Honda CBR1000RR-R Fireblade SP (2022) erőforrás és elektronika

22YM HONDA CBR1000RR-R 30TH ANNIVERSARY FIREBLADE

  • A Honda Állítható Nyomatékszabályozójának (HSTC) új szoftverét a HRC-pilóták visszajelzései alapján fejlesztették, hogy minél egyenletesebb legyen a gyorsulás
  • Az elektronikus gázmarkolat (TBW) csekélyebb ellenállású rugójának köszönhetően még pontosabban szabályozható a motor teljesítményleadása
  • Továbbfejlesztett gyorsváltó a lágyabb és gyorsabb fel-, illetve visszakapcsolásokért
  • Három menetüzemmód és további beállítási lehetőségek a teljesítmény, a motorfék, a HSTC és az Egykerekezés-gátló beállítására
  • Alapáras rajtelektronika (Start Mode)

A 2017-es CBR1000RR az első soros, négyhengeres motorkerékpár volt a Honda kínálatában, amelyhez elektronikus gázmarkolatot (TBW) társítottak a mérnökök. Ez a rendszer egyenesen a RC213V-S-ből érkezett, és az volt legfőbb feladata, hogy lineáris teljesítményleadást és precíz, természetes érzetet nyújtó gázadagolást biztosítson.

Mivel ez rendkívül fontos terület a fejlesztés során, a 2022-es modell tervezésekor is különösen nagy figyelmet fordítottak rá. Hogy a működése összhangban legyen a megnövekedett teljesítménnyel és gyorsulással, visszavették a gázmarkolat rugóellenállását, ettől még közvetlenebb lett a gázreakció és lineárisabban adagolható a teljesítmény.

Szintén a könnyebb kezelhetőséget szolgálja a továbbfejlesztett, 9 fokozatú, teljesen kikapcsolható Honda Állítható Nyomatékszabályozó (HSTC). Elődjén, a 2020-as CBR1000RR-R Fireblade SP-n már – az első és a hátsó kerék forgási sebessége közötti eltérést figyelő – sodródásszabályozóval egészítették ki a HSTC-t, hogy kiküszöböljék a hátsó kerék hirtelen kipörgését. Ez annyiban módosult a 2022-es kiadáson, hogy változott beavatkozás időzítése és a rendszer érzékenysége is, ettől még simább, ha úgy tetszik, ösztönösebb lett a működése. Hogy a lehető legtökéletesebb legyen, – többek között – a HRC-pilóták visszajelzései, tapasztalatai alapján fejlesztették a HSTC új szoftverét.

A rendszer három menetüzemmódot, valamint további beállítási lehetőségeket kínál fel a teljesítményleadás és a motorkarakterisztika megváltoztatására. A teljesítményszabályozó (Power, P) ötfokozatú, az erőforrás az 1. szinten adja le a legnagyobb motorerőt. A háromfokozatú motorfék-szabályozó (Engine Brake, EB) zárt gázállásban jut szerephez, a legnagyobb motorfék 1. szinten jelentkezik. Szintén az 1. szinten avatkozik be legerősebben az egykerekezés-gátló (Wheelie Control, W), ennek érzékenységét három lépcsőben szabályozhatja a pilóta.

Az egykerekezés-gátló nemcsak az IMU – dőlésszögre vonatkozó – adatait elemzi, hanem az első és a hátsó abroncs forgási sebességét is figyeli, hogy mindig ideális legyen a nyomatékleadás, és ne zavarjon be az első kerék elemelkedése a gyorsításokba.

A Fireblade SP-hez alapáron jár a – Start Mode-ként elnevezett – rajtelektronika. Ennél beállítható, hogy 6, 7, 8 vagy 9 ezres percenkénti főtengelyfordulatnál tiltson-e le a motor (akár nagy gázadásnál is). Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a vezető minden idegszálával a kuplungolásra, valamint a felvillanó lámpákra összpontosíthat a rajtoknál. A jövő évi változat egyik fontos újítása, hogy még kifinomultabbá vált alapfelszereltség a gyorsváltó, ennek köszönhetően rövidebb ideig szünetelteti az üzemanyag-befecskendezést, illetve váltás után kisebb terhelésváltással jár, amikor újra gyorsítani kezd a motor.