• Egyéb

Honda Jazz 1.5 i-VTEC átfogó menetbiztonsági csomagot kapott fejlett kiegészítőkkel

 

  • Minden új Jazzhez alapáron jár a – kis sebességű balesetek elkerülését segítő – City-Brake Aktív Városi Fékrendszer
  • A Fejlett Vezetéstámogató Rendszer öt aktív menetbiztonsági eszközt foglal magában
  • A Fejlett Kompatibilitású Tervezés (Advanced Compatibility Engineering™) kiváló passzív biztonságot garantál

 

Akárcsak minden Európában eladott új Honda modell, a Jazz is aktív és passzív, prémium menetbiztonsági eszközök teljes garmadáját sorakoztatja fel. Ezek segítenek megelőzni a baleseteket és még könnyebbé teszik a jármű kezelését.

 

Minden európai Jazzhez alapáron jár a Honda által fejlesztett City-Brake Aktív Városi Fékrendszer. Ezt az eszközt arra tervezték, hogy segítsen elkerülni a kis sebességnél elforduló baleseteket, illetve hogy ha elkerülhetetlen az ütközés, csökkentse annak mértékét. A rendszer lézerradarokkal pásztázza az utat, és automatikusan lassít, ha veszélyhelyzetet érzékel. A berendezést úgy tervezték, hogy 32 km/órás sebességig működjön. Ha veszélyhelyzetet érzékel, először vizuális és hangjelekkel figyelmezteti a vezetőt, s óvatosan fékez, majd automatikusan állóra lassítja az autót.

 

A Honda által kidolgozott menetbiztonsági eszközök a Fejlett Vezetéstámogató Rendszer részeként kerülnek a modellbe. Az összeállítás extraként rendelhető a CVT váltós alapmodellhez, és szériatartozék a közepes, illetve magas felszereltségi szinteken. Az az alábbiakat tartalmazza: Ráfutásos Ütközésre Figyelmeztető Rendszer, Közúti Jelzőtáblákat Felismerő Rendszer, Intelligens Sebességhatároló, Sávelhagyásra Figyelmeztető Rendszer és Automatikus Távolsági Fényszóró.

 

Ráfutásos Ütközésre Figyelmeztető Rendszer

A Ráfutásos Ütközésre Figyelmeztető Rendszer a többcélú kamerát használja, feladata, hogy érzékelje a Jazz útjába kerülő akadályokat (pl. autó vagy tehergépkocsi) és magát az ütközés veszélyét. A rendszer 15 km/órás sebességtől lép működésbe, és veszélyes helyzetekben vizuális, valamint hangjelekkel figyelmezteti a vezetőt. A biztonságosnak ítélt távolságot a sofőr állíthatja be, és akár ki is kapcsolhatja a rendszert, ha nem tart igényt szolgálataira.

 

Közúti Jelzőtáblákat Felismerő Rendszer

A Közúti Jelzőtáblákat Felismerő Rendszer a többcélú kamera felvételeit elemzi, s ha menet közben táblát érzékel, automatikusan felismeri és megjeleníti az i-MID kijelzőjén, mihelyst az autó elhalad mellette.

 

A rendszer a kör alakú, sebességkorlátozó és az előzést tiltó táblákat ismeri fel, és egy időben két táblát képes a kijelzőre rajzolni. A jobb oldali a sebességhatárokat, a bal a behajaz előzést tiltó jelzéseket is mutatja, és adott esetben a plusz információkat is megjeleníti, beleértve többek között az időjárási viszonyokra vonatkozó jelzéseket.

 

Intelligens Sebességhatároló

Az Intelligens Sebességhatároló két – egymástól amúgy független – menetbiztonsági eszközt, az Állítható Sebességhatárolót és a Közúti Jelzőtáblákat Felismerő Rendszert kombinálja a balesetek elkerülése érdekében.

 

Az európai Hondákhoz alapáron kínált Állítható Sebességhatároló lehetőséget nyújt, hogy a vezető maga határozza meg az autó végsebességét, a Közúti Jelzőtáblákat Felismerő Rendszer pedig az adott útszakaszon érvényes sebességhatárt képes kikalkulálni. Az Intelligens Sebességhatároló ez utóbbi információ alapján állítja be a végsebességet, azaz ha a vezető aktiválja, gyorshajtás esetén a Jazz automatikusan a megengedett legnagyobb sebességre lassít. Emellett villogó fényekkel és jellegzetes hangjelekkel figyelmezteti a vezetőt, ha több mint 3 km/órával túllépi az érvényes sebességhatárt. Ilyenkor hiába a gázadás – kivétel, ha teljesen lenyomja a gázpedált – az autó nem gyorsít a megengedettnél nagyobb tempóra, ha csak nem jön egy újabb tábla, ami erősebb iramot enged. Ebben a pillanatban azonnal frissít a rendszer, és engedélyezi, hogy az adott sebességig gyorsítson a jármű. A rendszert természetesen bármikor kikapcsolhatja a vezető.

 

Sávelhagyásra Figyelmeztető Rendszer

A Sávelhagyásra Figyelmeztető Rendszer a többcélú kamerával pásztázza az utat, illetve az útburkolati jeleket. Ha úgy érzékeli, hogy a vezető irányjelzés nélkül készül elhagyni az aktuális sávot, vizuális és hangjelekkel figyelmezteti. A rendszert természetesen bármikor kikapcsolhatja a vezető.

 

Automatikus Távolsági Fényszóró

A fényszórók 40 km/órától használhatók automatikus üzemmódban. Ilyenkor a rendszer érzékeli az ellentétes irányú forgalmat (személy- és teherautó, motorkerékpár, bicikli), valamint az utolért, illetve követett járműveket, s önműködően le- és felkapcsolja a távolsági fényszórókat, hogy ne zavarja a többi közlekedőt. A rendszert természetesen bármikor kikapcsolhatja a vezető.

 

Karosszériába integrált passzív biztonsági eszközök

Minden új Jazz a Honda által kidolgozott, kiváló passzív menetbiztonságot és ütközésvédelmet nyújtó Fejlett Kompatibilitású Karosszériaszerkezetre épül (Advanced Compatibility Engineering™ – ACE™), ami hatékonyan óvja a bent ülőket egy esetleges ütközés során.

 

A kocsitest struktúrája elosztja, illetve elvezeti az utastér irányából az ütközések során keletkező energiát, jelentősen csökkentve a kabinra jutó terhelést, valamint az utasok sérülésének kockázatát egy esetleges frontális karambol során. Az ACE™ az alá- és ráfutásos balesetek során is véd, függetlenül attól, hogy kisebb vagy nagyobb méretű járművel ütközik a Jazz.

 

Minden Európában eladott Jazzhez hat légzsák alapfelszereltségként jár, így az utasok maximális védelmet élvezhetnek. Az első, oldalsó és az – utastér teljes hosszában felfúvódó – függönylégzsákokat intelligens elektronika vezéreli, amik csak akkor nyílnak ki, ha valóban szükség van rájuk.

 

Az új Jazz fejlesztésénél teljes menetbiztonságra törekedtek a mérnökök, lelkiismeretességükről árulkodik, hogy a modell 2015-ben ötcsillagos minősítést szerzett az Euro NCAP töréstesztjén.