Honda CB500X váz és felfüggesztés

22YM HONDA CB500X

  • Vadonatúj, fordított, nagydugattyús, szeparált működésű Showa (SFF-BP) villa 41 mm-es csúszószár-átmérővel
  • Új, 296 mm-es dupla első féktárcsa kétdugattyús, radiálisan rögzített Nissin féknyergekkel
  • Könnyebb első kerék és lengővilla
  • Hatékonyabb tompított és távolsági fényszóró az átdolgozott LED-lámpának köszönhetően, valamint LED helyzetjelzők

A 35 mm átmérőjű acélcsövekből összeállított váz megegyezik az elődével, mivel könnyű, erős szerkezet, és tervezett rugalmassága révén – változatos minőségű útfelületen is – bőséges visszajelzést ad a vezetőnek. Hála a motortartóbakok alakjának, elhelyezésének, valamint a váz merevségének, a zavaró rezgések nem jutnak el a pilótáig.

Már az első métereken feltűnik, milyen nagy változást hozott a módosított felfüggesztés. Az útviszonyoktól független, mindig első osztályú kezelhetőség és kényelem érdekében lecserélték a korábbi, hagyományos teleszkóppárt, és vadonatúj, 41 mm-es csúszószár-átmérőjű, szeparált funkciójú, nagy dugattyús (SFF-BP) Showa fordított villát építettek be a Honda mérnökei hondások, mi több az alsó és felső villahíd is új. Az első tengely függőleges mozgási tartománya 135 mm, míg a villa rugóútja 150 mm. A villában különválasztották a funkciókat, az egyik szár a rugózásért, a másik a csillapításért felel, s a fejlesztés eredményeként kifinomultabb lett a rugózás, javult a kezelhetőség, egyben kényelmesebbé vált a motor.

Ismerős lehet a nagy teljesítményű modelleken már alkalmazott, egycsöves, nagy dugattyús központi rugóstag is. Az új alkatrész rugóútja 60 mm, a hátsó kerék függőleges mozgási tartománya 135 mm, és a rugóstag további előnye – szemben a kétcsöves, kisebb dugattyúval felszerelt csillapítóegységekkel –, hogy gyorsabb, pontosabb válaszokat ad az eltérő útviszonyokra, illetve kormánymozdulatokra, és még hőleadása is hatékonyabb. Rugó-előfeszítése 5 fokozatban állítható, és módosított rugóállandója, valamint az új, könnyebb lengővilla egyaránt a gondtalan utazást szolgálja, mindemellett átdolgozott csillapítási beállításai is hozzájárulnak az élvezetes használathoz.

Az alaposan átdolgozott lengővilla 2,0 mm-es acélból készül (a korábbi 2,3 mm helyett), új láncvédő ékesíti, az alkatrész keresztmerevítője pedig üreges. A változások összességében fontos grammokkal csökkentik a rugózatlan tömeget, sőt nagyban javítják a CB500X kezelhetőségét is, mivel az új lengővilla hosszirányban merevebb és oldalirányban rugalmasabb elődjénél.

Akárcsak az első-hátsó felfüggesztés, a fékrendszer is messze hatékonyabb, mint az eddigi modellé. Míg korábban csak egy darab 310 mm-es tárcsa és hagyományos féknyereg lassította a CB-t, a 2022-es típuson két 296 mm átmérőjű tárcsa és radiálisan rögzített, kétdugattyús Nissin féknyeregpár kapott helyet. A kisebb tárcsák alkalmazása kettős előnnyel kecsegtet, ugyanis csökkenti a rugózatlan tömeget és a fékezéshez szükséges erőt is.

Az átdolgozott, 19”-os, öntött alumínium első kerék – mely a vékonyabb küllőknek köszönhetően könnyebb lett – jelentősen mérsékeli a rugózatlan tömeget, ezáltal könnyebbé váltak az irányváltások a menetkészen is csak 199 kg-os Hondával. Mindezt megkoronázza az új, masszív első sárvédő, valamint a 17-es hátsó kerék, ám a sok-sok újítás dacára az abroncsméret változatlan: 110/80-R19 és 160/60-R17. Fontos változás, hogy a módosított súlyelosztás következtében még könnyebben irányítható a modell. A fejlesztések gyümölcse jól tetten érhető a régi és új arányokat összevetve: 48,0/52,0 helyett immáron ideálisabb, 48,7/51,3 százalék az első és hátsó tengelyre jutó terhelés mértéke. A tengelytáv továbbra is 1445 mm, a villaszög és az utánfutás 27,5°, illetve 108 mm.

Nem csoda, hogy a CB500X csak úgy vonzza a tekintetet, hiszen harcias megjelenése azt sugallja, hogy egyszerűen a „vadonra termett”. Ezt a hatást erősíti az egymáshoz harmonikusan kapcsolódó hűtőradiátor-burkolat, valamint oldal- és faridom, e három elemet a stílusos üzemanyagtartály kovácsolja egységbe. Persze az idomzat nem egyszerű formai elem, hanem a praktikumot, sokoldalúságot fokozó alkatrész, mivel a burkolat és az 1410, valamint 1445 mm-es magasságban rögzíthető plexi is azt szolgálja, hogy autópályán, nagy sebességnél is kiváló legyen az utasok időjárás-védelme. Az idomok mellett meghatározó pont a cizellált fényszóró is, ami az új, erősebb LED-fényforrás révén még látványosabbá vált, nem beszélve a feltűnő és szintén LED helyzetjelzőkről, melyek nagyban javítják a motoros láthatóságát a forgalomban.

A nyereg azért lett kimondottan karcsú, hogy terepezés közben szabadon mozoghasson a pilóta előre és hátra, s nem mellesleg csökkent a terpeszívhossz is, vagyis az alacsonyabbak könnyebben talajt érnek az ülésről. Legyen szó „városi dzsungelről” vagy igazi terepről, nagyban megkönnyíti a gyors manőverek végrehajtását, hogy a kúpos keresztmetszetű, kékesszürke acélkormány középállásból jobbra és balra 38˚-ban elfordítható.

Sokat elmond a Honda újdonságáról, hogy nyeregmagassága 830 mm és felegyenesedett üléshelyzetben vezethető, ami egyrészt kényelmes, másrészt a CB500X-ről így messze belátható a környezet, illetve a forgalom. Noha alapos modellfrissítésen esett át a motor, méretei alig változtak: hossza 2155 mm, szélessége 830 mm, teljes magassága pedig  – alaphelyzetben rögzített plexivel – 1410 mm. Nem változott a szabad hasmagasság sem, továbbra is 180 mm.

Sajátos, változó textúrájú keretbe foglalták a fokozatkijelzős, váltásokra is figyelmeztető LCD-műszeregységet, ráadásul a felkapcsolásra figyelmeztető jelzés szabadon beállítható a kijelzőn 5000 és 8750-es percenkénti fordulatszám között, 250-es lépcsőkben haladva.

A méretes üzemanyagtartály nem kevesebb, mint 17,5 liternyi benzint képes elnyelni, ami a 3,6 l/100 km-es üzemanyag-fogyasztást figyelembe véve 485 km-es hatótávolsággal kecsegtet a WMTC-mérés alapján.