Ilyen különleges tulajdonságokkal kell rendelkeznie egy elektromos autó gumiabroncsának

Alacsony gördülési ellenállás és zajszint, nagy teherbírás – az e-autók gumiabroncsai esetében mindez különös jelentőséggel bír. Mi az, ami valóban fontos, és mi az, ami kevésbé? A HTA szakemberei segítenek eligazodni a témában.

Egyre több gyártó dob piacra olyan gumiabroncsokat, amelyeket kifejezetten elektromos autókhoz fejlesztettek. Természetesen az elektromos autóknak nincs feltétlen szükségük speciális gumiabroncsokra, hagyományos szettekkel is felszerelhetők. Akkor miért merül fel a téma egyáltalán? Nos, a gumiabroncsok az autó energiafogyasztásának akár 30%-áért is felelősek lehetnek.

Az alacsonyabb gördülési ellenállás növeli a hatótávolságot

Az elektromos autóknak a lehető legnagyobb hatótávolságot kell elérniük egy töltéssel, másképpen fogalmazva: az e-autók szűk keresztmetszete a megtehető távolság. Az alacsony gördülési ellenállás segít ennek elérésében. Az e-autókra tervezett gumiabroncsok ezért gyakran nagy átmérőjűek, keskeny futófelülettel. A VW Golf alapból 16 colos kereket kap, míg a hasonló nagyságú, de tisztán elektromos ID3-ra 18-as felniket szerelnek szériafelszereltségként. A gördülési ellenállás emellett a gumikeverék révén és az autó alépítménye révén is csökkenthető. Az öko vagy alacsony gördülési ellenállású gumiabroncsok gördülési ellenállása akár 15-20 %-kal kisebb, mint egy hagyományos nyári gumiabroncsé. Milyen hatótávnövelés lehetséges ezzel? Ha a gördülési ellenállás értéke 15%-kal csökken, akkor három-négy százalékos hatótáv-növekedésre számítunk. Egy körülbelül 240 kilométeres hatótávolságú Renault Zoe esetében ez körülbelül tíz kilométer többletet jelent, míg egy körülbelül 500 kilométeres hatótávolságú Tesla Model S körülbelül 20 kilométerrel többet tud megtenni.

Robusztus futófelület az elektromos autók idő előtti kopása ellen

Az elektromos autóknak nagy a tömege, ám a nyomatékleadási karakterisztikájuk merőben eltér a belsőégésű motorokétól. A lényeg: a nyomatéknak nem kell „felépülnie”, szinte azonnal rendelkezésre áll, ezért tudnak az e-autók elképesztő számokat produkálni pl. a 0-ról 100 km/h-ra történő gyorsulás mérésekor. Ennek következménye, hogy az elektromos autók gumiabroncsai emiatt gyorsabban használódhatnak el, mint a benzines vagy dízelüzemű autóké – ez rossz a környezetnek és kellemetlen a vezető pénztárcájának. Azonban differenciálni kell: a gyorsabb gumikopás inkább a több mint két tonna tömegű és nagy motorteljesítményű autókra jellemző, nem annyira az említett Renault Zoéra. Ezenkívül a vezető vezetési stílusa is jelentős tényező a kopás szempontjából, és a gumiabroncs kopásállósága nagymértékben függ a felhasznált gumikeveréktől.

Az elektromos autók tömege a gumiabroncsok kiemelt teherbíró képességét igényli

Az elektromos autók körülbelül 200-300 kilogrammal többet nyomnak, mint a hasonló belső égésű motorokkal szerelt autók. A gumiabroncsaiknak ezért nagyobb teherbírásra van szükségük. A gumiabroncsok vásárlásakor ezért feltétlenül ügyelni kell a megfelelő terhelési indexre. Az előírt abroncsnyomást is be kell tartani és rendszeresen ellenőrizni kell, mivel ez is befolyásolja a gumiabroncs teherbírását. Ha a nyomás csak egy kicsit alacsonyabb az ajánlottnál, már az is növeli a gördülési ellenállást és a kopást!

Alacsony gördülési zaj a nagyobb vezetési komfort érdekében

Mivel az elektromos motor halkabb, mint a belső égésű motor, a jármű belsejében a gumiabroncsok zaja jobban érzékelhető egy e-autóban. Az alacsony zajszintű futófelület ezért fontos tényező a vezetési élmény szempontjából. A gumiabroncs üreges terében keletkező rezgések nagy szerepet játszanak a zaj kialakulásában, és továbbadódnak a jármű belsejébe. A gumiabroncs futófelületének belső oldalán lévő habbetétek elnyelik ezeket a rezgéseket. Ilyen poliuretán szivacsokat ma már több gyártó is alkalmaz. A Pirelli például „Noise Cancelling System”-nek nevezi ezt a megoldást, a Continentalnál „ContiSilent”-nek hívják.

Biztonság az e-autók gumiabroncsainak alacsony gördülési ellenállása ellenére is

Lehet-e egy gördülési ellenállásra optimalizált gumiabroncs a biztonság szempontjából is csúcsminőségű? Technikai szempontból az alacsony gördülési ellenállás és az optimális tapadás között ellentmondás van. A gumiabroncsok fejlesztése során kompromisszumot kell kötni a két tulajdonság között, ám az elmúlt két évtizedben a gumikeverékek terén hatalmas eredményeket értek el. Ennek eredményeként ma már olyan energiatakarékos gumiabroncsot is képes az ipar gyártani, amely egyúttal nagyon jó tapadást is garantál.

Az elvárt fenti tulajdonságok mellett nem szabad elhanyagolni a fékutat, a kezelhetőséget és a menetstabilitást, ami téli abroncsok esetében különösen nehézen megoldható feladat. A választék rohamosan bővül, ám azoknak, akik speciális e-autó abroncsot választanak,- gyártótól, konkrét típustól függően – jelenleg akár 10-20 százalékkal többet kell beruházniuk. Ez azonban gyorsan megtérülhet. Az optimalizált, alacsony gördülési ellenállású gumiabroncsok élettartama is sokkal hosszabb. Aki elektromos autóját normál gumiabroncsokkal szereli fel, annak számolnia kell az abroncs rövidebb élettartamával, különösen akkor, ha induláskor szeret „kilőni”, ami pedig az elektromos autók egyik legvonzóbb előnye.

Konklúzió: sokak számára a környezetvédelmi tényező áll a figyelem középpontjában, amikor az elektromos autókról van szó. Az alacsony gördülési ellenállás ezért fontos szempont. Ugyanakkor a gumiabroncsoknak jó tapadást és rövid fékutat kell biztosítaniuk – az elektromos autók esetében is! Ez az egyensúlyozás azonban nem minden gumiabroncsgyártónak sikerül egyformán jól. Az uniós gumiabroncscímke segít a döntésben. Ha az első két kategóriában (gördülési ellenállás és vizes tapadás) az abroncs az A-kategóriába esik, emellett a zajkibocsátás alacsony decibelértékű, valószínűleg jól választunk.