési igényeket.

A Lehel tér és a Nagyvárad tér közötti szakasz lezárása idején az M3-as metró hétköznap és hétvégén is Újpest-központ felől a Lehel térig, Kőbánya-Kispest felől pedig a Nagyvárad térig jár. A kimaradó szakaszon metrópótló busz közlekedik majd, a megszokott módon a közúti kapacitások teljes kihasználásával, a csúcsidőben 45 másodpercenként indulva. A Lehel tér és a Nyugati pályaudvar között emellett a metrópótló busz közlekedését sűríti hétköznapokon a legforgalmasabb időszakban az M14-es jelzésű busz, amely elsősorban a 14-es villamossal érkező utasok belvárosba történő eljutását segítve a Lehel téren a villamosvégállomás melletti buszmegállóból indul. A pótlóbuszok gyorsabb haladását, előnyben részesítését a teljes vonalon forgalomtechnikai módosítások – például buszsáv – segítik majd, továbbá egyes végállomásokon és fontosabb csomópontokban esetleges torlódások vagy járatsűrítési igények esetén forgalomba állítható tartalékbuszok is várakoznak majd.

A pótlóbusz alternatívái: bővülő kötöttpályás eljutási lehetőségek

Ahogy korábban, a BKK a metró középső szakaszának felújítása idején is a legtöbb városrész felől bővíti a lezárt metrószakaszt elkerülő, közvetlenül a belváros vagy az üzemelő metróvonalak felé közlekedő járatok kínálatát. Ezért érdemes megfontolni, hogy úti célunkat ne feltétlenül a metrópótló buszokkal, hanem a nagy kapacitású, az északi és a déli metrópótlás során már megszokott alternatív utazási lehetőségeket nyújtó járatokat kihasználva, új utazási irányok igénybevételével érjük el.

  • A belvárosba, belvárosban utazóknak számos alternatíva áll rendelkezésére: érdemes megfontolni a kedvező átszállási lehetőségeket kínáló M1, M2 vagy M4 metró, a forgalmas csomópontokat összekapcsoló 4-6-os villamos, a megszokottnál sűrűbben induló 2-es, vagy a Kiskörutat feltáró 47-es és 49-es villamos használatát.
  • A metróval a Nagyvárad térre érkezők nemcsak a pótlóbuszokkal, hanem új közlekedési kapcsolatként a 2M jelzésű új villamosjárattal is közvetlenül elérhetik a belvárost. Az új 2M villamosjárat a Keleti pályaudvartól indulva a 24-es villamos vonalán eléri a Nagyvárad teret, majd kihasználva a Haller utca és Soroksári út csomópontjában kiépült új villamosvágányt, a Haller utcáról a Soroksári útra fordulva a 2-es villamos útvonalán a pesti rakparton keresztül a Jászai Mari térig közlekedik, kiszolgálva a belváros számos forgalmas csomópontját.
  • Az eljutási lehetőségeket bővíti több, trolivonalat érintő fejlesztés már november 2-ától, hétfőtől:
  • a 72-es trolibusz 72M jelzéssel hétköznap is meghosszabbított útvonalon, Zugló és – a Bajcsy-Zsilinszky út-Kiskörút–Baross utca érintésével – az Orczy tér között közlekedik, többletszolgáltatást kínálva a metrópótló járat belvárosi útvonalán;
  • a XIII. kerületből a Dózsa György úton át közvetlenül a Keleti pályaudvarig közlekedő 79-es trolijárat a Népfürdői utcai lakótelep közlekedési kapcsolatait bővebben kiszolgálva, 79 M jelzéssel, a Kárpát utca helyett meghosszabbított útvonalon a Népfürdő utcán át a Dagály utcáig jár;
  • a belvárosi kapcsolat erősítése érdekében továbbra is a Bajcsy-Zsilinszky úton át, a Deák Ferenc térig meghosszabbított útvonalon közlekedik a 73-as trolibusz.
  • Észak-Buda és Észak-Pest felől a várost átszelő utazások segítése érdekében a BKK a belvárost és a pótolt metrószakaszt elkerülő, az M3 metró északi és déli szakaszait a Hungária-körgyűrűn át – a Göncz Árpád városközpont és a Népliget metróállomás érintésével – összekapcsoló 1-es villamosjárat kínálatát jelentősen megerősíti: Óbuda és a Népliget között 1M jelzéssel új járat indul, sűrítve az 1-es villamos követési idejét.
  • Az északi városrészek és a belváros között a BKK – a Lehel térig közlekedő metró igénybevétele mellett – az alábbi, az északi metrószakasz felújításakor már megismert alternatív útvonalak igénybevételét ajánlja:
  • Újpest felől érdemes igénybe venni a megszokottnál gyakrabban induló 20E gyorsjáratot, amely a Rózsa utcai lakótelep jobb kiszolgálása érdekében már november 2-ától, hétfőtől megáll a Keleti pályaudvar irányába a Munkásotthon utca megállóban is;
  • Rákospalota és Újpalota felől a csúcsidőben szintén sűrűbben közlekedő, az 1-es villamosvonalat elérő és a Thököly úton át közvetlenül a belvárosba közlekedő 5-ös és 7E buszt;
  • Óbuda felől a budai fonódó villamoshálózat járatain, valamint az M2-es metróra és a 4-6-os villamosra is közvetlen átszállási kapcsolatot biztosító H5-ös HÉV-en kívül az 1-es villamos menetrendjét Óbuda és a Népliget között sűrítő 1M villamost;
  • Angyalföld felől érdemes a csúcsidőben sűrűbben induló 105-ös busszal utazni.
  • A déli városrészek felől a most átadott déli metrószakasz felújítása idején bevezetett új járatokat a BKK fenntartja:
  • Továbbra is megerősített kínálatot biztosítunk Pesterzsébet felől a Soroksári úton át közvetlenül a Nagykörút felé: ezentúl is jár a 223M jelzésű közvetlen gyorsjárat Soroksár-Újtelep felől Pesterzsébeten át a Boráros térre, továbbá a 23-as gyorsjárat sűrített menetrend szerint közlekedik, amely az alternatív belvárosi szolgáltatást tovább bővítve már november 2-ától nemcsak csúcsidőszakban és hétvégén, hanem hétköznap egész nap közlekedik.
  • Továbbra is biztosítjuk a Gloriett- és a Havanna-lakótelepről az Ady Endre úton át az M3-as metró gyors elérését: a metrópótlás idején sikeresen bevált, népszerű 194M gyorsjárat október 26-ától, hétfőtől a XVIII. kerületi lakótelelepek és a Határ út metróállomás között közlekedik.
  • Az Alacskai úti lakótelep és Pestszentimre térségéből közlekedő 254M gyorsjárat a lezárt metrószakasz elérése helyett már november 2-ától, hétfőtől a Nagykőrösi út–Illatos út–Soroksári út útvonalon közvetlenül a Nagykörút vonaláig, a Boráros térig közlekedik.
  • Gyál és Pestszentimre felől a VOLÁNBUSZ továbbra is fenntartja a Nagyvárad teret közvetlenül elérő 84M, 94M és 294M gyorsjáratot.
  • Továbbra is közlekedik Rákoskeresztúr felől az M2-es metró elérését segítve a 161E gyorsjárat Rákoscsaba és az Örs vezér tere között.
  • Továbbra is megmarad a bővített kínálat a Dél-Pest felől közvetlenül a Blaha Lujza térre közlekedő buszvonalakon: a Pesterzsébetet és Kispestet feltáró 99-es busz sűrűbben indul, a Pestszentlőrincet a belvárossal a Gyömrői úton át összekapcsoló 217E gyorsjárat pedig hétköznap délután is közlekedik.
  • A 200E autóbusszal nappal Kőbánya-Kispestig, éjszaka pedig a Határ útig lehet utazni.

A MÁV-START dél-pesti térségben közlekedő, felárköteles InterCity, illetve gyorsvonatait a Nyugati pályaudvar és Kőbánya-Kispest, illetve Ferihegy között a Budapest-bérletekkel rendelkező utasok továbbra is felár nélkül vehetik igénybe. Az elővárosok felől vonattal érkező utasok számára a belváros eléréséhez célszerű vonattal továbbutazni Zugló vasútállomás vagy a Nyugati pályaudvar felé.

A metrópótlás forgalmi rendjét ennél is részletesebben, térképes felületen, lakótérségekre és városrészekre bontva ismerhetik meg bkk.hu/m3felujitas oldalon, az „Interaktív térkép” menüpont alatt.

További közlekedési híreink:
http://egyszermarlattamautot.hu/category/kozlekedes/

Winkleren túl is van élet! 😀