Interjú a Team Suzuki két ászával (2.)

Gp-King: Először is szeretnék gratulálni a ma délutáni eredményhez. A 6. hely kiváló. Mire számíthatunk a hétvégi versenyen?
 Joan Mir: Úgy gondolom, hogy ezen a pályán minden esélyünk megvan a jó szereplésre, a motorommal most nagyobb összhangban vagyok, mint az első félévben.
Gp-King: Mit gondolsz, mi változott 2020-hoz és 2021-hez képest? Láttuk a szezon elején, hogy jó a végsebességed, ami talán köszönhető volt a minimális aero csomagnak, talán az erősebb motorblokknak, talán valami egyébnek. Mit változtattatok? Azért kérdezem, mert úgy tűnt, mintha egy kicsit elveszítetted volna a kapcsolatodat a motorral. Sachsenringen viszont biztató dolgokat láthattunk, gyanús volt, hogy talán találtál valami a motorral kapcsolatban. Mi történt?
 Joan Mir: Az idei motor egy kicsit más, mint a korábbi évek verseny gépei. Ha minden megváltozott és minden új, akkor viszont szükséged van egy kis időre, hogy alkalmazkodj, és hogy személyre szabd a motort. Dolgozol, hogy megértsd, mire van szükséged, hogy gyors legyél. Úgy tűnik, számunkra ez egy kicsit több időt vett igénybe, mint amire számítottunk. Most már úgy tűnik, hogy jól alakulnak a dolgok, de a szezon elején sokat küszködtünk, különösen a kanyarokban. Nehéz volt megállítani a motort, de a gyors szakaszon is voltak problémáink. Sajnos a gyors kanyarokban nem volt olyan jó a gép, mint az előző években. Lépésről lépésre kellett kiegyensúlyozni a motort, és végül a barcelonai teszten megtaláltuk az utat. És onnantól kezdve képes voltam gyors lenni.
Gp-King: Mi volt a legfontosabb dolog, amire szükséged volt?
 Joan Mir: A motor megállítása volt a legfontosabb, és hogy javítsak a gyors kanyarokban a kanyar bemeneti részeken. Persze minden egy kicsit összefügg, és minden a motor megállításáról szól. Most pedig sokat fejlődtünk ezen a területen.
Gp-King: Szóval, elég pozitívan állsz a szezon 2. feléhez?
 Joan Mir: Igen, határozottan.
Gp-King: Tudjuk, hogy most egy sötét alagútban vagyunk a csapattal, de beszélnünk kell egy kicsit erről. Különösen azért, mert a Suzuki az én szívemhez is közel áll, és ugyanúgy sajnálom, ami történik, mint ahogyan Te is. Tudom, azt is, hogy a Te gyerekkori hősöd ugyanaz, mint az enyém, Kevin Schwantz. Jól tudom?
 Joan Mir: Igen. Ő volt az én kedvenc versenyzőm is. 
Gp-King: Joan. Ha választhatnál egy dolgot, amit tovább vinnél, abból a csodálatos Suzuki csapatból amelynek tagja vagy jelenleg, mi lenne az? A csapat mentalitását, az emberek viselkedését, a technikai személyzetet?
 Joan Mir: A technikai személyzet az, ami igazán jó ebben a csapatban. Nem sok ember dolgozik a motorunkon Japánban, de kiváló munkát végeznek. Szóval ez az egyik dolog, ami igazán jó ebben a csapatban. Másrészt pedig az emberek, akik közvetlenül velünk dolgoznak ebben a csapatban. Olyan légkört teremtenek, amely különösen fontos most, hogy a Suzuki jövőre kiszáll a Motogp-ből.  
Gp-King: Tehát V4-es vagy soros 4-es a távoli jövőben? Nem tudunk semmit, nem kérdezek semmi olyat, amire egyelőre úgysem kaphatok még választ. Arra viszont kíváncsi lennék, melyik motor lenne az, amit választanál ebben a pillanatban a rajtrácsról? Mit gondolsz melyik a legjobban motorozható motor, melyik felel meg leginkább a te vezetési stílusodnak és ízlésednek a jövőre nézve?
 Joan Mir: Nem tudok olyasmit összehasonlítani, amit nem próbáltam ki. A  Motogp-ben eddig csak Suzukin motoroztam, de az biztos, hogy ha megnézed az eredményeket, a legteljesebb motor a rajtrácson manapság a Ducati. Mindenki gyors a Ducatival. Különböző vezetési stílusok, újoncok, nem számít. Mindenki gyors azzal a motorral.
Gp-King: Igen, de még mindig hiányzik valami!
 Joan Mir: Igen! ( hangosan nevetünk! ) De az egy másik történet! Nagyon gyorsak, úgyhogy szerintem az a motor a legtökéletesebb.
Gp-King: Nem tudhatunk még semmi biztosat a jövődet illetően ugye?
 Joan Mir: Egyelőre még nem
Gp-King: De jövőre is lesz helyed a rajtrácson?
 Joan Mir: Igen, igen, pontosan.
Gp-King: Ezt örömmel hallom. Szóval, néhány gyors információ a karriered kezdetéről: Legelső győzelmed? Mikor történt, milyen motorral, hogyan történt?
 Joan Mir: A világbajnokságra gondolsz?
Gp-King: Nem, azokat az eredményeket mindannyian ismerjük! Kicsit személyesebbre vesszük a dolgot, a gyermekkorodról kérdezlek.
 Joan Mir: Azt hiszem, rögtön az első évben, amikor Jorge Lorenzo édesapjának versenyiskolájában versenyezni kezdtem Mallorcán, már az első évben volt futam győzelmem. Mi egészen kis 50 köbcentis motorokkal versenyeztünk.
Gp-King: Hány éves voltál akkor?
 Joan Mir: Ekkor 8 éves voltam. Először 5 évesen ültem motoron, az egy Honda QR50-es volt.
Gp-King: Ismerjük a versenyzői múltadat, hiszen régóta reflektorfényben vagy. Meg tudnál említeni mégis egy személyt a korai időkből a családodon kívül, aki a mentorod volt, aki talán először mondta: Joan! Képes vagy arra, hogy világbajnokságon versenyezz, mert megvan a tehetséged, és én hiszek benned. Talán nem is ismerjük őt!
 Joan Mir: Akire gondolsz, az Christian Lunberg, a Leopard Racing technikusa, ő hozott a világbajnoki sorozat Moto3-as kategóriájába. Ő szuper fontos volt az én pályafutásomban, mert nézte a versenyeimet, amikor még a rookies cup-ban motoroztam és azt mondta, hogy szeretné, ha csatlakoznék a csapatához. Minden ott kezdődött. Szóval Christian fontos része volt a kirakósnak.
Gp-King: Beszéljünk egy kicsit a fizikai és egyéb edzéseidről. Hogyan, hányszor edzel egy versenyen kívüli héten? Hányszor motorozol, milyen típusú motorkerékpárral? Hányszor jársz edzőterembe, milyen gyakran végzek kardió edzést?
 Joan Mir: Minden nap 1-2 alkalommal edzek. Jobb, ha a szezonon kívüli időszakról beszélünk, mert jelenleg a naptárunk nagyon tele van. A versenyhétvége után hétfőn pihenni akarsz, talán kedden van időd edzeni, de szerdán már megint utazol. Szóval kicsit kaotikus a helyzet. Amikor szabad hetem van, akkor általában 2-3 motoros edzést csinálok, 1-2 alkalommal motocross vagy supermoto, néha dirt track pályán is. Váltogatom a motorokat. Andorrában trial motorral is játszadozom, a szabad hetekben sem hagyom abba a motorozást. A fizikai kondícióm fenntartása érdekében heti 2-3 alkalommal konditerembe is járok. Télen kardió edzésként Skymozok, tehát síléccel túrázom, hegynek felfele és lefelé. Télen ez a lehetőségünk van Andorrában, nagyon jó kardió edzésforma ez. Kerékpáros edzések az idő jobbra fordultával kezdődnek. 
Gp-King: Még egy kérdéskörről szeretnélek faggatni kicsit. Magyarország jó úton halad egy új Motogp pálya felépítése felé, remélem, hogy pár év múlva te is fogsz ott versenyezni. Ezen kívül a magyar utánpótlás versenyzők is egyre sikeresebbek, ezen a hétvégén is jó eredményeket várunk tőlük a Northern Talent Cup-ban, rendszeresen 3-4-en fiatal tehetség is a mezőny elejében motorozik. Fiatalok, nem tudják elrejteni az érzéseiket, és elég kemény küzdelmek vannak a zöld műfüvet érintő-nem érintő helyzetekkel kapcsolatban. Tudom, hogy a műfű a saját biztonságotok érdekében van, de mit gondolsz arról a szabályról, hogy amennyiben az egész futam ideje alatt nem hagyod el a pálya aszfaltozott szabályos részét, de az utolsó körben ez mégis megtörténik? Talán mert kivezetnek a pályáról, talán mert egyszerűen hibázol. Ebben az esetben automatikusan visszasorolnak egy pozíciót az értékelésnél. Mit gondolsz erről? Igazságos ez?
 Joan Mir: A probléma az, hogy ha a szabályozásban bármilyen szubjektív emberi döntés helyet kaphat. Amíg vannak ilyen szabályok és ilyen verseny helyzetek, akkor ott mindig lehet zűrzavar.
Gp-King: Mert ez nem objektív.
 Joan Mir: Pontosan. Számomra az a nehéz ebben a helyzetben, hogy amikor valaki érinti a zöldet, előnyre tett-e szert, vagy nem.
Gp-King: A kérdés az, hogy amikor a versenyzőt kiszorítják a pályáról, nincs hová mennie, de nem szerez előnyt, és mégis büntetést kap.
 Joan Mir: Pontosan. Ebben a helyzetben nem értek egyet a büntetéssel. Olyan eset is lehet, hogy erősebb szél lelőki a versenyzőt az ívről…  Veszít néhány tizedmásodpercet, ebben az esetben nem igazságos a büntetés. De tudod, ez egy nehéz kérdés.
Gp-King: A Safety Comission egyeztetéseken van lehetőséged megbeszélni ezeket a dolgokat? Mi a többi versenyző véleménye ezekről a büntetésekről?
 Joan Mir: A versenyzők általában különböző véleményeket fogalmaznak meg, de a szabályok javítására törekszünk. Erre való a Safety Commision, próbáljuk a verseny szervezővel közösen jobbá tenni a szabályozást.
Gp-King: Köszönöm szépen a beszélgetést Joan, a Suzuki és a Motul szurkolói nevében jó Asseni futamot és erős második félévet kívánok. 
 Joan Mir: Köszönöm szépen!