Íme a gép, amire azt mondod; KELL!

Hibrid kempingbusz ezer kilométeres hatótávolsággal

Egy nagy-britanniai lakóautó-építő gondolt egy merészet, és a Toyota hibrid kisbuszából épített remekbe szabott, négy férőhelyes kempingjárművet. Itt álljunk is meg egy pillanatra; hogy a Toyotának nincs hibrid kisbusza? Európában valóban nincs…

Kempingbuszozni külön életforma: némi kompromisszumkészség fejében egy kisebb hotelszoba kényelmét élvezhetjük a sátorozás szabadságával kombinálva. Szinte bárhol alhatunk, anélkül, hogy aggódni kellene az ágy minősége, a konyha felszereltsége miatt. Bár a teljes méretű lakóautók legfőbb előnyéről, a fürdőszobáról le kell mondanunk, cserébe sokkal mozgékonyabb, könnyebben manőverezhető járműhöz jutunk, amivel, ha úgy tartja kedvünk, akár egy patakparton is éjszakázhatunk. Kivéve, persze, hogy a dízelmotor zaja és füstje alaposan megzavarja a pihenés idilljét (a természetes élővilágról nem is beszélve).

Részben ezért is juthatott a skóciai Campers Scotland Ltd. vezetőinek az eszébe, hogy egy környezet- és közösségbarátabb megoldást keressenek. Meg is találták a Japánban forgalmazott, első generációs Toyota Alphard buszlimuzin személyében, amelyet bevezetésekor felszereltek a két évvel korábban bemutatott Estima (Previa) Hybrid – a világ első hibrid buszlimuzinja – 2.4 literes Atkinson-ciklusú benzinmotorra épülő hajtásláncával. A takarékos benzinmotor munkáját tengelyenként egy-egy villanymotor (elöl 17, hátul 24 lóerős teljesítménnyel) segíti, így a 200 lóerőt meghaladó hajtáslánc nemcsak különösen tiszta üzemű (a modell képes tisztán elektromos üzemben is közlekedni), de összkerékhajtású is volt, ami nagy járulékos előny egy kempingezésre szánt gépkocsinál.

Miután tehát ráleltek az ideális donorra – hiszen az Alphard kiváló minőségének köszönhetően tizenévesen is megbízható, ráadásul jobbkormányossága határozottan előnynek számít a brit piacon –, a skót mesterek létrehozták az Eco Campers műhelyt, amely csak és kizárólag Toyota Alphard átalakításokkal foglalkozik. Már alapmodelljük is 960 kilométert tud megtenni egy tank üzemanyaggal, hiszen átlagos fogyasztása csupán 6,57 l/100 km, de a brit szakértők az LPG átalakítástól sem riadtak vissza.

Így nem csupán a károsanyag-kibocsátást és az üzemeltetési költséget csökkentették radikálisan, de a hatótávolságot is növelték: több mint 1600 kilométer tehető meg a 65 literes gyári benzintartály és az utólag beépített, 45 literes LPG tartály feltöltésével.

Mindez persze kevés volna a sikerhez, ám az Alphard méretei (484 centiméter hosszú, 181 centiméter széles, 194 centiméter magas, 290 centiméteres tengelytáv) rengeteg helyet biztosítottak a praktikus belső tér igényes kialakításához. A saját tervezésű ülésekből két kényelmes dupla ágy alakítható ki, a felnyitható tető alatt további két személy alhat kényelmesen. Az Eco Camper teljesen alkalmas a vadkempingezésre, hiszen gázfőző helyett kihúzható indukciós tűzhelyet építettek be, ami a fedélzeti akkumulátorokról üzemeltethető, ahogy az utastérfűtő berendezés és a hűtőszekrény is. Mivel az autóval elképesztő távolságokat lehet megtenni, lassúfőzővel is felszerelték, így utazás közben megfő a vacsora, érkezéskor már csak tálalni kell.

Az öko-kempingbusz élményének megtapasztalásához nem szükséges megvásárolni a járművet: gyártójától tetszőleges időszakra bérelhető, így akár magyar turisták is kipróbálhatják, milyen érzés környezettudatosan, takarékosan és csendesen nyaralni – Toyota hibrid lakóautóval.

Képek és videók: www.ecocampers.com