Honda CB500F váz és felfüggesztés

22YM HONDA CB500F
  • Vadonatúj, fordított, nagydugattyús, szeparált működésű Showa (SFF-BP) villa 41 mm-es csúszószár-átmérővel
  • Új, 296 mm-es dupla első féktárcsa kétdugattyús, radiálisan rögzített Nissin féknyergekkel
  • Alumínium lábtartó, valamint könnyebb lengővilla és első-hátsó kerék
  • Előrébb helyezett súlypont a nagyobb tapadásért
  • Hatékonyabb tompított és távolsági világítás az átdolgozott LED-fényszórónak köszönhetően

A 35 mm átmérőjű acélcsövekből összeállított váz megegyezik az elődével, mivel könnyű, erős szerkezet, és tervezett rugalmassága révén – változatos minőségű útfelületen is – bőséges visszajelzést ad a vezetőnek. Hála a motortartóbakok alakjának, elhelyezésének, valamint a váz merevségének, nem jutnak el a zavaró rezgések a pilótáig.

Már az első métereken feltűnik, milyen nagy változást hozott a módosított első felfüggesztés. A sportosság és az első osztályú kezelhetőség érdekében ugyanis lecserélték a korábbi, hagyományos teleszkóppárt, és vadonatúj, 41 mm-es csúszószár-átmérőjű, szeparált funkciójú, nagy dugattyús (SFF-BP) Showa fordított villát építettek be a Honda mérnökei hondások, mi több az alsó és felső villahíd is új. A villában különválasztották a funkciókat, az egyik szár a rugózásért, a másik a csillapításért felel, s a fejlesztés eredményeként kifinomultabb lett a rugózás, egyben kényelmesebbé vált a motor. Bevált recepthez nyúltak a tervezők, tudniillik a CB650R is pontosan ilyen felfüggesztéssel és beállításokkal készül.

Tovább fokozza a kezelhetőséget a CB500F új, könnyebb első és hátsó kereke, mely immáron nem 6, hanem 5 darab Y-alakú küllővel tagolt, és az elöl 3,5″, hátul 4,5″ széles, 17″-os átmérőjű, öntött alumíniumfelniken 120/70 ZR17, illetve 160/60 ZR17 méretű abroncsok feszülnek.

Az alaposan átdolgozott lengővilla 2 mm-es acélból készül (a korábbi 2,3 mm helyett), új láncvédő ékesíti, az alkatrész keresztmerevítője pedig üreges. A változások összességében fontos grammokkal csökkentik a rugózatlan tömeget, sőt nagyban javítják a CB kezelhetőségét is, mivel az új lengővilla hosszirányban merevebb és oldalirányban rugalmasabb elődjénél. Ismerős lehet a nagy teljesítményű sportmotorokon már alkalmazott, egycsöves központi rugóstag is. Ez – szemben a kétcsöves, kisebb dugattyúval felszerelt csillapítóegységekkel – gyorsabb, kifinomultabb válaszokat ad az eltérőútviszonyokra, illetve kormánymozdulatokra, tetejébe hőleadása is hatékonyabb. Rugó-előfeszítése 5 fokozatban állítható, és gyári hangolása tökéletesen illik az új első villáéhoz, hogy minél harmonikusabb legyen a motor viselkedése.

Akárcsak az első-hátsó felfüggesztés, a fékrendszer is messze hatékonyabb, mint az eddigi CB500F-é. Míg korábban csak egy darab 320 mm-es tárcsa és hagyományos féknyereg lassította a motort, a 2022-es modellen két 296 mm átmérőjű tárcsa és radiálisan rögzített, kétdugattyús Nissin féknyeregpár kapott helyet. A kisebb tárcsák alkalmazása kettős előnnyel kecsegtet, ugyanis csökkenti a rugózatlan tömeget és a fékezéshez szükséges erőt is.

Az új CB500F menetkész tömege továbbra is 189 kg, de az módosított súlyelosztás következtében még kezesebbé vált a motor és nőtt az első abroncs tapadása. A változás jól tetten érhető a régi és új arányokat összevetve: 46,8/53,2 helyett immáron ideálisabb, 49,7/50,3 százalék az első és hátsó tengelyre jutó terhelés mértéke. A tengelytáv továbbra is 1410 mm, a villaszög és az utánfutás 25,5°, illetve 102 mm.

Magával ragadó, lenyűgöző formatervvel büszkélkedhet az új CB. Meghatározó elem a cizellált, mélyre ültetett fényszóró, mely az új, erősebb LED-fényforrás révén még látványosabbá vált, nem beszélve a feltűnő és szintén LED helyzetjelzőkről. Dinamizmust, tettre készséget sugároz az egymáshoz harmonikusan kapcsolódó üzemanyagtartály, erőforrás és oldalidom, s ezt az egységet remekül egészíti ki a nyereg, valamint a formás, határozott élekkel tarkított faridom. Érdekesség, hogy a modell kompakt első sárvédője egyenesen a CB650R-ről érkezik.

A remek kezelhetőség és a pihentető testtartás érdekében az ülésmagasság 789 mm-re változott, ezáltal a különböző testalkatú pilóták egyaránt kényelmesen utazhatnak a CB nyergében, és immáron változó keresztmetszetű kormánnyal irányíthatják a motort. Lecserélték a gumírozott lábtartókat, a 2022-es modellen karcsú alumínium lábtartókat találunk, melyek nemcsak látványosabbak, hanem 104 g-mal kevesebbet nyomnak. A CB szabad hasmagassága 145 mm, hossza 2080 mm, szélessége 800 mm, magassága pedig 1060 mm.

A méretes üzemanyagtartály nem kevesebb, mint 17,1 liternyi benzint képes elnyelni, ami a 3,5 l/100 km-es üzemanyag-fogyasztást figyelembe véve 485 km-es hatótávolsággal kecsegtet.