Így reagált a tornyosuló problémákra a Toyota

Az elmúlt két év minden elképzelhetőnél súlyosabb terheket rótt az autóiparra általában; a Toyota működését további tényezők is hátráltatták. A vállalat vezetői most ismertették ezek következményeit, valamint a tervezett megoldásokat.

Az immár két éve tartó koronavírus-járvány a világ minden gazdasági szereplőjét, a tavaly ilyenkor súlyossá vált félvezetőhiány elsősorban a technológiai iparágakat érintette rendkívül súlyosan. Ehhez társul az Ukrajna elleni orosz támadás, amely részben a megbénított ukrajnai beszállítóipar, részben az Oroszország elleni gazdasági szankciók, részben pedig a mindebből fakadó, általános bizalomvesztés miatt a régión túlmutató, globális hatással bír. Ez a három tényező önmagában is elég ahhoz, hogy kritikus helyzetbe sodorja a világ bármely ipari szereplőjét, a Toyota működését azonban egy negyedik esemény is akadályozta: február végén, majd március derekán kibertámadás érte az autógyártó több hazai beszállítóját is.

A március 31-én véget érő gazdasági év zárását megelőző közleményében többek között az erre adott vállalati reakciókra, illetve az egymást erősítő hátráltató tényezők összeadódó hatására is kitért Akio Toyoda cégelnök.

„Meg kell vizsgálnunk az előttünk álló körülményeket. Amennyiben gyártási terveink nem maradnak a realitások talaján, az a vállalat kimerüléséhez fog vezetni.” – értékelte a helyzetet a cégvezető. A vállalat már korábban 8,5 millióra csökkentette a most véget érő pénzügyi évre vonatkozó, korábbi 9,0 millió darabos gyártást előre vetítő prognózisát. Ezt a számot annak ellenére sem csökkentette a Toyota, hogy a kora márciusi kényszerszünet veszélybe sodorta azon elképzeléseit, hogy a tavalyi év azonos időszakánál közel 12 százalékkal több, 950 ezer darab autót állítson elő március folyamán. Ugyanakkor az április elején megkezdődő, új gazdasági év első negyedévére az Akio Toyoda által mondottakkal összhangban „reálisabb” gyártási tervet vázol fel a Toyota.

„A vállalat működését érintő krízishelyzetekben, például a nagyszabású visszahívások kapcsán nem csupán azt tanultuk meg, hogy nincs fontosabb a biztonságnál és a minőségnél, hanem azt is, hogy semmilyen körülmények között nem hagyhatjuk cserben azokat, akiknek a munkájára számítunk.” – tette hozzá Toyoda-szan, megerősítve, hogy a cég beszállítóival és kereskedő partnereivel együttműködve igyekszik túljutni a jelenlegi, halmozott válságon.

Ezzel szoros összefüggésben a vállalat megerősítette, hogy a szakszervezetek kérésével összhangban megemeli a dolgozók fizetését, illetve bónuszát. A szakszervezettel folytatott tárgyalások során Akio Toyoda hangsúlyozta, hogy szeretné „megköszönni az összes szakszervezeti tagnak, hogy a koronavírus és a félvezetőhiány okozta bizonytalanságok ellenére mindent megtettek azért, hogy biztosítsák az autóipar jövőjét”.  Ezzel összhangban a Toyota maradéktalanul teljesítette a szakszervezetek 2022-es bérezésre és bónuszokra vonatkozó követeléseit.

Fotók: Toyota