Így készül a Peugeot jövője

A terveknek megfelelően halad a Peugeot villamosítási programja, hónapról hónapra nő a részben vagy teljesen elektromos hajtású modellek aránya a márka portfoliójában. A fejlődéshez azonban nem csupán a gyártóüzemek gépparkjának, de az ott dolgozóknak is alkalmazkodniuk kell. Cikkünkben a Peugeot típusaiba szánt nagyfeszültségű akkumulátorok fejlesztésének és gyártásának műhelytitkaival foglalkozunk.

A Peugeot számára a legkevésbé sem újdonság az elektrifikáció gondolata. A márka 1942-ben készítette el első elektromos járművét, a Voiture Légère de Ville (VLV) mikroautót, majd a múlt század végétől kezdődően egyre merészebb (és egyre sikeresebb) szárnypróbálgatásokkal készítette elő a nagy áttörést. 2019-től kezdődően aztán minden új modellbevezetésnek szerves részét képezte a részben (plug-in hibrid) vagy teljesen (akkumulátoros elektromos) villamosított változat, a személy- és kisáruszállító portfolióban egyaránt; a fejlesztésből a korábbi fejlesztésű, kínálatban maradó típusok oroszlánrésze sem maradt ki.

A tervek szerint legkésőbb 2025-re egyetlen olyan típus sem szerepel a Peugeot palettáján, amelyet ne lehetne hálózatról tölthető (PHEV vagy BEV) hajtáslánccal választani. 2021-ben az Európában eladott Peugeot modellek hatoda, 2022 első félévében pedig már a negyede ilyen kivitelben került az ügyfelekhez; globálisan 10 eladott Peugeot-ból hétben dolgozik nagyfeszültség elektromos hajtáslánc. Ezek a számok évről évre erősödni fognak, mígnem 2030-ra elérik a 100 százalékot: ettől fogva a villanymotor lesz az egyetlen opció a márka európai piacain.

A villanyautó számának növekedése közvetlenül vonja magával a villanymotor- és akkumulátor-gyártó kapacitás szükségszerű erősítését. Az előzetes becslések szerint már 2023-ban évi 17 ezer akkumulátort fog előállítani a Peugeot – ezek 60 százalékát a márka személyautói, 40 százalékát a könnyű haszonjárművek számára. Ezek a számok pedig csak tovább fognak növekedni: 2025-re, majd 2030-ra ismét nagyságrendekkel kell megnövelni a Peugeot akkugyártó kapacitását. Ez egyben azt is jelenti, hogy meg kell kezdeni a kompetens szakemberek oktatását és felkészítését erre a példa nélkül álló paradigmaváltásra.

A Peugeot jelenleg három európai országban, öt helyszínen gyárt akkumulátorokat: Spanyolországban Vigo és Saragossa, Szlovákiában Nagyszombat (Trnava), Franciaországban Sochaux és Mulhouse ad otthont a modern, nagyfeszültségű energiatároló egységek összeszerelésének; hamarosan pedig egy hatodik helyszínen: a franciaországi Hordain-ben is készülnek majd lítium-ion akkumulátorok.

Nem csoda tehát, hogy a vállalat folyamatosan növeli a speciális felkészítésen részt vevő dolgozók számát, hiszen a villamosítással járó ismeretek már a közeljövőben nélkülözhetetlenné válnak az autógyártás minden területén. Ráadásul ezen a területen minden eddiginél gyorsabb ütemű a fejlődés, a folyamatos evolúció mellett már most számos forradalmi változásra felkészült az iparág, amint a laboratóriumokból új generációs akkumulátor-technológiák áramlanak át a gyártásba.

Ezek fejlesztésében a Peugeot a világ vezető beszállítóival együttműködve vesz részt, ami garantálja, hogy a vállalat a mindenkori legmodernebb megoldásokat integrálhatja új típusaiba. A kulcsszó az integráció, hiszen a modern, nagyteljesítményű hajtóakkumulátorok kialakítását csak az adott jármű architektúra fényében lehet optimalizálni, mutat rá dr. Angelo Greco, aki 2017 óta vezeti a cégcsoport franciaországi akkumulátorfejlesztő és -modellező tevékenységeit. „Egyszerre kell figyelembe venni a rendszerek elektromos, hőgazdálkodási és vezérlési jellemzőit, illetve igényeit, ezek pedig a felhasználás pontos jellegétől függően, azaz modellről modellre is változnak. A beszállítók alapvető rendszereik fejlesztése során arra törekszenek, hogy azok a lehető legkedvezőtlenebb körülmények között is teljesítsék az elvárt paramétereket, a jogszabályi előírásoktól kezdve a garanciális követelményekig. Ezeket a tudatosan túlfejlesztett rendszereket már mi optimalizáljuk az egyes típusokhoz, úgy méretezve az elemeket, programozva a vezérlést és szabályozva a hőgazdálkodást, hogy a lehető legjobb hatásfokon, és persze versenyképes áron tudjuk biztosítani a szükséges teljesítményt. Minden változásra rugalmasan és gyorsan kell reagálnunk.”

Dr. Greco és csapata erőfeszítéseinek köszönhetően a Peugeot villamosított típusai kategóriájuk legfejlettebb képviselői közé tartoznak. Így például az e-208 / e-2008 páros a méretosztályban elterjedtebb levegő- helyett folyadékhűtésű akkumulátorokat alkalmaz. Ez ugyan komplexebb felépítést és ebből adódóan valamivel nagyobb tömeget eredményez, ugyanakkor olyan töltési sebességeket (ebben az esetben akár 100 kW teljesítményt) tesz lehetővé, ami nagyságrendekkel javítja a felhasználói élményt az egyszerűbb, léghűtéses akkumulátort alkalmazó versenytársakkal szemben.

Az utastér klímakörével összeköttetésben álló hűtőrendszer az akkumulátor élettartamát is nagyban javítja, míg a maximális hatásfokról az elektromos rendszert tehermentesítő, hőszivattyús hűtő-fűtő berendezés gondoskodik. Ennek köszönhetően a Peugeot villamosított járműveire 8 éven vagy 160 ezer kilométeren át érvényes garanciát vállal, azaz szavatolja, hogy az akkumulátorcsomagok ezt követően is eredeti kapacitásuk legalább 70%-áig lesznek tölthetők.

Ehhez persze az alapos fejlesztés mellett rendkívül precíz összeszerelésre is szükség van. Az akkumulátorok gyártásához szükséges elemek – az egyes akkumulátorcellák és az egyéb komponensek – készre szerelve érkeznek az üzembe.

A folyamat időigénye az adott akkumulátorcsomag kapacitásától függ: a bruttó 50 kWh kapacitású egység összeállítása mintegy 60 percet vesz igénybe, a másfélszer ekkora, 75 kWh-ás akkumulátor összeszerelése 50%-kal tovább tart. Ezt egy sor kötelező ellenőrzés követi: a tizenöt perces tesztsorozat során szimulálják az akkumulátor normál és nagyteljesítményű működését a járműben, majd ellenőrzik a rendszer tömítettségét, hiszen a kifinomult akkumulátorok teljesítményét és élettartamát nagyban lerövidítené a belső szerkezet szennyeződése, különös tekintettel a beszivárgó vízre.

Az így elkészült akkumulátorokat aztán átszállítják a járművek gyártósorára, ahol beépítik azokat a megfelelő típusokba. A Peugeot által jelenleg alkalmazott mindkét moduláris padlólemez, a szubkompakt modellekhez kifejlesztett CMP és a nagyobb típusokat kiszolgáló EMP2 egyaránt alkalmas a villamosított hajtásláncok beépítésére, ezen kívül a Peugeot a régebbi konstrukciójú Boxer áruszállítót is alkalmassá tette az akkumulátoros elektromos hajtás befogadására. Így jelenleg a márka teljes haszonjármű-választéka (e-Partner, e-Expert és e-Boxer), valamint az e-208 és e-2008 modellek elérhetők villanymotoros kivitelben, míg a 308, 408, 508 és 3008 szériák modelltől függően négy különböző teljesítményszinten (180, 225, 300, 360 LE) kínálnak plug-in hibrid hajtásláncokat.

ILLUSZTRÁCIÓK: Stellantis, Electrive.com