A Hyundai meghirdette a szoftver alapú járművek bevezetésének ütemtervét

A Hyundai Motor Group az „Unlock the Software Age” globális fórumon hirdette meg a szoftver definiálta járművek bevezetésének ütemtervét

  • A Hyundai Motor Group (a továbbiakban: Csoport) újraértelmezi az ügyfélélmény fogalmát, és a folyamatosan fejlődő szoftvertechnológiák révén a mobilitás eddig ismeretlen korszakát vezeti be.
  • A Csoport 2025-re minden típusához biztosítja a vezeték nélküli (OTA) szoftverfrissítés lehetőségét, amivel bármikor, a világ összes piacán növelhető a járművek teljesítménye és funkcionalitása, így azok folyamatosan naprakészek maradhatnak, és a lehető legjobb formájukat nyújthatják
  • A várakozások szerint 2025-re világszerte mintegy 20 millió gépkocsit regisztrálnak a Csoport hálózatba kapcsolt járműszolgáltatásaira (Connected Car Services, CCS)
  • Az autóiparban élen járó, házon belül fejlesztett csatlakoztatott gépkocsi operációs rendszer (Connected Car Operating System, ccOS) személyre szabott szolgáltatásokat és villámgyors adatfeldolgozást kínál majd az ügyfeleknek
  • A különböző iparágakkal – a logisztikától a vendéglátásig, a turizmustól a szórakoztató iparig – létesített, adatalapú platform együttműködések egy nyitott ökoszisztémát teremtenek, és paradigmaváltást idéznek elő a mobilitás terén
  • A folyamatosan frissíthető szoftverek sokrétű, stabil bevételi forrást biztosítanak, garantálva ezzel, hogy az ügyféljárművek funkcionalitása és szolgáltatásai mindig naprakészek legyenek.
  • A platform szabványosítása a költségek és a fejlesztési idő csökkentése révén javítja a jövedelmezőséget.
  • A hardver- és szoftvertechnológiák kombinálása jelentős mértékben erősíti a Csoport képességeit, és megszilárdítja a jövő globális mobilitásának a meghatározása terén betöltött, vezető pozícióját.
  • Az új globális szoftver-központ feladata a szoftver definiálta mobilitási eszközök és megoldások fejlesztése, amellyel a járműpiacon túltekintve belépünk a mobilitási és logisztikai piacokra
  • 2030-ig 18 billió koreai won (kb. 5622 milliárd Ft) összértékű beruházással fejlesztik a globális szoftverközpont, valamint a kutatás-fejlesztési központ működését, megteremtve az SDV-fejlesztést támogató szoftveres képességeket

A Hyundai Motor Group (a továbbiakban: Csoport) a mai napon ismertette azon új globális stratégiáját, amelynek keretében 2025-re minden járművét szoftver definiálta járművé (Software Defined Vehicles, SDV) alakítja át. Az iparágban előzmények nélküli kezdeményezés, amelyet a Csoport Unlock the Software Age elnevezésű globális online fórumának keretében jelentettek be, a mobilitásnak egy korábban ismeretlen korszakába vezeti át a Csoportot, ahol az ügyfelek a távolból, szabadon frissíthetik járműveik teljesítményét és funkcionalitását – bármikor és bárhol.

A Csoport emellett arra vonatkozó terveit is ismertette, hogy a jármű egész élettartamára vetítve újraértelmezze az ügyfélélmény fogalmát, és a folyamatosan fejlődő szoftver-technológia révén a mobilitás új korszakát teremtse meg.

A Hyundai Motor Group folyamatosan fejlődő mobilitási és szoftver-technológiája jóvoltából minden modell – a már megvásárolt járművek is – minden pillanatban teljes mértékben napra kész funkcionalitással bírjon. Ennek jóvoltából a jármű összes szolgáltatását – beleértve a biztonsági, kényelmi, online kapcsolódási, vagyonvédelmi, valamint menetdinamikai rendszereket – vezeték nélküli (OTA) szoftverfrissítésen keresztül lehessen aktualizálni. 2025-re a Csoport új generációs elektromos jármű (EV) platformjára, integrált vezérlésre, valamint házon belül fejlesztett, hálózatba kapcsolt („csatlakoztatott”) gépkocsi operációs rendszerre (Connected Car Operating System, ccOS) épülő összes gépjármű képes lesz arra, hogy vezeték nélküli kapcsolaton keresztül (OTA) fogadja a szoftverfrissítéseket.

A várakozások szerint 2025-re világszerte 20 millió járművet regisztrálnak a Csoport csatlakoztatott jármű szolgáltatásaira. A csatlakoztatott, élvonalbeli telekommunikációs képességekkel felvértezett járművek korábban elképzelhetetlen értéket és lehetőségeket biztosítanak az ügyfelek számára, különböző személyre szabott szolgáltatások – pl. szoftver-előfizetések – mellett.

Ezen túlmenően a csatlakoztatott járművekből származó adatok összekapcsolhatók lesznek a Csoport egyéb, jövőbeli mobilitási megoldásaival, a meghatározott célfeladatokra fejlesztett járművektől (PBV) kezdve a fejlett légi közlekedési eszközökön (AAM) át a robottaxikig és robotokig. Az új adat platform létrehozása lehetővé teszi, hogy a jármű életciklusa során generált különböző adatokat hálózatba kapcsolva és feldolgozva innovatív szolgáltatásokat dolgozzunk ki és biztosítsunk ügyfeleink számára; továbbá elősegíti, hogy a legváltozatosabb iparágakkal – a logisztikától a vendéglátásig – együttműködve egy új, nyílt ökoszisztémát teremtsünk.

A Csoport ezen túlmenően jelentős szoftver-technológiai beruházásokkal segíti elő a hardver- és szoftver-technológiák integrációját, tökéletesítve és házon belül hozva mobilitás-technológiai képességeit. 2030-ra a Csoport összesen 18 billió koreai won (kb. 5622 milliárd Ft) értékű beruházást tervez ezen a téren, beleértve egy olyan új globális szoftverközpont létrehozását, amely megerősíti a cégcsoport szoftveres képességeit, és felgyorsítja a szoftver definiálta járművek (SDV) fejlesztését.

„Azáltal, hogy 2025-re összes járművünket szoftver definiálta járművé alakítjuk át, a Hyundai Motor Group teljes mértékben újraértelmezi az automobil fogalmát, és az élen járva vezeti át a társadalmat a mobilitás egy soha nem látott korszakába.” – mondta Chung Kook Park, a Hyundai Motor Group elnöke, a vállalat kutatás-fejlesztési részlegének igazgatója. „Azáltal, hogy előre mutató járműveinket felvértezzük a szoftver alapú fejlődés képességével, lehetővé tesszük ügyfeleink számára, hogy járműveiket azok megvásárlását követően is folyamatosan a legújabb funkciókkal, szolgáltatásokkal és technológiákkal szerelhessék fel.”

Vezeték nélküli (OTA) szoftverfrissítés a Csoport minden járműve számára 2025-re

2023-tól kezdődően a Hyundai Motor Group összes, újonnan bevezetett típusa alkalmas lesz a vezeték nélküli (OTA) szoftverfrissítések fogadására, így az ügyfelek folyamatosan napra készen tarthatják járműveiket. Ez a változás az elektromos modellek mellett a belső égésű motorral szerelt gépkocsikra is vonatkozik. 2025-re pedig a Csoport világszerte, minden piaci szegmensben értékesített összes gépkocsiját szoftver definiálta járművé alakítjuk át.

Az ügyfelek innentől kezdve bárhol és bármikor képesek lesznek a távolból frissíteni járműveik teljesítményét és funkcionalitását, anélkül, hogy fe kellene keresniük egy márkaszervizt. A folyamatos frissítés lehetősége pedig a járművek értéktartását is jelentősen javítja. A Csoport először 2021-ban vezette be ezen szolgáltatását, 2023-tól pedig minden globális piaci térségében kiterjeszti a csatlakoztatott jármű szolgáltatások (Connected Car Services, CCS) fogadására képes járművek körét. 2025-től a Hyundai Motor Group által forgalmazott összes jármű alkalmas lesz a vezeték nélküli (OTA) szoftverfrissítés fogadására.

A Csoport emellett a következő évtől kezdődően bevezeti az igény szerint elérhető funkcionalitás (Feature on Demand, FoD) szolgáltatását. Az FoD szolgáltatás révén az ügyfelek az igényeiknek és ízlésüknek megfelelő funkciókat, jellemzőket és szolgáltatásokat megvásárolva olyan gépkocsikat állíthatnak össze, amelyek pontosan igazodnak személyes életvitelükhöz.

A Csoport CCS szolgáltatásaira regisztrált 20 millió gépkocsi által létrehozott, hatalmas adatmennyiség pedig megteremti a további, személyre szabott szolgáltatások fejlesztésének alapját. A Csoport az elképzelések szerint olyan személyre szabott szolgáltatásokat kíván folyamatosan biztosítani, amelyek alkalmasak az ügyfelek egyéni elvárásainak magasabb szintű kielégítésére, és képesek rendkívül gyorsan, illetve kiemelkedő megbízhatósággal kezelni a járművekre vonatkozó nagy mennyiségű, gyorsan változó és változatos adatokat (Big Data).

Az új generációs elektromosjármű-platform felgyorsítja az SDV járművekre történő átállást

Annak érdekében, hogy nagyságrendekkel lerövidítse a járművek sorozatgyártásához kapcsolódó összes folyamat – az előkészítéstől a tervezésen át a gyártásig – időigényét, a Csoport ki kíván fejleszteni egy közös hardver- és szoftver-platformot. Ez lehetővé teszi, hogy a különböző szegmensekbe tartozó járművek azonos komponenseket alkalmazzanak, ami hatékonyabbá és gazdaságosabbá teszi a fejlesztés folyamatát, és a költségek fokozott mértékű csökkentését teszi lehetővé. A járművek komplexitásának csökkentése szintén javítja az SDV technológia hatékonyságát.

A folyamatosan frissíthető járműszoftverek sokrétű, stabil bevételi forrást jelenthetnek a Hyundai Motor Group számára: egyrészt friss, modern járműfunkciókat biztosít ügyfelei számára, másrészt a Csoport rendelkezésére bocsátja azokat az információkat, amelyeket felhasználva személyre szabott szolgáltatások nyújthatók az egyes ügyfeleknek. Szintén javítja a Csoport jövedelmezőségét, hogy a szabványos platform alkalmazásával lerövidülnek a fejlesztési idők, és csökkennek a költségek.

A Csoport ugyancsak 2025-ben mutatja be két új elektromos platformjára, az eM és eS architektúrákra épülő új típusait. Az új elektromosjármű-platformokat a Csoport integrált moduláris architektúra (Integrated Modular Architecture, IMA) rendszer keretein belül alkotják meg.

Az eM platform különböző méretosztályokba tartozó elektromos járművek alapját adja majd; és a jelenlegi villanyautóknál 50%-kal hosszabb hatótávolságot kínál az akkumulátor egyszeri feltöltésével. The eM platform támogatja a 3. vagy magasabb szintű autonóm vezetési rendszerek alkalmazását, illetve az OTA szoftverfrissítéseket.

A Csoport másik új platformja, az eS architektúra kizárólag speciális célfeladatokra fejlesztett járművek (PBV) alapjául szolgáló elektromos ‘skateboard’ rendszer lesz, amelynek rugalmas felépítése messzemenőkig alkalmazkodik az üzleti partnerek (B2B) elvárásaihoz, és igényre szabott megoldásokat biztosít a szállítmányozási, logisztikai és fuvarmegosztó szegmensekben tevékenykedő vállalatok számára.

A Hyundai Motor Group 2025-ben két platformtípusra épülő új modelleket fog bemutatni: az eM architektúrát elektromos személygépkocsik számára fejlesztjük, míg az eS kifejezetten speciális céljárművek alapjául szolgál majd.” – mondta Paul Choo, a Hyundai Motor Group igazgató alelnöke, a vállalat elektronika és infotainment fejlesztő központjának vezetője. „Ezek az új platformok a Hyundai Motor Group integrált moduláris architektúrájának égisze alatt valósulnak meg, ami az elektromos járművek alapvető komponenseinek – elsősorban az akkumulátoroknak és a villanymotoroknak – további szabványosításához és modularizációjához vezet, ugyanakkor az elektromos mobilitáson túlmutató szegmensekben is előnyöket hordoz.”

A Csoport integrált moduláris architektúrája elősegíti az elektromos járművek fődarabjainak szabványosítását és modularitását. Jelenleg az elektromos járművek más és más villanymotorokat, illetve akkumulátorokat használnak. Azonban ezek szabványosításával a Csoport képes lesz minden egyes gépkocsiban rugalmasan felhasználni a közös alkatrészeket, ezáltal gazdaságosan bővíteni modellkínálatát.

A Csoport hasonlóképpen integrálja a járművek vezérlőegységét. Korábban minden egyes vezérlő egységnél külön kellett frissíteni a szoftver-rendszert, ha a jármű egyes funkcióit kívántuk aktualizálni. Az integrált vezérlőegység bevezetésével azonban szisztematikussá és gazdaságossá tehető ez a folyamat. Amennyiben a felsőbb szintű vezérlők által szabályozott, alsóbb szintű elektromos alkatrészeket integráljuk, jelentős mértékben csökkenthető a szükséges vezérlőegységek száma.

Az integrált vezérlés jóvoltából gazdaságosan és hatékonyan fejleszthetők, illetve egy-egy adott piaci régióra optimalizálhatók a legváltozatosabb szegmensekbe tartozó, illetve stratégiai jelentőséggel bíró járművek, továbbá jóval egyszerűbbé válik az új funkciók bevezetése, a teljesítmény növelése. A szoftverfrissítési ciklus lerövidül, a frissítések gyakorisága növekszik. A technológia jóvoltából a Csoport rugalmasan és késlekedés nélkül reagálhat a gyorsan változó piaci elvárásokhoz és ügyféligényekhez.

A Csoport által sorozatgyártásban előállított infotainment, illetve fejlett vezetőtámogató (ADAS) rendszerek jelenleg funkcióbővítés alatt állnak, ami a legújabb generációs integrált vezérlő technológia bevezetése tesz lehetővé. 2025-re lépésről lépésre integráljuk a kényelmi, illetve menetszabályozó vezérlő rendszereket.

Úgy tekintünk az elektromos és elektronikus architektúrára, mint egy szervesen összekapcsolódó elemekből felépülő organizmusra, amely képes feljavítani a jármű elektromos komponenseinek funkcionalitását.” mondta Hyung Ki Ahn, az elektronikai fejlesztő csoport alelnöke. “Annak érdekében, hogy szisztematikus hatékonysággal fejlesszük a járművek folyamatosan növekvő számú elektromos komponenseit, a Hyundai Motor Group bevezette a ’domain centralizált architektúrát’, amely a járműben alkalmazott kontrollereket strukturált csoportokban a jármű négy területére – komfort, menetdinamika, infotainment, vezetőtámogatás – integrálja. Mivel ez az architektúra jelentős mértékben csökkenti a fejlesztés komplexitását, és lehetővé teszi, hogy a szoftvereket egyszerűen, a kontroller manuális módosításának szükséglete nélkül frissítsük, ideális megoldásnak kínálkozik arra, hogy rajta keresztül az egyes régiókban a helyi igényekre szabott modelleket, illetve járműszegmenseket vezessünk be. Ugyanennek a megoldásnak köszönhetően a folyamatosan változó piacon is gyorsan reagálhatunk a felmerülő ügyféligényekre.”