• Egyéb

Igazi sportautó-nagyhatalom lesz a Toyotából?

Versenyautóinkból fejlesztjük ki utcai sportautóinkat” – ígérte nemrég a Toyota. Ki gondolta volna, hogy ennyire komolyan veszik a dolgot?

A rali-világbajnokságtól a terepralin át a hosszú távú autóversenyzésig aktívak, mi több, sikeresek a Toyota érdekeltségei. A WRC-be visszatérő márka rögtön első évadában két futamgyőzelmet könyvelhetett el, és bronzéremmel zárta a konstruktőri világbajnokságot; a WEC hosszú távú bajnokságban 2014-ben egyéni és csapatszinten egyaránt világbajnoki címet ért el a Toyota; az idei Dakar ralin pedig a táv felénél a végső győzelemre esélyes két márka egyikeként küzd rendíthetetlen eltökéltséggel a Toyota Gazoo Racing South Africa csapata.

 

Ezek a tevékenységek folyamatos fejlesztést igényelnek, ami kétségkívül jelentős erőforrásokat, időt és pénzt emészt fel. A Toyota számára azonban a motorsport nem cél, hanem út – eszköz, amellyel még tökéletesebbé tudja tenni közúti járműveit. Legyen szó a tartósságról, a vezetési élményről vagy a hibrid hajtáslánc hatásfokának végletekig való fejlesztéséről, a versenykörnyezetben elért tapasztalatokra alapozva, az eredményeket közvetlenül kamatoztatva készülnek egy vadonatúj modellcsalád fokozatos, átfogó bevezetésére.

Ennek első lépéseként a Toyota tavaly ősszel már bemutatta Japánban a Toyota GR almárkát. Bár eredetileg arról volt szó, hogy a Gazoo Racing (a Toyota motorsport-programjának egyik fontos alappillére) nevének rövidítésével jelölt modellek egy tervezett háromlépcsős termékprogram középső fázisaként (az optikai tuningra korlátozódó GR Sport és a teljes körű átépítést megvalósító GRMN között) kínálnak dinamikus futóművű, megerősített fékrendszerű modelleket, most mégis úgy tűnik, nagyobb teret engednek a tuningprogramnak. A most bemutatott Toyota GR Super Sport tanulmány ugyanis első pillantásra inkább emlékeztet egy Le Mans-i versenyautóra, mint egy közúti forgalomba engedhető sportkupéra. Ez nagyjából fedi is a valóságot, hiszen 1000 lóerős hibrid hajtáslánca szinte teljes egészében a Toyota LMP1 versenyautójából származik.

Ahelyett, hogy sorozatgyártású autókból építenénk meg sportkocsijainkat, arra igyekszünk megoldást találni, hogy a versenypályákon tökélyre csiszolt technológiai tudást közvetlenül felhasználjuk szériamodelljeink fejlesztésében” – nyilatkozta Tomojama Sigeki, a GAZOO Racing elnöke. Ez a filozófia nemcsak a GR Super Sport megvalósulását teszi esélyessé, de az azzal egy időben bemutatott versenyautókat is más megvilágításba helyezi.

A 2018-as szezonra továbbfejlesztett Yaris WRC versenyautón eszközölt módosítások többek között a hűtés hatékonyságát, így közvetlenül a megbízhatóságot javították. A másik újdonság: a Nürburgringi 24 órás versenyre felkészített Lexus LC versenyautó pedig kifejezetten olyan fejlesztéseken esett át, amelyek nemcsak zárt pályán, de közúton is létfontosságúak a vezetők számára. Így csökkentették a jármű tömegét, növelték a vázszerkezet merevségét, egy sor vezetőtámogató technológiát vezettek be, javították a motor hatásfokát (csökkentették az energiaveszteségeket), és finomították a felfüggesztést.

Bármelyik versenyautót vesszük szemügyre, nehéz elhinni, hogy technológiájukat egyszer még közúton láthatjuk viszont. A GR Super Sport tanulmányautó létezése azonban mindennél fényesebben igazolja, hogy a Toyota nem tréfált, amikor azt mondta, a motorsport-technológiáit közvetlenül viszi át versenyautóiból civil típusaiba, ezzel pedig világszerte egyedülálló, privilegizált helyzetbe kerül az autóiparban.

Fotók: Toyota, Lexus