Honda GL1800 Gold Wing Tour (Modellév: 2023)

Összegzés: A Honda csúcsmodelljének különleges változatát, a minden földi jóval felszerelt Gold Wing Tourt 2018-ban tetőtől talpig áttervezték a japán vállalat mérnökei. Akkor új, dupla lengőkaros első felfüggesztést kapott a motor, továbbfejlesztették a hétfokozatú DCT váltóval társított, hatdugattyús, fekvőhengeres motorját és jelentősen csökkentették tömegét. A Honda legendás túramotorja – az idei fejlesztések után – szinte változatlan formában, de háromféle új fényezéssel lesz elérhető 2023-ban. Továbbra is csupa jövőbe mutató részletmegoldás kényezteti az utasokat, ilyen például a 7″-os, Android Auto™- és Apple CarPlay™-kompatibilis TFT-műszeregység, a giroszkopikus iránytűn alapuló navigáció, az elektromos mozgatású szélvédő, az intelligens Smart Key központizárrendszer, a négy menetüzemmódot felkínáló motorvezérlés, a Honda Állítható Nyomatékszabályozó (HSTC), a Hegymeneti Asszisztens és a hatfokozatú, hagyományos, hatfokozatú vagy a hétfokozatú DCT váltó. 

A 2023-as Gold Wing Tour még látványosabb elődeinél, tekintve, hogy két új, vonzó színösszeállításban jelenik meg, és az sem mellékes, hogy a vezetőt rendkívül gyorsan és egyértelműen figyelmeztető abroncsnyomás-ellenőrző rendszerrel (TPMS) kerül a szalonokba.

Bevezetés

A Honda Gold Wing már a 999 cm3-es ősmodell 1975-ös bemutatkozásakor ikonná vált, s azóta is az utazómotorok legjobbjaként tekinthetünk rá. Több évtizedes pályafutása során mérete és összlökettérfogata is folyamatosan nőtt, egyúttal luxus, minőség és kényelem terén is évről évre egyre magasabbra tette a lécet.

Tekintettel a változó felhasználói igényekre és az átalakuló motorkerékpár-piacra, a fejlesztőcsapat 2017-ben teljesen újragondolta a típus koncepcióját, és a vásárlói igények változására reagálva új irányba kormányozta az ikonikus zászlóshajót. A GL 1800 Gold Wing[1]* és Gold Wing Tour karcsú, könnyű és elképesztően fordulékony jármű lett, ami – fiatal pilótáknak is – lenyűgöző vezetési élményt nyújt, nem mellesleg olyan technikai ínyencségekkel büszkélkedhet, mint például a hatos, manuális egység helyett választható, hétfokozatú DCT váltó.

A fejlesztések gyümölcseként a Gold Wing Tour a motorosok jóval szélesebb táborának ideális, mint a kifutó nemzedék, különösképp, hogy 2019-ben még kifinomultabbá tették a mérnökök. A menetkomfort és a manőverezhetőség is számottevően javult, hogy még könnyebben kiaknázható legyen a hathengeres boxermotor teljesítménye. Emellett átalakították az utaskapaszkodót, valamint alapáras lett a LED-ködfényszóró.

A 2021-es modellév vadonatúj audio- és hangszórórendszert, fényezéseket hozott, nőtt a csomagtér mérete, illetve még kényelmesebbé vált az utasülés. Akárcsak a korábbi modellfrissítések után, 2023-ban is új fényezésekkel jelenik meg a modell, melyek még csábítóbbá teszik a Gold Wing Tourt.

Áttekintés

A 2018-as modellfrissítéskor új erőforrást és vázat kapott a Gold Wing Tour, így sokkal kompaktabb lett. Ráadásul az új építésmódnak hála az ülés is előrébb kerülhetett némileg, ezáltal irányhatóság és kényelem terén is nagyot fejlődött a típus. Az alumínium hídváz tervezése a dupla lengőkaros első futóműtől indult, ez a – nagyobb rugóutat és merevséget, valamint kifinomultabb csillapítást, precízebb irányítást és kisebb súrlódási veszteséget garantáló – konstrukció tette ugyanis lehetővé, hogy előrébb kerüljön az erőforrás és a nyereg. A csillapítás jellege természetesen elektronikus szabályozású.

A hathengeres, optimalizált, 24 szelepes boxermotor finoman szólva magával ragadó jelenség, teljesítménye és lavinaként zúduló forgatónyomatéka egyaránt függőséget okoz. Barátságos habitusát nemcsak a 2018-ban bevezetett elektronikus gázmarkolatnak (Throttle By Wire, TBW) köszönheti, hanem a négyállású, TOUR, SPORT, ECON és RAIN programokat felkínáló üzemmódkapcsolónak is, ami a kettős, kombinált fékrendszer (ti. Dual Combined Brake System, D-CBS) működésének jellegét is meghatározza. Szintúgy roppant hasznos a Hegymeneti Asszisztens (HSA) és az üzemanyag-fogyasztást mérsékelő Alapjárat-leállító Rendszer (start&stop), akárcsak a hátsó kerék tapadásáról gondoskodó Honda Állítható Nyomatékszabályozó (HSTC).

Az is a Gold Wing Tour kiválóságáról árulkodik, hogy a hatfokozatú lábváltó helyett hétfokozatú, dupla kuplungos automatikus váltót (DCT) is kérhetnek a vásárlók. A DCT egység kuplungérzete és váltási sebessége éppúgy az aktív menetüzemmódhoz igazodik, miként az is, hogy milyen fordulatszámon kapcsol fel és le az erőátvitel. Mindezt elektromos üzemű, előre- és hátragurulást segítő sétafunkcióval egészítették ki, míg a hagyományos váltóval felszerelt változatnál úgy működik a tolatás, mint korábban, azaz elektromotor könnyíti meg a pilóta dolgát.

A technikai fejlesztések hatására a Gold Wing Tour nyújtotta szabadságérzet semmihez nem fogható – a vezetési élményt, a teljesítményt és a stílust illetően is abszolút egyedülálló a modell. A stílusos, aerodinamikailag hatékony idomzat és az elektromos mozgatású szélvédő páratlan időjárás-védelmet szavatol, a gondosan formázott, műbőr és velúrborítású luxusnyergek pedig az egész napos motorozásokat is kényelmessé teszik. A gondosan kialakított, ideális szögben rögzített háttámla szintén azt szolgálja, hogy még kényelmesebb legyen az utazás a Gold Wing Tour nyergében. Kis tömegű, kiváló minőségű audiorendszer felel az utánozhatatlan zenei aláfestésért, s nem maradt ki a csomagból az intelligens kulcs (Smart Key), az Apple CarPlay™ és az Android Auto™ alkalmazás, valamint a Bluetooth-kapcsolatra alkalmas műszeregység sem. A 2023-as Gold Wing Tour felszereltsége az új gumiabroncsnyomás-ellenőrző rendszerrel bővül (TPMS), mely egyértelmű és feltűnő jelzéssel figyelmezteti a vezetőt, ha szökik a levegő az abroncsból.

A GL1800 Gold Wing Tour 2023-es változata az alábbi színekben elérhető:

**ÚJ**Graphite Black (barnára festett motorburkolatokkal)

**ÚJ** Beta Silver Metallic-Iridium Grey Metallic

Pearl Glare White

A 2023-as GL1800 Gold Wing Tour manuális váltóval felszerelt változata kizárólag az **ÚJ** Graphite Black fényezéssel és barnára festett motorburkolatokkal kapható.