Hogyan lehet javítani a kisteherautók kezelhetőségén?


A „kereskedelem és logisztika gerincének” megerősítése

Amióta a Mercedes Sprinter az 1990-es évek közepén forradalmasította a kisteherautó-kategóriát, a szegmens virágzik. Ezt a fejlődést a CEP szektor (futár, expressz és csomagküldő szolgáltatások) óriási növekedése kísérte. Nagy a kereslet a kereskedők, üzletek, fuvarozó cégek és a személyszállítás körében is. A menettulajdonságok egyre jobban hasonlítanak a személyautókhoz, de néhány sérülékeny hely megmarad. A német BILSTEIN lengéscsillapítókat gyártó cég is azonosított optimalizálási lehetőségeket. A közúti tesztek során a cég ezért a továbbfejlesztett sorozatcserét jelentő B6 lengéscsillapítóját számos járműmodellhez igazította a célcsoportnak megfelelően. Ez a termék lényegesen nagyobb csillapítóerőt biztosít, mint az eredeti alkatrészek. A kiegyensúlyozott beállítás ennek ellenére magas szintű kényelmet és tökéletes vezetési érzést biztosít. Annak ellenére, hogy kialakításukból, időnként kényes rakományváltási reakcióikból és fokozott oldalszél-érzékenységükből adódóan magas súlypontjuk van, a furgonok alig tudnak kilengeni vagy hirtelen elkanyarodni – ami csökkenti a balesetveszélyt. Ennek az az oka, hogy funkcionális szempontból a lengéscsillapító egy rezgéscsillapító, amely biztosítja a felfüggesztés okozta rezgések hatékony eloszlatását. A BILSTEIN online katalógusából kiderül, hogy mely járműmodellekre és verziókra vonatkozik a B6. A modellspecifikus követelményektől függően a BILSTEIN B6 első, hátsó vagy mindkét tengelyhez rendelhető.

„A kisteherautók esetében különösen nagy a rés az önsúly és a teljesen megrakott jármű között. Ehhez járulnak még a tetőterhelések, például létrák, lécek vagy csövek, amelyek eltolják a jármű súlypontját. De a pótkocsik is nagy áttételi erőket fejtenek ki, és változó tengelyterhelést okoznak. És a kisteherautók mellett vannak platós járművek, dobozos karosszériák és speciális karosszériák is, amelyek mindegyike hatással van a vezetési fizikára” – teszi hozzá Rainer Popiol, a BILSTEIN Academy oktatóközpont vezetője. Az eredeti lengéscsillapító gyakran eléri a határait teljesen megterhelve, és már nem garantálja a biztonságos, kényelmes és agilis kezelést minden helyzetben. A rossz, kanyargós utakon a helyzet még élesebbé válik. Ugyanez vonatkozik a nagy sebességekre is.

A biztonság növelése mellett a BILSTEIN B6 javítja a kényelmet és a kezelhetőséget, valamint általában a testmozgásokat. Mivel a furgonvezetők gyakran egész munkanapokat töltenek a volánnál, ezek meghatározó hozzáadott értékek. A jól kipihent és kipihent sofőrök boldogabbak, figyelmesebbek és koncentráltabbak. A BILSTEIN B6-ba ezért több szempontból is érdemes befektetni. Ha pedig amúgy is esedékes a lengéscsillapítók cseréje, akkor a frissítés aligha jár többletköltséggel.

Fotók: Copyright BILSTEIN 2022.