Honda ST125 Dax

Összegzés: 

Több mint négy évtized után visszatér a legendás Honda Dax és csatlakozik a márka másik két ikonjához, a Monkey-hoz és az MSX125 Gromhoz. A korhű megjelenésű motor remek úttartását préselt acélváz, 12″-os kerékgarnitúra és 31 mm-es csúszószár-átmérőjű, fordított teleszkóppár garantálja, gyorsításáért pedig léghűtésű, SOHC-vezérlésű, kétszelepes egyhengeres felel. Hogy a pilótának ne kelljen kuplungolással bajlódnia, a mérnökök röpsúlyos tengelykapcsolót társítottak a négyfokozatú sebességváltóhoz, nagyban megkönnyítve ezzel a típus irányítását. A Dax kortalan, ezer közül is felismerhető sziluettje már messziről hirdeti, hogy ez bizony a Honda népszerű modellcsaládjának legújabb sarja, ám bármennyire is hiteles, korhű az összkép, nem hiányzik róla a mindennapi közlekedést megkönnyítő, modern LED-világítás és a negatív szedésű LCD-műszeregység sem. Formatervének hangsúlyos eleme a stílusos utaskapaszkodó, melyet a hatvanas években született elődök alkatrészeiről mintáztak.

Bevezetés

A Honda zsebrakétáinak közös vonása, hogy a fiatalabb és idősebb motorosok szívét egyaránt megdobogtatják. Remek példa erre az új Monkey 125, hiszen a retró stílusú apróság nyergében újra átélhetjük a hetvenes évek hangulatát, de a korosodó masinákra jellemző műszaki gondok nélkül. Ez tehát egy modern, minden igényt kielégítő, mégis nosztalgikus gép, vagyis a kezdők és újrakezdők is ideális társra lelhetnek benne. A minimotor-kategória másik tagja, az MSX125 szokatlan, formabontó megjelenésű és könnyen átépíthető, így nem meglepő, hogy nem csak az Y-generáció tagjai rajonganak érte, hanem a Gromot  a paddockban használó autó- és motorversenyzők is.

Idén újabb típus csatlakozik a Monkey-hoz és az MSX-hez, nevezetesen az új ST125 Dax, mely az 1969-es ős[1] szellemiségében született, de friss fejlesztésű vázra, valamint erőforrásra épül, az üléshelyzet pedig rendkívül kényelmes és pihentető a vezetőnek, illetve az utasnak. Ez a népszerű modell jó ideje hiányzik már az európai piacról, ugyanis közvetlen elődjét, az ST50 Daxot csak 1995 és 2003 között, kizárólag Japánban forgalmazták. Mivel a két másik minimotor kimondottan sikeres lett Európában, nem volt kérdéses, hogy előbb-utóbb a bájos ST125 Dax is visszatér az öreg kontinensre.

Tagadhatatlan, hogy az új Daxszal elsősorban az olyan középkorú vásárlókat célozzák meg, akiknek anno volt ilyen Hondájuk és jó szívvel gondolnak vissza a remek kis gépre. Persze azt se feledjük, hogy a fiataloknak is bejönnek a retró stílusú gépek, különösen, ha ilyen hiteles megjelenésűek, mint például a Dax! Tulajdonképpen ez a hitelesség emeli ki a típust az átlagos klasszikusok közül, hiszen ikonikus, T-alakú vázával ezer közül is felismerhető. Innen ered a neve is: a nyereg alatt futó, nyújtott váz és a két mindössze 12″-os kerék olyan benyomást kelt a szemlélőben, mintha egy tacskó (németül dachshund, illetve daxhund) ihlette volna a tervezőket, de hívhatnánk Sausage Dognak is, ahogy brit nyelvterületen emlegetik a népszerű kutyafajtát.

Egy szó, mint száz, különleges, praktikus és rendkívül szórakoztató – ilyen a jól ismert és újra elérhető Honda Dax.

Áttekintés

Kétségtelen, hogy a Dax sikere az egyszerűségében rejlik. Nagy szilárdságú acélváza magában foglalja az üzemanyagtartályt és fokozza a motor stabilitását. Ez utóbbi a fordított, 31 mm-es csúszószár-átmérőjű első villáról és a kétoldali hátsó rugóstagról is elmondható, miként a 12″-os felniken feszülő, ballonos abroncsokról is megkönnyítik az előrejutást. Hogy a Dax erőteljes fékezés közben is könnyen irányítható legyen, ABS felügyeli az első és a hátsó tárcsafék működését.

A városi közlekedés pont olyan egyszerű vele, mint egy robogóval, elvégre kiforrott, 124 cm3-es, SOHC-vezérlésű, léghűtésű erőforrása rendkívül barátságos teljesítményleadású, meglepően keveset fogyaszt és röpsúlyos erőátvitelének köszönhetően nincs szükség kuplungkarra. Gyorsítás közben tehát csak a gázt kell húzni, és akárcsak egy nagymotoron, lábbal kapcsolgatható a négyfokozatú váltó.

Szintén a nagymotorokat idézi, hogy a Dax minden fényforrása LED, illetve, hogy a műszeregységként szolgáló, kerek LCD-n minden fontos adat megjelenik a pilóta előtt. Természetesen nem maradhatott le a típus védjegyének számító, krómozott utaskapaszkodó sem – ez szakasztott mása az 1969-es ősön látott alkatrésznek.

A 2023. modellévű Daxot az alábbi színekben rendelhetik meg a vásárlók:

Pearl Nebula Red (gyöngyházpiros)

Pearl Cadet Grey (gyöngyházszürke)