Hoppá! Új műfajban keres kihívásokat a Lexus
A japán Super GT bajnokságban aratott lehengerlő sikere után régi-új motorsport-kihívásokat keres a Lexus.
Az autóversenyzésről legtöbbünknek a Forma-1 jut eszébe – nem úgy Japánban, ahol a Super GT bajnokság legalább annyi nézőt vonz a képernyők elé. Talán nem véletlenül, hiszen a jövőre 25. évébe lépő túraautó-bajnokság felső osztályában, a GT500 kategóriában a legnagyobb hazai gyártók uralják a mezőnyt; a megjelenésükben a közúti modellekre emlékeztető versenyautók a Le Mans-i prototípus géposztályhoz mérhető, nyaktörő tempót futnak.
Ebben a kategóriában idén Nick Cassidy és Ryo Hirakawa, a Keeper TOM’S* Lexus csapat versenyzői győzedelmeskedtek, méghozzá minden idők legfiatalabb bajnokaiként. Ez azonban még nem minden: a végső értékelésben az első hat hely közül ötöt Lexus kupéval versenyző csapatok szereztek meg!
Joggal mondhatná tehát bárki, hogy a Lexusnak nem maradt bizonyítanivalója a versenypályán. A márka sportrészlegének vezetői azonban nem így gondolják, és miután Japánt meghódították, új kihívások után néztek.
Bár a végső szót még nem mondták ki, minden jel arra utal, hogy a Lexus visszatérhet abba az észak-amerikai Daytona Prototype programba, amelyből tíz évvel ezelőtt háromszoros nemzeti bajnokként köszönt el. Többen is tudni vélik, hogy a tucatnyi észak-amerikai motorsport-bajnokságot szervező IMSA (International Motor Sports Association) GT3 kategóriájában jelenleg is versenyző RC F versenyautók mellett, azoktól teljesen függetlenül, az IMSA királykategóriájába, a Daytona Prototype international bajnokságba is benevezne a Lexus.
Ha jóváhagyják a programot, a versenyautót a Toyota Racing Development (TRD) fejlesztheti ki. A bajnokság szabályrendszere szerint a korábbi csővázas konstrukciók helyébe homologizált LMP2 vázra épülő, V8-as motorral szerelt versenyautók léptek.
A márkák nem indítanak gyári csapatokat, hanem magánistállók beszállítóiként vesznek részt a versenyben – úgy tudni, a Toyota máris tárgyalásban van több érdeklődő csapattal.
A Lexus észak-amerikai motorsport-tevékenységeiért felelős igazgatója, Mark Egger egyelőre nem kommentálta a versenyprogram esetleges bővítését, ám annyit elárult, hogy bármely ilyen jellegű döntésnek a Toyota Motor Corporation felső vezetésében kell megszületnie. Annak fényében pedig, hogy Akio Toyoda elnök közismerten személyes küldetésének tekinti a Toyota csoport visszatérését a motorsport világába, nem alaptalanul bízunk abban, hogy hamarosan a nemzetközi autóversenyzés egy újabb meghatározó szériájában tűnhet fel a Lexus orsó alakú hűtőmaszkja.
* A TOM’S a Tachi Oiwa Motor Sport tuningműhely, illetve a Toyota és a Lexus gyári támogatását élvező versenyistálló nevének rövidítése. A Nobuhide Tachi és Kiyoshi Oiwa által alapított és vezetett műhely számos utcai autó átalakítása mellett a Super GT bajnokságban részt vevő Lexus versenyautók építéséért is felel.