Ideje felkészülni a tavaszi gumicserére

Szokatlanul meleg telünk volt, ráadásul a meteorológusok előrejelzése szerint márciusban már csak az Északi-Középhegység egyes völgyeiben várható nulla fok alatti éjszakai hőmérséklet. Ettől függetlenül márciusban gyakran volt 7 fok alatti hőmérséklet a hajnalban, márpedig a határ, amely alatt nem szabad nyári abronccsal autózni, mert a hideg aszfalton a nyári gumikeverék elveszti a tapadását, vagyis csúszik. Arra azonban jó a március, hogy már most érdemes foglalni áprilisi időpontot az abroncscserére, mert utána már hatalmas tömeg várható. Olyankor viszont az a veszély, hogy a nyári abroncs jóval keményebb kompozit anyagból áll, mint a téli, hiszen arra tervezték, hogy az 50-60 fokra hevült aszfalton se kenődjön. Ezért időben érdemes ütemezni az gumi cseréjét, volt már ugyanis olyan halálos baleset az autópályán, hogy a vezető hiába nyomta a féket, az autó csak csúszkált a téli abronccsal a forró útfelületen.

Manapság igen sokan gumihotelben tároltatják az abroncsaikat, amíg el nem érkezik a szezonjuk, de érdemesebb a két garnitúra gumihoz két garnitúra kereket is venni. Ennek nem csak az az előnye, hogy a komplett kerék cseréje sokkal gyorsabb, mint leszerelni a téli gumit a felnikről, majd helyére tenni a nyárit. Másrészről minden ilyen csere valamilyen mértékben igénybe veszi az abroncs peremét, ami minőségvesztéshez, vagyis idő előtti öregedéshez vezet.

Milyen keréktárcsát vegyünk?

A felnik, amelyekre a gumiabroncsot tesszük, éppúgy az autó dekorációs elemei közé tartoznak, mint a hűtőrács. A jól kiválasztott felni karaktert ad az autónak. Télire azonban megteszi az acélfelni is, mondjuk egy garnitúra csinos dísztárcsával. Gondoljunk csak a kátyúk okozta sérülésekre.

Másrészt azzal is tisztában kell lennünk, hogy ha rossz méretű felnit választunk, alaposan kiszúrunk magunkkal. A sportosabb vezetési stílust kedvelők számára a peresebb gumi és a nagyobb átmérőjű keréktárcsa jelenti a megoldást, ami ugyan ront a komforton, cserébe több visszajelzés érkezik az útról és a kormányzás is pontosabb lesz. Az átmérő mellett a felszerelhető szélességet is megszabja a gyártó, persze lehetőségeink e téren is vannak. A keskenyebb felni és gumi párosa komfortosabb, kevésbé terheli a futóművet és fogyasztás szempontjából jobb választás, míg a szélesebb kerekeket általában jobban megvezetik az úthibák és magasabb fogyasztást eredményeznek a nagyobb tömegük vagy ellenállásuk miatt.