Honda CRF250R (Modellév: 2023)

A jelenleg is forgalmazott CRF250R minden idők legerősebb CRF250R-je. Alapját az MXGP-világbajnokságon győzedelmeskedő CRF450R 2022-es változata adja, s mivel optimalizált hengerfejet alkalmaztak a Honda mérnökei, rendkívül nyomatékos az alsó fordulatszám-tartományban. Emellett hűtését is hatékonyabbá tették tavaly, továbbá kilenctárcsás tengelykapcsolóval társított, megerősített váltót szereltek be, melynek áttételezését is módosították. A 2023-as kivitel vadonatúj, látványos grafikával érkezik, melyet a HRC megújult emblémái díszítenek. 

Bevezetés

Az MX2-es géposztály hihetetlen küzdelmeket tartogat az indulóknak. Vállat vállnak vetve harcolnak a pilóták, és a másodperc törtrésze alatt is fordulhat kocka. A legendás Honda CRF250R itt edződött és vált tökéletes fegyverré, nem csoda, hogy amatőrök és profi versenyzők egyaránt rajonganak érte. Az évtizedes fejlesztés gyümölcseként olyan platform született, amiből a lehető legtöbbet hozhatják ki a pilóták, méghozzá minden egyes körben, minden egyes méteren.

Az elmúlt 5 évben komoly változáson ment keresztül a típus. Első lépésként – a 2018-as modellévre – teljes frissítésen esett át, méghozzá a 2017-es CRF450R fejlesztését is meghatározó „Absolute Holeshot” filozófia mentén. Ez többek között hetedik generációs vázat, átdolgozott futómű-geometriát és Showa lengéscsillapítókat állított hadrendbe az elsőség megszerzése érdekében. Emellett vadonatúj, üzemmódkapcsolóval ellátott, DOHC-vezérlésű erőforrást kapott a típus, és az ergonómiát illetően is csiszoltak rajta, hogy –  krosszgép mivolta ellenére – hobbipilóták által is kényelmesen és könnyen kezelhető legyen.

Három esztendeje, mindössze egy évvel a teljes modellfrissítést követően – a tökéletesített szívó- és kipufogóoldali kialakításnak hála – még erősebbé vált az alsó fordulatszám-tartományban, nem mellesleg HRC-rajtelektronikával, továbbfejlesztett első féknyereggel és állítható helyzetű Renthal Fatbar kormánnyal szerelték fel. A 2020-as modellév újfent mérföldkőnek bizonyult, ekkor érkezett ugyanis a 2019-es CRF450R alapjaira épülő változat, melyet megnövelt középtartománybeli nyomatékkal dobott piacra a gyártó.

Erre licitált rá az elődjeinél is jóval erősebb, „The Strongest Ever” jelmondattal fémjelzett, 2022-es változat, ami új futóművének és nagyobb alsó fordulatszám-tartományban jelentkező forgatónyomatékának köszönhetően ugyancsak szintet lépett, ráadásul még masszívabb, strapabíróbb formában kerülhetett a felhasználókhoz.

Az agresszív vonalakat kiemelendő 2023-ra még ütősebb, átrajzolt, dőlt betűs HRC-emblémákkal látványosabbá varázsolt grafikát kapott a CRF250R. Ez a stílus már ismerős lehet a motorsportrajongóknak, hiszen a HRC két- és négykerekűi egy ideje már ilyen öltözékben gyűjtik a trófeákat.

Áttekintés

A 2022-es modellfrissítés nem véletlenül jelentett mérföldkövet az – amatőröknek és profiknak egyaránt ideális – CRF250R történetében. Fejlesztőmérnökei arra törekedtek, hogy olyan modell szülessen, ami a legkevésbé fárasztja a pilótát, egyszersmind lehetőséget ad számára, hogy a teljes verseny alatt tarthassa tempóját.

Ehhez természetesen a CRF450R esetében szerzett tapasztalatokat is felhasználták, s ahogy azt sejteni lehetett, a kifinomult műszaki megoldások a 250-esnél is áttörést hoztak. A 2021-es verziónál 3 teljes kilogrammal könnyebb CRF250R új vázának és lengővillájának merevségét úgy határozták meg, hogy a leggyorsabbak lehessenek a kanyarvételek, egyszersmind még könnyebben kezelhető váljon a modell. Ezt szolgálja a szűkebbre szabott futómű-geometria is, míg az emelt hasmagasság a terepképességet hivatott javítani. Mindemellett új szeleprendszert kaptak a Showa lengéscsillapítók, így hatékonyabban „vasalják ki” a bukkanókat, egyszersmind a tapadást és az irányíthatóságot is fokozzák.