Ilyen a V10-motoros GR Supra

Tagadhatatlanul a világ egyik legbrutálisabb profi átépítése Ryan Tuerck V10-motoros Toyota GR Suprája, erre maga a tulajdonos emlékeztette a világot a közösségi média segítségével a közelmúltban.

Ryan Tuerck vérbeli profi, ha autóversenyzésről vagy autók átépítéséről van szó. Hab a tortán, hogy a tehetségéhez jó ötletek is társulnak: a kreatív, már-már lehetetlennek tűnő elképzelések teszik igazán komoly sikerré, hogy ezek az elképzelt autók megvalósulnak. Már konkrétan az előző projekt is felülmúlhatatlannak tűnt, amikor egy Toyota GT86-ba építették be egy Ferrari 458 V8-as erőforrását, majd azt az összes elérhető driftpályán és közeli hegyi szerpentinen megjáratva élvezték ki az eredményt a kamerák előtt.

Hogy mivel lehetett a kreatívan GT4586 névre keresztelt driftszörnyeteget felülmúlni? Például egy Le Mans-ba szánt prototípus V10-es motorjával kiegészített Suprával. Az alap egy 2020-as kiadású GR változat volt, amelynek módosításait Tuerck Youtube csatornáján minden részletre kiterjedően végigkövethették az érdeklődők.

GR SUPRA PODCAST >>>

Az átalakítás legfontosabb része, maga az erőforrás, ami nem más, mint egy 4,0 literes Judd GV4, egy Le Mans-ba és a Forma1-be szánt motorcsalád tízhengeres, 72 fokos V-motorja. Habár ez egy ’90-es években fejlesztett erőforrás, nem kell, hogy bárkit megijesszen: a versenytechnika már akkor is alumíniumötvözetből készült blokkal és hengerfejekkel, valamint kovácsolt, hat csapágyon forgó főtengellyel, hengerenként négy szeleppel és hengerfejenként két vezérműtengellyel, illetve többpontos, elektromosan vezérelt befecskendezéssel készült.

A Suprába épített, a jelenlegi technológiával optimalizált változat így névlegesen 750 lóerőre képes, miközben a motor akár percenként 11 ezerig is elforog. Ekkor konkrétan az a csodálatos, vérpezsdítően magas hang árad belőle, ami mellett megannyian éltük a vasárnapjainkat néhány évtizeddel ezelőtt: a Forma 1 technikai aranykorának tartott V10-es korszak megszokott orgánuma.

Mindezt legelőször még nem a versenypályán élvezhették ki a nézők, Tuerck és csapata a projekt elkészültekor driftelni vitték az összetéveszthetetlen retro F1 hangon üvöltő Suprát, és csak utána állították át a versenypályás használatra. Az eredetileg driftben jeleskedő versenyző ugyanis a Time Attack futamokba kíván belekóstolni ezzel a projekttel, nemrég a Gridlife eseménysorozatára nevezett be új kedvencével.

A közelmúltban Tuerck egy Stranger Things-utalás társaságában emlékeztette a közönségét a Formula Supra nevet viselő autó létezésére, ahol alig néhány másodpercig élvezhettük a V10 egyszerre csodálatos és félelmetes hangját, ám szerencsére akad bőséggel videó, amelyben hosszabb intervallumokon át hallgathatjuk:

Ha még ez sem lenne elég, akkor igazi kincs lehet még az autó egy teljesítményméréséről készült videóanyag is. Ezeken a felvételeken a különleges Toyota a fékpadon bizonyítja ordítva, hogy számszerűsítve mire is képes. Nem csak hallani, de a kikötözött autó mozdulataiból is látszik, hogy a hatsebességes, Hollinger márkájú szekvenciális váltó jól bírja a strapát, miközben gond nélkül viszi át a versenycélra fejlesztett erőforrás sokszáz Newtonméterét a fékpad görgőire.

A legfrissebb újítások közül a leglátványosabb az RS Future aerodinamikai csomag első splittere és hátsó szárnya, ezek is az autó Time Attack versenyekre szánt kialakítását hangsúlyozzák. A leszorítóerő ugyanis ezeken az időmérő futamokon döntő lehet, hiszen a legjobb köridőket célozva minden századmásodperc számít, a legkisebb finomhangoláson múlhat akár több helyezés is.

Egy szó, mint száz, a V10 motoros Toyota GR Supra még mindig az egyik, ha nem a legmenőbb profi átépítés, amit valaha láttunk, és ezt nem csak a nosztalgikus Forma 1 orgánumának és fenomenálisan vad külsejének köszönheti. Egyaránt jár az elismerés a japán alapoknak, az angol verseny-erőforrásnak és Ryan Tuerck kitartó, szakértő csapatának, akik nélkül sem ez a csodás versenygép, sem pedig elődje, a hasonlóan zseniális, Ferrari motoros GT86 sem valósulhatott volna meg.

Fotók: Ryentuerck.com, Topgear.com, YouTube