Hybrid, plug-in hybrid, elektromos autó – mi a különbség?

Az elmúlt évtized az elektronikus autók évtizede. Miután Elon Musk cége, a Tesla sikerrel oldott meg korábban megoldhatatlannak vélt problémákat, a szegmens robbanásszerű fejlődésnek indult. Ma már a hybridektől a tisztán elektromos meghajtású gépjárművekig számos kategória közül választhatunk. Mik ezek a típusok, és mit érdemes tudni róluk? Cikkünkben röviden szót ejtünk az elektromos autók felemelkedéséről, előnyeiről és hátrányairól, majd kitérünk a különféle típusok jellemzőire.

Az elektromos autók felemelkedése

Az elektromos autók felemelkedése mögött több dolog áll. Az első a szénhidrogén-készletek végessége. Mindenki tudja, hogy előbb-utóbb elfogy a kőolaj és a földgáz. A másik fő ok a környezetvédelmi tudatosság erősödése. Az üvegházhatás visszafogása érdekében az országok csökkenteni akarják a CO2-kibocsátásukat. A belső égésű motorokra így egyre szigorúbb szabályozások vonatkoznak. Főleg Európában. Az elektromos autók ugyanis megújuló áramforrásokból származó árammal is üzemeltethetők. A mostani cél az, hogy néhány évtizeden belül kiváltsák a robbanómotoros járműveket.

Az elektromos autók előnyei és hátrányai

Mielőtt kitérnénk a konkrét kategóriákra, röviden összefoglaljuk a hagyományos elektromos autók előnyeit és hátrányait a robbanómotoros autókhoz hasonlítva.

Előnyök

  • A környezetbarát működtetés lehetősége. Az elektromos autók működtethetők tiszta forrásból származó árammal.
  • Alacsonyabb működtetési költségek. Az akkumulátorok feltöltésére használt áram jóval olcsóbb, mint a hagyományos üzemanyagok.
  • Kevesebb alkatrész, alacsonyabb szervizköltségek. A robbanómotorok nagyon összetett, relatíve sok javításra szoruló masinák. Ehhez hozzájön még a váltó is, amely szintén könnyen meghibásodhat. Egy elektromos autó motorja sokkal egyszerűbb, és emiatt nehezebben romlik el.
  • Otthon is tölthető. Nem kell útba ejteni a benzinkutat, elég, ha rácsatlakoztatjuk az otthoni töltőre, miután hazaértünk.
  • Zéró kibocsátás közlekedés közben. Mivel az autó maga nem bocsát ki semmilyen szennyezőanyagot, nem járul hozzá a szmoghoz, és nem rontja a városok levegőminőségét.

Hátrányok

  • Hatótáv. Az akkumulátorok fejlettségi szintje még elmarad a kívánatostól. A legjobb elektromos autók alkalmasak 4-500 kilométer megtételére. De sokaknak ez még kevés. Főleg úgy, hogy Magyarországon még van hova fejlődnie az elektromos töltőállomások hálózatának.
  • Ár. A hagyományos elektromos autók jóval drágábbak, mint robbanómotoros társaik.
  • A tiszta árammal való ellátás problémái. Az európai országok többségében nehéz „tiszta” árammal tölteni az autókat. Azzal pedig, hogy egy elektromos autót gázerőműben előállított árammal hajtunk, nem biztos, hogy beljebb vagyunk környezetvédelmi szempontból. A környezetterhelést csökkentő előnyök kiaknázásához a gyártást és az áramtermelést is környezetbaráttá kell tenni.
  • A töltők túlterhelhetik az elektromos hálózatokat. Ahol sok elektromos autót töltenek, kibukhat, hogy a legtöbb város elektromos hálózata nincs felkészülve ekkora terhelésre.

Az elektromos autók típusai

Bár a szakemberek csak a tisztán elektromos meghajtású autókat nevezik elektromos autónak, meg kell említeni, hogy a köznyelv az alábbi típusok mindegyikét elektromos autónak nevezi (pontatlanul).

1. Hybrid autók (HEV – Hybrid Electric Vehicle)

A hybridek alapvetően robbanómotoros autók (legtöbbször benzinesek). A beléjük szerelt villanymotor csak kiegészítő funkciót lát el. Egy hybrid autó fékezéskor visszanyeri a hagyományos autóknál elveszett energiát. Lényegében van bennük egy generátor, ami a forgó kerekek mozgási energiájából elektromos áramot termel. Az árammal feltölti a kisméretű akkumulátort, ami segít a belső égésű motornak elinduláskor és gyorsításkor. Így a hybridek kevesebbet fogyasztanak. Külső áramforrásból nem lehet tölteni őket, és az akkumulátor maximum néhány kilométerre elegendő áramot képes tárolni.

2. Plug-in hybrid autók / konnektoros hybridek (PHEV – Plug-in Hybrid Electric Vehicle)

A plug-in hybridekben már nagyobb akkumulátor van. Ezek az autók teljes értékű elektromos autók, amelyeket városi vagy elővárosi közlekedésre terveztek. A hybridekkel szemben kívülről, kábellel is tölthetők. Az akkumulátor általában 20-50 km-es hatótávot biztosít. Optimális esetben keverten használják őket. A városi közlekedéshez a közlekedés során nem szennyező elektromos motor használata az ideális. Országúti közlekedéshez pedig ott van a robbanómotor, így akármekkora távolságra eljuthatunk.

3. Hatótáv-növelt elektromos autó (REEV – Range Extended Electric Vehicle)

A hatótáv-növelt elektromos autók a plug-in hybridek inverzei. Alapvetően elektromos meghajtásúak, emellé rendelkeznek egy kisméretű robbanómotorral. Így kiélvezhetjük az elektromos motor nyújtotta előnyöket, anélkül, hogy aggódnunk kéne a hatótáv miatt. Általában 100-150 km-t meg lehet velük tenni töltés nélkül. Utána pedig a benzines motorral fejlesztett árammal folytathatjuk az utat. A REEV-ek hátránya, hogy a plusz motor miatt drágábbak. Illetve a robbanómotor miatt több alkatrésszel rendelkeznek, így könnyebben meghibásodnak, mint tisztán elektromos társaik.

4. Tisztán elektromos autók (BEV – Battery Electric Vehicle)

A tisztán elektromos autókban csak villanymotor van. A bevezetőben felsorolt előnyök és hátrányok rájuk teljes mértékben jellemzőek rájuk. Magyarországon magas áruknak, illetve a fejlesztésre szoruló töltőhálózat miatt még nem túl népszerűek. Ezzel együtt Norvégiában például az eladott autók jó része elektromos modell.

Mi a Schiller Autó Családnál a hagyományos robbanómotoros autóktól kezdve az elektromos autók különféle típusaiig minden kategóriában forgalmazunk autót. Hiszünk az új technológiák nyújtotta lehetőségekben, ezért igyekszünk minél előbb bővíteni kínálatunkat, amint megjelenik egy-egy új autó vagy technológia. Kapható nálunk például a Toyota tisztán elektromos SUV-ja, a bZ4X, amely 450 kilométeres hatótávjával remek használhatóságot biztosít. De hybrid és plug-in hybrid autókból is széles választékkal rendelkezünk. Érdemes körbenézni!

schiller.hu