Honda CBR500R váz és felfüggesztés

22YM HONDA CBR500R
  • Vadonatúj, fordított, nagydugattyús, szeparált működésű Showa (SFF-BP) villa 41 mm-es csúszószár-átmérővel
  • Új, 296 mm-es dupla első féktárcsa kétdugattyús, radiálisan rögzített Nissin féknyergekkel
  • Alumínium lábtartó, valamint könnyebb lengővilla és első-hátsó kerék
  • Előrébb helyezett súlypont a nagyobb tapadásért
  • Új fényszóró, mely egyenesen a CBR650R-ről érkezett

A 35 mm átmérőjű acélcsövekből összeállított váz megegyezik az elődével, mivel könnyű, erős szerkezet, és tervezett rugalmassága révén – változatos minőségű útfelületen is – bőséges visszajelzést nyújt a vezetőnek. Hála a motortartóbakok alakjának, elhelyezésének, valamint a váz merevségének, nem jutnak el a zavaró rezgések a pilótáig.

Már az első métereken feltűnik, milyen nagy változást hozott a módosított első felfüggesztés. A sportosság és az első osztályú kezelhetőség érdekében ugyanis lecserélték a korábbi, hagyományos teleszkóppárt, és vadonatúj, 41 mm-es csúszószár-átmérőjű, szeparált funkciójú, nagy dugattyús (SFF-BP) Showa fordított villát építettek be a Honda mérnökei, mi több az alsó és felső villahíd is új. A villában különválasztották a funkciókat, az egyik szár a rugózásért, a másik a csillapításért felel, s a fejlesztés eredményeként kifinomultabb lett a rugózás, egyben kényelmesebbé vált a motor. Bevált recepthez nyúltak a tervezők, tudniillik a négyhengeres CBR650R is pontosan ilyen felfüggesztéssel és beállításokkal kerül a szalonokba.

Tovább fokozza a 2022-es CBR500R kezelhetőségét az új, könnyebb első és hátsó kerék, mely mostantól 6 helyett 5 darab Y-alakú küllővel tagolt. Az elöl 3,5″, hátul 4,5″ széles, 17″-os átmérőjű, öntött alumíniumfelniken 120/70 ZR17, illetve 160/60 ZR17 méretű abroncsok feszülnek.

Az alaposan átdolgozott lengővilla 2 mm-es acélból készül (a korábbi 2,3 mm helyett), új láncvédő ékesíti, az alkatrész keresztmerevítője pedig üreges. A változások összességében fontos grammokkal csökkentik a rugózatlan tömeget, sőt nagyban javítják a CB kezelhetőségét is, mivel az új lengővilla hosszirányban merevebb és oldalirányban rugalmasabb elődjénél. Ismerős lehet a nagy teljesítményű sportmotorokon már alkalmazott, egycsöves központi rugóstag is. Ez – szemben a kétcsöves, kisebb dugattyúval felszerelt csillapítóegységekkel – gyorsabb, kifinomultabb válaszokat ad az eltérő útviszonyokra, illetve kormánymozdulatokra, tetejébe hőleadása is hatékonyabb. Rugó-előfeszítése öt fokozatban állítható, és gyári hangolása tökéletesen illik az új első villáéhoz, hogy minél harmonikusabb legyen a motor viselkedése.

Akárcsak az első-hátsó felfüggesztés, a fékrendszer is messze hatásosabb, mint a korábbi CBR500R-é. Míg eddig csak egy darab 320 mm-es tárcsa és hagyományos féknyereg lassította a motort, a 2022-es modellen két 296 milliméter átmérőjű tárcsa és radiálisan rögzített, kétdugattyús Nissin féknyeregpár kapott helyet. A kisebb tárcsák alkalmazása kettős előnnyel kecsegtet, ugyanis csökkenti a rugózatlan tömeget és a fékezéshez szükséges erőt is.

Az új CBR500R menetkész tömege továbbra is 192 kg, de a módosított súlyelosztás következtében még kezesebbé vált a motor és nőtt az első abroncs tapadása. A változás jól tetten érhető a régi és új arányokat összevetve: 50,1/49,9 helyett immáron 50,7/49,3 százalék az első és hátsó tengelyre jutó terhelés mértéke. A tengelytáv továbbra is 1410 mm, a villaszög és az utánfutás 25,5°, illetve 102 mm.

Kétségtelen, hogy CBR500R legfőbb jellemzője a fürgeség, az azonnali reakciókészség. Erről árulkodik a „kilátás” is a nyeregből, hiszen a kormánycsutkákat a felső villahíd alá rögzítették, és az alacsony idom mögé bebújva harcias, sportos üléshelyzetet vesz fel a vezető. Lecserélték a gumírozott lábtartókat, így a 2022-es modellen karcsú alumínium lábtartókat találunk, melyek amellett, hogy látványosabbak, 104 g-mal kevesebbet nyomnak és elhelyezésükből fakadóan segítik a lendületes, sportos motorozást. Különleges részlet, hogy a modell kompakt első sárvédője egyenesen a CB650R-ről érkezik.

A szintén CBR650R-től örökölt, cizellált, kettős LED-fényszóró fenyegetően mered előre, és jóval nagyobb területet világít be, mint a korábbi egység, emellett a jobb láthatóságot szolgálja a nagy fényerejű LED-irányjelző. Csakúgy, mint a 2021-es modellen, fokozatkijelzős, a váltásokra is figyelmeztető LCD-műszeregységről olvashatóak le az adatok, és a felkapcsolásra figyelmeztető jelzés szabadon beállítható 5000 és 8750-es percenkénti fordulatszám között, 250-es lépcsőkben haladva.

A könnyű kezelhetőség és a kényelmes, pihentető testtartás érdekében ezúttal is csupán 785 mm magasra helyezték az ülőlapot, és nem változtak számottevően a méretadatok sem. A 2022-es CBR500R 2080 mm hosszú, 760 mm széles és 1145 mm magas, szabad hasmagassága pedig 130 mm.

A méretes üzemanyagtartály nem kevesebb, mint 17,1 liternyi benzint képes elnyelni, ami a 3,5 L/100 km-es üzemanyag-fogyasztást figyelembe véve több mint 480 km-es hatótávolsággal kecsegtet.